Rapport fra verdens største retailmesse: nå virkeliggjøres retailtrendene

Her får du høydepunktene fra NRF Retail’s Big Show

NRF Retail's Big Show 2018 EG Edward Bjurström

NRF 2018: EGs Edward Bjurström tok turen til New York og verdens største retailmesse. Foto: EG.

2018 er året da innovative de innovative retailtrendene blir satt ut i livet. Det er oppsummeringen fra verdens største retail-messe, amerikanske NRF Retail’s Big Show.

 

 

Edward Bjurström, direktør Retail & Distribution i EG, var på plass i New York for å få med seg de siste retailtrendene. Under kan du lese om de viktigste høydepunktene fra messen.

 

2018 – året da innovative retailtrender settes ut i livet

Under messen i 2017 ble nye trender presentert som kunstig intelligens (AI) og virtuell virkelighet (VR – Virtual Reality). Da var tonen visjonær og det var svært få detaljister som hadde tatt i bruk teknologien for fullt.

Årets messe viste at markedet hadde modnet – i år var tonen å gå fra tanke til test.

– I år ble det vist få nye trender på messen. I stedet så vi en større grad av modenhet fra i fjor. Chatbots og værtjenester var hete trender under fjorårets messe, i dag anvendes dette i virkeligheten. De store kjedene ruller ut og dra nytte av de nye teknologiske mulighetene, sier Bjurström.

– I fjor pratet man også mye om skyen, nå er det en selvfølgelig å bruke skytjenester. Man må tørre å prøve seg frem og ta en kalkulert risiko, fortsetter Bjurström.

 

I år må alle innen retail bli klar for den nye kassasystemlova. Har du kontroll på dine systemer? Les mer her.

 

Chatbots gjør entré

Det har vært et stort fokus på chatbots de seneste årene. Når konkurransen i handelen blir hardere, må man kunne gi samme gode service på nettet som i butikk. Det kan en virtuell servicetjeneste hjelpe med.

Under NRF Retail’s Big Show vistes frem flere eksempler på bruk av innovativ teknologi. 1800Flowers.com, for eksempel, bruker en chatbot fra IBM som hjelper kunder med å bestille blomster.

– I stedet for å bruke tid på å lete gjennom forslag på mange sider, skriver man inn hva man ønsker, og så gir chatboten treffsikre forslag, forteller Bjurström.

 

Big Data i praksis

Under NRF Retail´s Big Show 2018 var det tydelig at Big Data er i ferd med å bli stort innen retail. En interessant tjeneste er IBM MetroPulse som gjør det mulig å forutse lokal etterspørsel, gate for gate. Gjennom å kombinere mobildata og posisjoneringsdata med statiske data, kan du styre sortimentet og slik være et skritt foran forbrukernes behov.

– I mange år har man hatt kontroll over strukturerte data, men om det er mulig å ta utgangspunkt i en viss demografi, blir det ennå sterkere. Du får overtaket om din virksomhet har kontroll på hva kundene jobber med, hvor de bor, samt hvilken kjøpekraft de har og personlighet, sier Bjurström.

 

EG leverer løsninger for fremtidens retail – se her.

 

Personal + enhet = sant

Kravene og forventningene til kjøpsopplevelsen stiger hele tiden. Med økt konkurranse fra globale aktører, må det bli mer interessant for folk å tilbringe tid i fysiske butikker. Nikes konseptbutikk i Soho har for eksempel utstilling med mulighet til å designe egne sko. Century 21 tilbyr låsbare stasjoner der man kan lade telefonen. Verizon lokker besøkende med hvileplass. Alt sammen for å få kundene til å være lenger i butikken.

For å skape en sterk kjøpsopplevelse, trenger man ikke bare skape interessante butikkmiljøer. Man må og styrke butikkpersonalet gjennom å utruste dem med riktig verktøy. For å lykkes, må hver enkelt ansatt ha enkel tilgang til eksempelvis oppdatert informasjon om lagerstatus. Hvis ikke blir de underinformert om dette i forhold til kundene som kan se dette på sin mobil.

– Det er viktig at butikkmedarbeiderne har all relevant informasjon lett tilgjengelig og for hånden. Amerikanske Target gjør dette på en god måte. Vi besøkte en Target-butikk i New York og ble møtt av ansatte som hadde både butikkens status og produktinformasjon i lommen. Disse mobile enhetene vil også bli kassapunkter snart. Dessuten hadde Target selvutsjekking som alternativ til de tradisjonelle kassene, forteller Bjurström.

 

Slik kommer du i gang

  • Lag en strategi for det fremtidige kundemøtet som inneholder hva de besøkende skal oppleve når man er eller blir kunde.
  • Finn hullene i din teknologiske plattform, og arbeid trinnvis for å stenge dem.
  • Våg å prøve deg frem. Ikke vær redd for å feile, det finnes ingen fasit ennå.

Hvilke trender rammer Skandinavia?

De fleste retailtrendene i USA kommer før eller senere til den øvrige verden. Men hvilke treffer Skandinavia? Hvilke frukter er det lettest å plukke?

– Jeg tror at chatbots vil være det første mange går i gang med å implementere, men også selvbetjente løsninger og assistert utsjekking, bør det gå å implementere relativt raskt. Å rulle ut mobile kassapunkter, mobile POS-er, krever mer arbeid med implementering i butikker. Det gjør at trenden med mobile enheter i butikker drøyer lengre. Tjenester som MetroPulse finnes foreløpig ikke i Skandinavia og denne typen databearbeiding krever en moderne IT-plattform. Det gjør at mange detaljhandlere avventer, svarer Bjurström.

– Det finnes også en utfordring med masterdata, man må ha orden på dette for å komme i gang. Butikker og butikkjeder må ha kontroll over priser, produkter, saldo, kategoriseringer og så videre. En annen utfordring blir å få alle data til å oppdateres i sanntid. Det er ikke lenger holdbart med nattkjøringer. Dataene må være oppdatert og tilgjengelig for alle kanaler, sier Bjurström.

Her kan du lese mer om NRF Retail´s Big Show: https://nrfbigshow.nrf.com/

 

NRF Retail's Big Show

  • NRF Retail´s Big Show er verdens største retailmesse og arrangeres årlig av NRF – amerikanske National Retail Federation.
  • I år kom det 34.500 deltakere fra 107 land til New York for å lære mer om de siste trendene innen handelsbransjen.