Microsoft bryter ned veggen mellom ERP og CRM med Dynamics 365

Fem trinn for en vellykket overgang til Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 - på tide å velge skyen

Digitalt fundament: En skyplattform, som Microsoft Dynamics 365, er en forutsetning for å kunne skape smarte verdikjeder med tett kobling mellom partnere og kunder. FOTO: Getty

Høsten 2018 stopper Microsoft støtten til ERP-systemet Dynamics AX 2009. Det kan være en god grunn til å tatt en nærmere titt på skyplattformen Dynamics 365. Med på kjøpet får du en fleksibel løsning som alltid er oppdatert, og et fundament for din digitale transformasjon.

 

Sommeren 2016 lanserte Microsoft skyplattformen Dynamics 365. Med skyversjonen av forretningssystemet Dynamics, endret IT-giganten på måten ERP-systemer leveres på. Her er noen av de største endringene:

Med Dynamics 365 tar Microsoft ansvaret for systemet med kontinuerlig videreutvikling og oppdateringer.

Med Dynamics 365 har Microsoft laget en plattform hvor data kan utveksles mellom en rekke systemer og løsninger – ikke bare innad i forretningssystemet.

Med Dynamics 365 bryter Microsoft ned den kunstige veggen mellom ERP og CRM.

Å flytte forretningssystemet til skyen er en forutsetning om ditt selskap skal lykkes med en kraftfull digital transformasjon.

– Bare ved å utnytte data på tvers av bedriften kan man lage nye, innovative tjenester, forteller Microsoft-direktør Andreas Dolven.

 

Les også: Aner konturene av fremtidens ERP-system.

 

Det trenger ikke være komplisert å starte overgangen fra eksempelvis Dynamics AX 2009 til skyplattformen Dynamics 365. Microsoft har laget en fem punkts liste som tar deg og din bedrift fem skritt nærmere et fundament for en kraftfull digital transformasjon.

 

Trinn 1: Prøv Dynamics 365 gratis!

Start med å laste ned og prøve ut test-versjonen, som er gratis i 30 dager. Den inkluderer tilgang til alle appene som følger med Dynamics 365: Sales, Customer Service, Field Service, Project Service Automation, Operations og Financials.

 

Trinn 2: Kjøp og administrer et abonnement

Dynamics 365 vokser med din bedrift. Du kan begynne med akkurat de verktøyene du trenger i dag, og legge på ytterligere funksjonalitet i form av flere apper når behovene utvikler seg. Det er fire måter å tegne et abonnement: Oppgrader en testversjon, kjøp direkte fra Microsoft, kjøp gjennom volumlisensiering eller kjøp gjennom en partner.

 

EG størst og best på Microsoft Dynamics  365.

 

Trinn 3: Planlegg din implementering – hils på FastTrack

Microsoft FastTrack for Dynamics 365 hjelper deg over på Dynamics 365 på en enkel og trygg måte, gjerne i samarbeid med en partner. Deltagerne i FastTrack-programmet får den beste støtten og oppfølgingen, inkludert tips til å lage og gjennomføre en plan som får brukerne dine ombord på den nye løsningen. I denne fasen er det også smart å jobbe sammen med en partner med erfaring, beste praksis og bransjeekspertise. Som Microsoft sier det: “Finn en partner om du ikke allerede har en”.

 

Les også: Finn den perfekte IT-partneren.

 

Trinn 4: Få organisasjonen om bord

Microsoft har en detaljert liste for hvordan man skal få organisasjonen i gang med Dynamics  365. Blant hovedpoengene finner vi følgende:

  • Gjør deg kjent med abonnementet ditt.
  • Legg inn brukere og definer sikkerhetsnivåer for hver av dem.
  • Sett opp et datalagringsregime og en “sandbox” (sandkasse, et miljø som holdes utenfor produksjon, hvor man kan gjennomføre eksperimenter).

I Dynamics 365-skyen definerer du også systeminnstillinger for hele organisasjonen, herunder hvordan løsningen skal importere og eksportere data. Dessuten bør dere lage et oppsett for hvordan Dynamics 365 skal kommunisere med telefoner, nettbrett og Outlook, samt hvordan løsningen skal forholde seg til Skype, dokumentstyring fra SharePoint og eventuelt Yammer.

 

Kom i gang med Dynamics 365. Bestill gratis demo.

 

Trinn 5: Få brukerne om bord

Som vi var inne på i Trinn 1, har Dynamics 365 mange separate apper for salg, kundeservice og en lang rekke andre funksjoner. Ved å holde disse som separate apper, blir det enklere for brukerne å bare forholde seg til appene de trenger for å utføre sine oppgaver, men det er like fullt klokt at de trener på å utføre disse oppgavene med de nye verktøyene. Vis dem også – om nødvendig med bistand fra en ekstern partner – hvordan de kan sette opp dashboards eller rapporter, eller hvordan de kan lage skjemaer for å hente inn tilbakemeldinger direkte fra kundene.

 

På Microsofts side finner du flere tips.

 

Dynamics 365-nyheter våren 2018

Siden Dynamics 365 leveres som en skytjeneste, får brukerne en jevn strøm av oppgraderinger og funksjonalitetsforbedringer. I vår er det kommet en rekke store og mindre oppgraderinger. Under står noen av de viktigste nyhetene. Merk at ulike applikasjonene har ulikt oppgraderingsløp. 

  1. GDPR: Microsoft har utviklet mer funksjonalitet i løsningen, sånn at det skal være enklere å gjøre at bedriften kommer i samsvar med EUs nye personlov.
  2. Mer enhetlig funksjonalitet i business-appene, slik at brukerne av de ulike skal kunne jobbe enklere på tvers med applikasjoner som jobber sømløst sammen.
  3. Bedre integrasjon mellom Dynamics 365 og Outlook, Teams, SharePoint, Stream, Azure og LinkedIn.
  4. En sterkere plattform i bunnen: Dynamics 365 kjører på samme plattform som Office 365, og med de seneste forbedringene får brukerne en enda sterkere kombinasjon av Power BI, PowerApps, Microsoft Flow, Microsoft Stream, samt Common Data Service for både Apps og Analytics.

 

Dette er bare en overordnet og uhyre kort oppsummering av nyhetene. Her finner du en 222 sider lang pdf som inneholder en detaljert oversikt over forbedringene i Dynamics 365.

 

Styrk din digitale konkurransekraft! Les mer.