De viktigste trendene motebutikker må kjenne

State of Fashion del 2: Personlig handleopplevelse, plattformer og mobilhandel

The State of Fashion 2018 retail trender

I år handler alt om personifisering, plattformer og handel på mobilen. Foto: Colourbox.

En personlig handleopplevelse uavhengig av hvor man handler – og selvsagt en tipptopp butikk tilpasset mobilen. Det er kundenes handleforventninger, ifølge rapporten The State of Fashion 2018.

 

Tidligere har vi oppsummert den første delen av rapporten «The State of Fashion 2018», som utgis av McKinsey og The Business of Fashion (BoF) for andre år på rad.

Første del omhandlet den globale økonomiens effekter på den globale motebransjen.

I del to går vi inn på kundenes skiftende oppførsel og hvorfor det er så viktig med personifisering, plattformer og mobile handleopplevelser – de tre megatrendene.

 

Morgendagens trender

  • Oppkoblede kunder som har makten
  • Sømløs omnikanalopplevelse under hele handleopplevelsen
  • Forventninger til nullfriksjon
  • Mer deling av informasjon, vurderinger og meninger
  • Høye forventninger til alt: bekvemmelighet, kvalitet, vurderinger, nyheter og pris

 

1. Personifisering: Årets sterkeste trend

Det er ingen tvil om at personifisering er den sterkeste trenden innen mote og retail i 2018. Forbrukernes krav og forventninger til kjøpsopplevelsen stiger for hver dag. Derfor må man være ekte og personlig. Skal man lykkes med dette må man kunne ta vare på data slik at man kan gi skreddersydde anbefalinger, engasjere påvirkere (influencers) og personlige handleopplevelser.

Ifølge rapporten kommer vi til å se flere former for personlige handleopplevelser det kommende året – alt fra individuelt tilpassede produkter til skreddersydde anbefalinger og historier som tiltaler kunden verdigrunnlag.

Utviklingen kan spores tilbake til kundenes ønske om å uttrykke seg med hjelp av hvilke klær man har på seg. Her spiller sosiale medier en viktig rolle, ettersom jakten på likes blir stadig mer intens. Her blir "one of a kind" viktig om man skal skille seg fra mengden og vise hva man står for.

Vi kommer til å se mindre tilpasninger, som graveringer og broderier, og ulike spesialdesignede fargekombinasjoner, som gjør det mulig å skape et personlig uttrykk.

 

Halvparten av alle millennials bruker mer enn tre timer pr. dag på sine mobile enheter The State of Fashion 2018

 

Dagens kunder blir stadig mer kresne når det gjelder design, noe som gjenspeiles i en økende tilbudet av moteselskaper i ulike nisjer og individuelle produkter. Samtidig er kundene tilbøyelige i å teste nye aktører i jakten på den ønskede varen.

For å finne frem til riktig produkt i motejungelen, lytter forbrukerne mer og mer til såkalte influencers. Det må man forholde seg til som moteselskap. Et godt samarbeid kan øke salget, men du må velge riktig person å samarbeidet med. Gjør man ikke det, risikerer man at merkevaren påvirkes negativt.   

Tidligere har mange moteforetak slitt med å få sine kundedata. I løpet av året vi vi se at data brukes i større grad enn noen gang. Moteselskapene setter fart på og gjør store fremskritt innen digitalisering, med blant annet dataanalyse, masseprodusert produksjon og skape forutsetninger for storskala personifisering.

 

Les også: Slik møter du kundene digitalt. 

 

2. Plattformer og samarbeid – et tidsspørsmål

Plattformer som Amazon og Alibaba spiller en stadig større rolle på det internasjonale motemarkedet. Denne typen av aktører har tatt store markedsandeler på mange markeder på grunn av et stort vareutvalg, markedsføring basert på treffsikker innsikt, sømløs logistikk, bedre kundeservice samt økt relevans og bekvemmelighet. Derfor er det ikke et spørsmål om motebedrifter bør samarbeide med plattformer, men om når man bør starte samarbeidet. 

 

I år venter man at Amazon passerer Macy´s som den største forhandleren av mote i USA The State of Fashion 2018

 

For å møte forbrukerne etterspørsel ser vi at selskaper som Zalando og Amazon arbeider med private merkenavn, det vil si egne varemerker som enkelt kan tilpasses etter hvordan etterspørselen er. Vi kommer også til å se at bedrifter allierer seg med andre aktører for å nå ut til premiumsegmentet.

JD.com har for eksempel lansert Toplife som tilbyr luksusvarer med premiumleveranse. Et annet eksempel er Tmall, som har samarbeid med New York Fashion Week for å styrke sitt eget varemerke. Ved lanseringen satte man opp en "Luxury Pavillion" med premium merker som Burberry, Hugo Boss og Maserati.

På tross av de uendelige mulighetene til samarbeid og allianser er mange moteforetak skeptiske, ettersom det innebærer at de mister kontrollen over inntrykket av varemerket og presentasjonen av produktene. Det medfører også at selskapene må dele kundedata noe som betyr at plattformene får innsikt i data rundt salg og innsikt i kundemassen.

Ifølge rapporten, er imidlertid fordelene større enn ulempene fordi plattformer som Amazon og Alibaba vokser og tar større plass. Derfor er det en større risiko å avstå fra samarbeid enn å finnes på plattformene og utnytte de nye mulighetene å nå ut.

 

3. Mobilen tar over

Stadig flere forbrukere foretrekker å handle på mobilen og det er en god stund siden mobilen overtok for PC-en som mest populære datamaskin. Og med stadig bedre betalingsløsninger er det ikke vanskelig å forstå at antallet transaksjoner knyttet til handel ventes å øke i løpet av 2018.

Med mobilen håndterer kundene hele "handleturen", fra forundersøkelser til betaling. Mobile betalinger øker og rapporten viser at alle typer transaksjoner vokser; via apper, mobilbetaling i fysiske butikker, i nettlesere og via mobile lommebøker.

Enkelheten gjør at halvparten av forbrukerne i Japan og Sør-Korea handler på mobilen. I Alibabas hjemmemarked, Kina, er tallet hele 80 prosent. Det er altså smart å se på hva som skjer i motebransjen i Asia.

 

Halvparten av alle millennials bruker mer enn tre timer pr. dag på sine mobile enheter The State of Fashion 2018

 

I Europa og USA går utviklingen tregere, på disse markedene handler bare 15 prosent fra mobile enheter, men også her forventer man at mobile transaksjoner vil vokser. Det skyldes blant annet at stadig flere selskaper aksepterer betaling via apper som Apple Pay.

Mange moteselskaper kjemper med å knytte sammen den digitale og fysiske handelen. Her kan mobilen fungere som et verktøy. Gjennom eksempelvis å bruke RFID, trådløse kortdistanse radiosendere, er det mulig å ta i bruk automatisert vareregistrering (utsjekk) og kundebetjent kassapunkt.

En annen interessant salgskanal er sosiale medier, der det dukker opp stadig flere funksjoner for shopping. Pinterest har for eksempel implementert en kjøpsknapp som lar forbrukerne handle uten at dem forlater appen.

Siden flere og flere forbrukere foretrekker mobilhandel, kommer vi til å se motebedrifter og butikkjeder som satser på å være sterkt til stede på mobilen. Skal man lykkes må man være strategisk i valget av løsninger. Det er dessuten viktig å fokusere på hvordan, når og hvor løsningene kommer til å brukes.

Er ditt selskap beredt for å møte den nye virkeligheten?

I tredje og siste del av denne artikkelserien skriver vi om kunstig intelligens og holdbarhet.

The State of Fashion

«The State of Fashion» er en årlig rapport og årets utgave har hentet mange synspunkter fra påvirkerne (influencers) som vil prege fremtidens moteindustri. Målet er å gi et komplett bilde av hva som skjer i industrien.

«The State of Fashion» viser sammenhengen mellom hele moteøkosystemet, på tvers av regioner, markeder og produktkategorier, gjennom å belyse hvordan bransjen presterer med vekt på fakturene som former og driver mote i dag og det kommende året.

«The State of Fashion» utgis av McKinsey og The Business of Fashion.

Annonse
Annonse