Tysse: Digitalisering gir bedre kundeservice

Flyttet selgerne fra ordremottak til kundepleie

Tysse tilhengere velger EG og Dynamicweb

Tilhengerprodusenten Tysse vil at selgerne er tett på forhandlerne, i stedet for at de er ordremotakere på hovedkontoret. En ny webplattform gjør forhandlerne selvbetjente og Tysse-selgerne får bedre tid til tett oppfølging av forhandlernettverket.

 

Med netthandelsløsningen Dynamicweb levert av EG, bestiller forhandlerne av Tysses tilhengere selv det de trenger via en webportal. Dermed kan Tysse-selgerne bruke tiden på aktiv oppfølging av forhandlernettverket, i stedet for å være ordremottakere.

 

Skap vekst på bunnlinjen med integrerte ehandelsløsninger. Les mer.

 

Selger 10.000 tilhengere årlig

Bertin Kåre Tysse startet Tysse Mekaniske Verksted i 1964 på Osterøy, én times biltur fra Bergen. I starten produserte Tysse stiger, flaggstenger og tørkestativ. I 1972 startet Tysse å lage tilhengere. I dag er vestlandsselskapet Norges største tilhengerprodusent.

Årlig selger Tysse cirka 10.000 tilhengere, gjennom et nettverk av 141 forhandlere. Målet er at brorparten av forhandlernes bestillinger av tilhengere og reservedeler skal gå via Tysses B2B-nettportal.

 

Les mer: Slik når du den digitale kunden.

 

Dårlig nettbutikk ble dårlig butikk

For et par år siden oppdaterte Tysse forretningssystemet til Microsoft Dynamics AX, men netthandelsplattformen som fulgte med fungerte ikke optimalt.

– Nettbutikken var ustabil, lite brukervennlig og med et grensesnitt som ikke var tidsriktig, sier markedssjef Gisle Låstad i Tysse.

Den dårlige forhandlerportalen førte til at stadig flere ordrer ble ringt inn til Tysses hovedkontor, noe som igjen ga mye manuelt arbeid for selgerne.

 

Vi vil at selgerne skal bruke mer av tiden sin ute hos våre forhandlere, i stedet for å sitte som ordremottakere på kontoret Gisle Låstad, Tysse

 

– Situasjonen for selgerne og for våre forhandlere ble etter hvert uholdbar, fortsetter Låstad.

Dermed startet jakten på ny netthandelsløsning, og i 2017 ble Dynamicweb, med EG som partner, valgt. Den nye nettbutikken "åpnet" i februar 2018.

– Det viktigste var at løsningen kunne integreres med Dynamics, samt at partneren hadde kompetanse som sikret en sømløs integrasjon, sier Låstad og fortsetter:

– Det var også viktig at vi er sikre på at netthandelsløsningen blir videreutviklet i takt med at Microsoft utvikler Dynamics.

 

Tysse

  • Tysse Mekaniske Verksted er Norges største produsent av tilhengere og har kunder i en rekke bransjer som bygg og anlegg, fiskeoppdrett,  transportnæringen, offentlige etater og forsvaret.
  • Bertin Kåre Tysse startet selskapet i 1964 på Osterøy utenfor Bergen.
  • Se mer på nettet: https://www.tysse.no/

 

Gode råd fra EG

Han fremholder at EG har vært en god samarbeidspartner, som har gitt gode råd underveis i implementeringen.

– Vi har hatt en veldig god dialog med EG om å finne gode løsninger som er gjennomførbare. EG har ikke oversolgt noe, men heller gitt beskjed om hva som er mulig å løse og hva som ikke kan fikses, understreker Låstad.

Markedssjefen sier at EG har vært en god samtalepartner, som raskt forsto hvordan Tysse ville ha ting.

Resultatet av den nye netthandelsløsningen merkes allerede, selv om det bare er gått et par måneder etter at den ble tatt i bruk. Over halvparten av alle bestillinger fra forhandlerne kommer nå via nettet i stedet for på telefon. Tidligere kom kun en tredjedel av bestillingene via forhandlerportalen.

– Vi vil at selgerne skal bruke mer av tiden sin ute hos våre forhandlere, i stedet for å sitte som ordremottakere på kontoret, sier Låstad.

 

Slik kan du styrke konkurranseevnen gjennom å gi unike kundeopplevelser. Les hvordan.