Sett kjøpeopplevelsen i fokus med riktig verktøy

One size fits all? Ikke hvis du spør Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor i Avensia. For å ligge i forkant på detaljhandelsmarkedet gjelder det å være rask, for å skaffe seg riktig verktøy og ikke miste sitt eget varemerke på den digitale reisen.

Omnichannel handler om å skape den rette kjøpeopplevelsen, forteller Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor hos Avensia

Omnikanal er fortsatt et sentralt samtaleemne når man diskuterer kjøpsadferd innen detaljhandelen. Til tross for dette, står mange virksomheter opp mot mange utfordringer og risikoer for å havne i bakleksa. Men hva gjør man for å lykkes, og hva bør man holde seg unna? Vi har intervjuet Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor i Avensia.

Hvilken tendens stikker seg tydeligst frem på detaljhandelsmarkedet, som Avensia ser det akkurat nå?

- Det er større fokus på kjøpeopplevelsen enn noensinne. For å overleve det konkurranseutsatte markedet må detaljhandlerne være like raskt ute som kunden. Det er en stor utfordring som bransjen må problematisere på alvor, hvis ikke risikerer man å havne bak konkurrentene og kundene.

Hvordan må detaljhandlerne endre arbeidsmåten for å gjøre kunden fornøyd?

- Konsumentenes handleatferd forandres raskere enn noen gang tidligere. Derfor må detaljhandlerne øke tempoet for å leve opp til de økende kravene som stilles. Det er en utfordring i særklasse som bransjen står ovenfor. Dette gjelder både hvordan man oppfattes av kunden, samt å håndtere deres ønsker ved hjelp av underliggende systemer og ved at man ligger i forkant med butikkutviklingen sin. Her gjelder det å være rask, men samtidig må man fokusere på å holde høy kvalitet som konsumenten forventer.

Hva er den største utfordringen for tradisjonelle detaljhandlere som vil komme i gang med en omnikanal?

Det er stor utfordring for tradisjonelle detaljhandlere å omstille virksomheten sin, for å tilby en fullverdig omnikanal-opplevelse. De stilles innenfor veldig mange valgmuligheter, noe som kan være overveldende. Jeg ser ofte at mange virksomheter har høye ambisjoner som ofte ikke går å gjennomføre i praksis. Derfor er rådet mitt å sette opp et realistisk road map, og dele opp arbeidet i mindre deler.

Hvilke fallgruver er de vanligste?

Mange detaljhandlere tror at det finnes en metode som passer alle, noe som absolutt ikke er tilfellet. Hver eneste virksomhet har sitt eget unike varemerke, og det synes jeg man skal verne om. Det er vanlig at digitalisering og omnikanalenen bidrar til at detaljhandlerne tåkelegger markedet, ettersom de glemmer hvem de egentlig er.

Hvordan har den tekniske utviklingen påvirket hvordan man arbeider med omnikanal?

Når begrepet omnikanal gjorde sin entré, fantes det egentlig ikke noen systemer som kunne håndtere utviklingen. Da hadde man mer enn visjon om fremtiden, enn konkrete verktøy som unne møte utviklingen. Tidligere var man også bundet til å integrere for eksempel kasse- og butikk-systemet på egen hånd. Nå snakker man om unified commerce, og det begynner å dukke opp systemer på markedet som kan møte utviklingen på en veldig bra måte. Den tekniske utviklingen gjør at man endelig kan realisere visjonen om en omnikanal.

Dette er Avensia

Avensias butikkidé er å levere produkter og helhetsløsninger til selskaper som driver med – eller vil begynne med handel på nett. Virksomheten vender seg mot kunder som er, eller ønsker å bli markedsledere, og innehar derfor meget kvalifiserende produkter og tjenester.