Den kinesiske ehandelskjempen Alibaba vokser ut av Kina

500 millioner kunder, 42 millioner pakker sendes hver dag, 90% handler med mobilen

Alibaba netthandel mobilhandel

Plattform: Digitale markedsplasser og mobilen dominerer det kinesiske markedet. Foto: Colourbox.

Den kinesiske ehandelskjempen Alibaba sender hver dag ut mer enn 42 millioner pakker. Over en halv milliard personer mobilhandler på Alibaba hver måned. Nå ekspanderer plattformen til Sørøst-Asia og vesten. Det hårete målet er 2 milliarder kunder.

 

– Målet med hele Alibaba-økosystemet er gjøre det enkelt å handle – uansett om det er i Kina, i Sørøst-Asia eller i resten av verden, sier Mei Chen, forretningsutvikler hos den kinesiske ehandelskjempen Alibaba.

Siden starten i 1999 har den kinesiske milliardæren Jack Ma sammen med sine 18 medgründere bygd opp verdens største nettbutikk målt i brutto salg.

 

Målet med hele Alibaba-økosystemet er gjøre det enkelt å handle - uansett om det er i Kina, i Sørøst-Asia eller i resten av verden Mei Chen, Alibaba

 

Til nå har veksten i hovedsak skjedd i det kinesiske markedet, men Chen sier at ekspansjonen er i gang. I første omgang til Sørøst-Asia, og i løpet av noen år vil Alibaba inn på vestlige markeder.

I Norge er Kinas svar på nettbutikken Amazon etterhvert godt kjent. Mindre kjent er det at Alibaba-konsernet i tillegg til flere ehandelsplattformer, står bak mobilbetalingsløsningen Alipay, driver reisebyrå, har egen logistikktjeneste og gjør som Amazon – leverer skybaserte infrastrukturtjenester – blant annet.

 

En handelskjempe

For en nordboer er Alibabas tall til å svimle av:

  • Daglig sendes det over 42 millioner pakker ut til Alibaba-kunder.
  • I 2017 ble det solgt varer for 547 milliarder dollar (4.010 milliarder kroner) gjennom Alibaba. Det er over tre ganger større enn det norske statsbudsjettet.
  • Det var 529 millioner aktive brukere på mobil i juni 2017.
  • Under «Singles Day» i 2016 (kinesisk handelsfest den 11. november hvert år) ble det handlet for 17,8 milliarder dollar, tilsvarende 140 milliarder kroner. Det gjør «Singles Day» to ganger større enn «Cyber Monday» og «Black Friday» tilsammen.

 

Kinesiske endringer

De siste tiårene har Kina gjennomgått enorme endringer, som blant annet har ført til en stor – og raskt voksende – middelklasse, som i dag består av anslagsvis 700 til 800 millioner.

Ifølge Chen er det nå 731 millioner kinesere tilknyttet internett. For å sette tallet i kontekst; det er dobbelt så mange som det totale antallet innbyggere i USA – og på nivå med befolkningen i hele Europa (741 millioner).

 

Ingen betaler med kort lenger. Det er gammeldags. I stedet bruker kineserne mobilen Mei Chen, Alibaba

 

Årlig reiser 120 millioner kinesere på ferie "overseas". Det er også stadig mer synlig i Norge, besøkende fra Kina er land nummer fem målt i antall hotellovernattinger, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå for 2017.

Chen sier at kinesiske største klasse av forbrukere er unge, yngre enn vestens storforbrukere, og vil i større grad enn sine foreldre uttrykke seg individuelt gjennom hva de kjøper.

– Det fører til en stor interesse for europeiske og europeiske trender, og man snapper raskt opp de siste trendene innen mote, kosmetikk og luksusvarer, sier Chen.

Hun mener dette gir et stort potensial for butikker fra vesten.

 

Sosial shopping

– Kinesiske forbrukere er supersosiale, og følger de viktigste opinionslederne tett, sier Chen.

Kundene bruker i snitt over en halvtime på handelsplassen hver dag. De handler ikke mer, men de deler mer og bruker handelsplattformen til nyheter, inspirasjon og for å få likes.

Alibabas plattform er derfor sterkt forbrukerdrevet med gode muligheter for å dele handleopplevelser og det man har kjøpt. For å nå ut til kundene bruker man blant annet:

  • Nyhetsstrømmer med siste mote, shoppingguider og livsstiltrender.
  • Samfunn basert på ulike interesser, som kundene kan gå inn og følge.
  • Live-strømmer med motevisninger, talk shows og lanseringer.
  • Deling via sosiale medier og anbefalinger fra kunder.

 

Markedsplasser og mobilshopping

Kinesiske kunder starter ikke handleturen med googling. I stedet går de til markedsplasser, som Alibaba. Chen forteller at 90 prosent av netthandelen foregår på mobilen.

– Skal man nå kinesiske kunder er det ikke nok å mobiltilpasse sin nettside, man må tenke mobil fra grunnen av, sier Chen.

Mobilen har også tatt over som betalingsmiddel, og Alibaba-kongolomeratet har også lansert sin egen mobilbetalingsløsning Alipay, i tillegg til flere andre tjenester som innen logistikk, reisevirksomhet og skybasert infrastruktur.

– Ingen betaler med kort lenger. Det er gammeldags. I stedet bruker kineserne mobilen for betaling, både på nettet og i fysiske butikker. Det gjelder også om man skal betale strømregningen, gjøre opp på restaurant og i dagligvarebutikken, forteller Chen.

Annonse
Annonse
Annonse