Slik utnytter du AI, bærekraft og outlets

The State of Fashion 2018 del 3: Lær hvordan du utnytter trendene i motebransjen

The State of Fashion 2018

Er din bedrift klar for å utnytte kunstig intelligens og outlets, samt bli mer bærekraftig?

Motebransjen står overfor en rekke utfordringer, men også muligheter. Det kommer klart frem i McKinsey-rapporten "The State of Fashion 2018".

 

Tidligere har vi oppsummert den første delen av rapporten «The State of Fashion 2018», som utgis av McKinsey og The Business of Fashion (BoF) for andre år på rad. Rapporten gir en komplett situasjonsbeskrivelse av den globale motebransjen i dag.

Første del omhandlet den globale økonomiens effekter på den globale motebransjen.

I del nummer to gikk vi inn på kundenes skiftende oppførsel og hvorfor det er så viktig med personifisering, plattformer og mobile handleopplevelser – de tre megatrendene.

I denne tredje og siste delen skriver vi om hvordan moteindustriens verktøy endres.

Les videre for å se hvordan du kan ruste deg for fremtidens utfordringer innen mote.

 

1. AI – kunstig intelligens blir virkelighet

Motebransjen har ikke vært raske til å ta i bruk kunstig intelligens (AI, Artificial Intelligence). Mange mener at teknologien er for mekanisk til at  den fanger opp den kreative kjernen i industrien. Men faktum er at AI kan være verdifullt i hele verdikjeden også for motebedrifter.

Ifølge The State of Fashion 2018 vil de mest innovative selskapene være først ute med å viske ut skillelinjene mellom teknologi og kreativitet. I fremtiden vil AI utnyttes utenfor de tradisjonelle bruksområdene, og brukes for å understøtte kreativitet og kunderelasjon. AI an blant annet brukes for å forbedre design, produktutvikling og markedsføring.

Ved hjelp fra AI kan motebedrifter reagere raskere, og redusere kostnader og få økt fleksibilitet i verdikjeden. Dermed får kundene bedre kvalitet pålitelige leveranser.

 

AI vil ikke bare gi konkurransefordeler til "early adopters". Teknologien har også potensialet til å snu opp ned på hele moteindustrien. The State of Fashion 2018

 

Trolig vil vi se at AI brukes til alt fra prognoser, kapasitetsplanlegging og produktpresentasjon til automatisert produksjon og leveranse. I inneværende år vil vi se AI i alt fra chatbots som gir kunder råd døgnet rundt, til algoritmer som gir en mer treffsikker designprosess.

I fremtiden kan innovasjon drevet av AI skape en avgjørende forskjell for selskapene som lykkes – og de som mislykkes. Skal man lykkes, må man ha en strategi for AI. Den må legge mest vekt på det som skaper verdi for bedriften.

Ifølge rapporten vil mellom 20 og 30 prosent av jobbene i moteindustrien erstattes av AI. På den andre siden vil også dagens roller få AI-hjelp og helt nye jobber blir skapt.

 

2. Troverdig bærekraft øker salget

I løpet av 2018 kommer bærekraft til å være noe mer enn CSR (corporate social responsibility; et selskaps ansvarlighet i forhold til leverandører, ansattforhold med mer). I stedet blir bærekraft en del av motebedriftenes planleggingssystem og stadig flere motebedrifter vil arbeide for å bli mer bærekraftige, større gjennomsiktighet, økt fokus på målene og ta etiske standpunkter.

Motebedriftene forstår viktigheten av å ta ansvar, men de fremste bedriftene vil også jobbe med gjenvinning og gjenbruk. Bærekraft blir en integrert del av verdikjeden.

Jobber man seriøst med bærekraft kan motebedriftene skille seg fra konkurrentene, spesielt om man retter seg mot yngre forbrukere, millenials, siden de helst støtter varemerker som jobber med bærekraft.

 

66 prosent av millenials vil bruke mer penger på varemerker som jobber med bærekraft The State of Fashion 2018

 

Allerede ser vi at mange motekjeder arbeider med gjenbruk av polyester i plaggene, men H&M-eide Arket har gått ett skritt lenger. Arket jobber med prosesser gjennom hele verdikjeden og livssyklusen med vekt på varighet, bærekraftig design og god kvalitet. Og konkurrenten Zara smaler nå inn brukte klær.

 

3. Ønsker flere outlets

De seneste årene har outletkonsepter blitt populært og ifølge rapporten vil segmentet vokse videre gjennom 2018. Dagens kunder krever lavere priser og bruker gjerne tid på å lete etter rabatter. Samtidig er priskutt en bra måte for moteleverandørene å kvitte seg med lagerbeholdning på. Overskuddslagre er blitt et større problem i takt med økt netthandel. Det skyldes at det er 20 prosent mer retur i nettbutikkene enn i fysiske butikker.

Det finnes flere en rekke aktører med rabaterte utsalg, ofte av sesongvarer utenfor sesong. Også på nettet er det mange forskjellige typer outlets. Imidlertid er det tegn fra USA, outletenes hjemland, at markedet kjølner det kommende året. Når produktene kan kjøpes sterkt rabatterte, mister merkene status og tiltrekningskraft. Blant annet Ralph Lauren og Michael Kors har merket det som amerikanerne kaller kannibalisme.

 

Fra 2003 til 2017 er antall outlet-utsalg mer enn doblet i Europa. The State of Fashion 2018

 

 

I Europa er utviklingen derimot positiv. Her har tallet outlets økt de siste årene.

Skal du lykkes med outletkonseptet må du ha en riktig strategi på plass. Utnytt fordelene uten at du samtidig uthuler varemerket og dermed havner i en negativ spiral.

 

Vil du lese mer om årets viktigste trender innen fashion og retail? Last ned rapporten The State of Fashion i sin helhet her.

 

Morgendagens trender

  • Oppkoblede kunder som har makten
  • Sømløs omnikanalopplevelse under hele handleopplevelsen
  • Forventninger til nullfriksjon
  • Mer deling av informasjon, vurderinger og meninger
  • Høye forventninger til alt: bekvemmelighet, kvalitet, vurderinger, nyheter og pris