Hei bil, la oss snakke sammen

Bosch taleassistent for fremtidens bil

“Nora”, “Siri” eller “Bixby”? Bilens fører bestemmer selv navnet på taleassistenten fra Bosch.

Bosch tar opp kampen med Apple Siri og Samsung Bixby og knuser samtidig knappekaoset i førermiljøet.

– Vi gjør taleassistenten til en passasjer, sier direktør Dirk Hoheisel i den tyske industrigiganten Bosch.  

 

Fremtidens bil: “Jeg er Nora, din nye passasjer. Er du klar?”

Talestyringer som Apples Siri, Google Cloud Speech, Microsoft Cortana, Amazon Alexa og Samsung Bixby tar mer og mer over styringen av smarttelefoner og hjemmene våre, innebygd i produkter som Apple Pod, Google Home og Amazon Echo.

Nå gjør Bosch bilen talestyrt – og setter en taleassistent bak rattet.

Den nye teknologien hjelper bilistene med å konsentrere seg om det vesentlige.

For, når man setter seg inn i en moderne bil, kan man komme til å tro at man er en pilot. Det er så mange knapper og skjermer, samt en uoverskuelig menynavigasjon med hundrevis av undermenyer.

Med en taleassistent vil Bosch sette en stopper for førerkaoset.

– I stedet gjør vi taleassistenten til en passasjer, sier direktør Dirk Hoheisel i den tyske industrigiganten Bosch, ifølge en pressemelding.  

Ifølge en undersøkelse fra Allianz Center for Technology, blir tyske bilister ofte distrahert når de bruker navigasjonssystemet, justerer på klimaanlegget eller svarer på en telefonoppringning. Og slike forstyrrelser er en av de vanligste grunnene til bilulykker.


Reagerer på hvert ord – også offline

Taleassistenter i bil er ikke noe nytt, men de eldre versjonene er ikke like hjelpsomme som "Nora". De er ofte strukturert rundt en meny av mulige valg. Bilisten må lære strukturen utenat og lese opp riktige kommandoer fra skjermen. Det er omtrent like distraherende som å fingre seg frem.

– Til Boschs assistent, derimot, kan du si hva du vil og på den måten du vil. Den forstår bilisten som et menneske. Assistenten forstår naturlige setningskonstruksjoner og kan til og med skjønne dialekter, forklarer Hoheisel.

Bosch har jobbet med assistenten i over ti år, og "Nora" kan mer enn velkjente konkurrenter. "hun" både tenker og lærer.

Hvis bilisten for eksempel vil ringe til ”Paul”, går systemet automatisk gjennom kontaktene med utgangspunkt i bilistens aktuelle plassering, tidspunkt og situasjon før "Nora" svarer. Er man på vei til kontoret, vil man sannsynligvis ringe kollega Paul, mens vil man ringe "Paul" om kvelden, er det trolig vennen "Paul" man vil ha på tråden.

Og for å være helt sikker, spør "Nora"; "er det "Paul Hansen" du vil ringe?"

 

Siri, bixby eller hva du vil

Denne avhengigheten av kontekst er kunstig intelligens (AI- Artificial Intelligence) på første nivå.

Et annet teknologisk spissfindighet er at bilisten også kan tale inn franske adresser på fransk, uten å endre språkinnstillingen.

Eksempel: ”Kjør til Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole, Paris.” "Nora" forstår automatisk destinasjonen og beregner ruten til Eiffeltårnet.

Bosch-assistenten greier seg dessuten uten tilkobling til nettverk. Infotainmentsystemet tar seg av beregningene uten å sende og motta data fra skyen. "Nora" er også hos bilisten i tunneler, når man har kjørt utenfor områder med god mobildekning eller i andre land.

Samtalen i bilen blir mer personlig når man selv kan gi assistenten et navn. Her trenger man ikke vekke assistenten med "Hei Google" eller "Hei  Siri".

Bosch-systemet taler 30 forskjellige språk med tilhørende dialekter med i alt 44 ulike kvinnestemmer eller 9 mannsstemmer.

Her kan du se en liten test av Bosch-systemet.