Digital markedsføring er ... det du synes det skal være!

Mikkel Kruse2

Med digital markedsføring er det billigere og lettere at nå kunden, men det finnes ingen universell manual på digital markedsføring. I den tredje og siste artikkelen fra Mikkel Kruse, markedsdirektør i EG, kan du lese om EGs utfordringer og erfaringer med digital markedsføring.

Digital markedsføring: Digital markedsføring er nødvendig i en verden der kundenes adferd har endret seg radikalt de siste årene. IT-innkjøpere, både i offentlige og private virksomheter, har stadig mindre tid til fysiske møter. I stedet foretrekker de å undersøke mulighetene på nettet – i fred og ro og til alle døgnets tider, før de velger leverandør. Det gjelder både leverandør av IT-systemer så vel som den neste sykkelen.

Skal man være digital i en digital tidsalder, er det ingen vei utenom å arbeide med digital markedsføring.

Digital markedsføring har en stor fordel foran tradisjonell markedsføring; kostnadene reduseres, om man velger riktig strategi og de rette verktøy.

 I artikkelen «Digital markedsføring er et must»argumenterte jeg for at digital markedsføring er en god idé. Den andre artikkelen, «Slik kommer du i gang med digital markedsføring», handler om hvordan man kan implementere det digitale markedsføringsarbeidet i organisasjonen.

Her skriver jeg om hva man kan gjøre – helt konkret.

 

Det starter med riktige verktøy

Det er helt avgjørende å starte med å velge riktige verktøy og kanaler. De skal matche kundenes adferd, samt kulturen og visjonen i egen organisasjon. Digital markedsføring behøver med andre ord verken å være rakettforskning eller kreve milliardinvesteringer.

For meg handler det helt enkelt om å sette kunden i sentrum. Det er utgangpunktet for den digitale transformasjon, begrepet digital markedsføring er jo bare et begrep som omfatter alle mulighetene du har for å kommunisere med omverden i et onlineunivers.

Digital markedsføring er derfor mange ting, og man har en overveldende mengde muligheter, som man forholdsvis enkelt kan ta i bruk for å gå i gang med en digital dialog med kundene. Det gjelder alt fra din egen hjemmeside, vanlige, betalte medier og sosiale medier, som Facebook og LinkedIn, i form av artikler, videoer og brosjyrer som du kan la kundene mulighet til å laste ned og så videre.

I EG valgte vi en enkel strategi basert på et innholdsunivers med fire innholdsnettsteder og tre selskapsnettsteder, som alle er understøttet av YouTube-, Facebook- og LinkedIn-sider i Danmark, Sverige og Norge.

Underveis i arbeidet, som aldri blir ferdigstilt, har vi gjort en rekke erfaringer rundt de utfordringene vi støtte på da vi skulle være konkrete. Her er fem av de viktigste utfordringene, og hva vi gjorde for å løse dem.

 

1. Du må velge bort

Da vi skulle i gang med å velge plattformer, gikk det opp for oss at når man går fra analog til digital markedsføring, er den første utfordringen å velge bort. Vi valgte derfor å bruke tid på å analysere oss frem til hvor våre kunder foretrekker å hente informasjon, og deretter bygge en strategi rundt få, men kjente og effektfulle kanaler og verktøy.

 

2. Du må være tålmodig

For meg handler den andre utfordring om at digital markedsføring er en flyktig og lett formelig størrelse. Derfor må man være både modig og tålmodig. Det vil si å ha mot til å ta et verktøy i bruk, og så ha tålmodigheten til å finne ut om det har den ønskede effekten. Når man begynner å bruke penger på LinkedIn- og Facebook-oppslag, skal man tillate seg å eksperimentere, måle effekten og justere – før man eventuelt forkaster løsningen.

 

3. Du skal kunne si nei

Når man er kommet godt i gang med den digitale markedsføringen, skal man også bli klar for den tredje utfordringen som kommer. Det er alle de velmenende konsulenter og byråer som kommer med en forgylt løsning som svarer alle ens problemer. Etter at vi gikk i gang med digital markedsføring har jeg hver uke blitt oppringt, eposter og LinkedIn-beskjeder fra hyggelige selgere som har den perfekte løsningen på vårt ønske om å ha en kunnskapsbasert dialog med kundene.

Erfaringene – noen av dem dyrekjøpte – har overbevist meg om at det ikke finnes en mirakelkur på hvordan man driver digital markedsføring, selv om mange kommer med gode forslag. 

Derfor, hold fast på formål og strategi, bli inspirert av byråene, men sett deg tungt på pengesekken. Ofte er det bare tradisjonell markedsføring, men på nye flasker. Det kan bli både dyrt og nytteløst å jakte etter den perfekte løsning, hvis man ikke passer på.

 

4. Du skal kunne endre kurs

Den fjerde utfordringen handler paradoksalt nok om å man hele tiden må kunne endre sin digitale strategi. Selv om man har funnet sin egen metode, kanskje inspirert av dyktige byråer, kan det hele plutselig kollapse. Det kan skyldes endringer i de valgte plattformer eller nye brukermønstre. For eksempel Facebook, som nylig endret sine algoritmer slik at man i større grad ser oppslag fra ens venner enn fra annonsører.

Også brukerne kan endre adferd uten å spørre om lov. Her er Facebook nok en gang et godt eksempel på grunn av den lemfeldige omgangen med brukernes data.

Tilsammen betyr det at man aldri må bli fastlåst i sin digitale strategi, man vet aldri når man er nødt til å endre den av utenforstående årsaker.

 

5. Unngå digitale døgnfluer

Sist, men ikke minst, unngå de digitale døgnfluene. I fjor skulle man si «Virtual Reality» i annenhver setning, snapchatte eller i det minste kjenne navnet på landets tre viktigste YouTube-ere for å være hottest i bransjen. Spørsmålet er hvor viktig er disse trendene i dag – i hvert fall ikke av betydning for vår portefølje og strategi.

Mitt siste råd er derfor å unngå å bruke sin energi på digitale døgnfluer, og om man eksperimenterer skal man være klar for å kappe strengen raskt og flytte over til andre medier så man ikke endre opp med å flyte rundt i den digitale brakksjøen sammen med levningene etter Google+, MySpace og deres like.

Når det er sagt: digital markedsføring er kommet for å bli. Digitaliseringen driver kostnadene ned og suksessraten opp. Så hva venter du på? Gå i gang med å innfri ditt digitale potensial nå!

 

Les også de to andre artiklene i serien:
1. Digital markedsføring er et must

2. Slik får du suksess med digital markedsføring
 

Hent gratis brosjyre: Innfri ditt digitale potensial.

 

Se video: Energiselskapet Verdo økte ordreinngangen med Microsoft Dynamics 365.