RFID kler motebransjen perfekt

RFID, retail vareflyt fashion

Penger spart: RFID-teknologien gjør motebransjens produktsyklus smartere. Foto: EG og GS1

RFID-teknologien passer perfekt i motebransjens verdikjede. Den lille brikken, som snart vil erstatte strekkoden, vil sette nye standarder for lagerstyring, trendprognoser og omnikanalsalg.

De første erfaringene med RFID-teknologien har gitt store gevinster og besparelser i hele produksjonskjeden i mange industrier. Det er ingen tvil om RFID også passer motebransjen perfekt.

RFID-teknologien består i at man bygger inn en liten chip – en radiobrikke – i varene. Teknologien har vært her lenge og nå er tiden muligens inne for at motebransjen her hjemme også tar i bruk RFID-tagger i produksjonen av sine varer.

 

Det er bare et spørsmål om tid før RFID-teknologien avløser strekkodene som sitter på varene i dag. Det er lenge siden supermarkedkjeden Walmart i USA forlangte at varer fra de største leverandørene skal ha innbygd med RFID. Et RFID-tagg kan leses elektronisk og raskt trådløst. I motsetning til med strekkoden kan mange brikker leses samtidig uten at det er visuell kontakt med avleser. I tillegg inneholder RFID-brikken et unikt nummer for hvert enkelt produkt, ikke bare for en enkelt produkttype.

En RFID-brikker inneholder altså ikke kun informasjon om at buksene er i størrelse 32/34 i en bestemt modell og farge, fra et bestemt merke, men også informasjon om den aktuelle buksen. Resultatet er en lagerstyring, som er strammere end motebransjen noen gang har hatt, med mange fordeler kommersielt.

Den enkle avlesningen av RFID-brikkene betyr blant annet at detaljhandelen kan gjøre opp lageret hver eneste dag – helautomatisert.

 

Kjempene kan kickstarte RFID i Norden

Undersøkelser viser at RFID forbedrer lagernøyaktigheten fra 67 prosent til nesten 100 prosent, og reduserer svinn med opp mot 50 prosent.

Teknologien forbedrer alle parametere: nettsalg, svinn, omsetning, kundetilfredshet og så videre. Samtidig estimeres det at lagerstatus med RFID-brikker kan gjøres opp med 12.000 produkter i timen. Samme tall med tradisjonelle strekkoder ligger på 800–1.000 i timen.

Det er medlemsorganisasjonen GS1 som har kommet frem til tallene. Non-profitt-organisasjonen GS1 står bak de globale standardene for den tradisjonelle strekkoden og RFID-brikker. Analysen bygger på en amerikansk undersøkelse fra 2016. Med bakgrunn i resultatene kan man undres over at utbredelsen av RFID-teknologien ikke går hurtigere og allerede er implementert i skandinaviske moteselskaper.

– Jeg tror at tregheten på de nordiske markeder har vært skyldes at vi ennå ikke har hatt lokale eksempler på bruke RFID-teknologien. Imidlertid, så snart vi får de første RFID-suksessene fra nærområdet, vil det til at gå raskt. Og når de store aktørene som Zalando og Amazon muligens i løpet av kort tid krever RFID-brikker fra alle leverandører, må man ha sitt produksjonsapparat klart, helst i full bruk, sier Mads Kibsgaard, logistikkspesialist i GS1.

 

Stor investering – enda større gevinst

En av motebedriftene som har kommet langt i prosessen rundt å ta i bruk RFID, er danske Axelsen & Sön. Selskapet produserer lærvarer, som fra naturen side er et særegent produkt, og som derfor bør ha en unik merking.

For Axelsen & Söns eier, Gert Axelsen, er det dog flere og økonomiske argumenter for å implementere RFID og "kilde-merke" varene allerede i produksjonen.

– Det er en stor investering å legge om produksjonen til RFID-tagging, men  prisen på lesere og det nødvendige utstyret er nå blitt så rimelig at vi kan regne hjem investeringene innen rimelig tid. Og vi venter store besparelser. Vi har distribusjonslager hos en av våre største kunder, og våre varer blir solgt fra hundre ulike lokasjoner. Med den nye teknologien vil de mange vareopptellingene bli optimalisert, og vi kan i prinsippet få en daglig oppdatert lagerstatus. Denne formen for lagernøyaktighet er gull verdt, sier Axelsen.

Axelsen & Sön-eieren fremhever rask vareopptelling og redusert svinn som de to områdene hvor han forventer at få de største besparelsene først. Hver for seg vil besparelsene kunne regnes hjem i løpet av få måneder.

– Når vi får varer fra våre leverandører kan vi med RFID-teknologien telle dem opp på få sekunder, uten å åpne esken. Varenes unike nummer vil utelukke dobbeltskanning. Dermed elimineres menneskelige feil. Og denne effektiviteten fortsetter når vi distribuerer videre til øvrige varelagre, så svinn og dermed årsaken til svinn blir oppdaget med det samme, fortsetter Axelsen.

Lærvarehandleren trekker bare frem et savn: tyverialarmen. Mange kunder krever i dag, at varene leveres med alarmsikring. Axelsen sier at det er viktig  at tyverialarmen blir integrert i RFID-brikken og virker sammen med de dagens alarmsystemer slik at man får mest mulig igjen for investeringen.

 

Bedret handleopplevelse

Digitaliseringsrådgiver Jakob Simmelkjær i motebransjens interesseorgnaforteller at det finnes flere smarte løsninger rundt varesikring med RFID-brikker, og at det hele tiden blir utviklet nye løsninger. RFID-teknologien gjør dessuten at butikkene umiddelbart får nøyaktig oversikt over hvilke varer som er stjålet hvis kassasystem og tyverisikring kobles sammen. Dessuten kan RFID-brikker fortelle om en vare er på vei inn i prøverommet eller ut av butikken.

– RFID-teknologien understøtter retailbransjen på helt nye måter. Det er mye mer motiverende for de butikkansatte om de kan stole på at lageret stemmer når de anbefaler en vare til kunden. Samtidig kan butikkmedarbeideren støtte seg på data, se hvilke størrelser kunden har med i prøverommet og gi bedre anbefalinger med bakgrunn i bedre data, sier Simmelkjær.

Han forteller at RFID-teknologien åpner for å gi lagerstatus i sanntid og støtter dermed omnikanalsalg par excellence. RFID gjør det enklere for butikker som selger både på nett og i fysiske butikker å ha de riktige varer til rett tid. RFID muliggjør også "Klikk og hent" – at man kjøper online og plukker opp varen i en fysisk butikk.

 

Trinnvis implementering

RFID-teknologien i motebransjen ligner på historien om hønen og egget. Det er uklart om det er leverandørene eller butikkjedene som tar det første skrittet. Derfor er det også usikkert når utbredelsen i Norden skyter fart for alvor, selv om oppfatningen i bransjen globalt er at RFID er i ferd med å bli merkestandarden.

IT-leverandøren EG mener det er ukomplisert å ta i bruk RFID, og med enkel integrasjon mot forretningssystemer.

– Jeg anbefaler at man spiser elefanten i små biter, og at man først gjør seg noen erfaringer i et mindre pilotprosjekt. Man kan starte med vareopptellingen og lage en forretningsmodell på den. Foreløpig er det ingen her på berget som har sett alt man kan vente seg etter en komplett RFID-implementering, men jeg tror det vil dukke opp positive overraskelser gjennom hele verdikjeden hos selskaper som begynner med RFID-teknologien. Akkurat nå diskuterer vi fordeler vi foreløpig ikke kjenner til for eksempel innen dokumentasjon og kvalitetssikring, sier Thomas Eg Kristensen, Functional Architect hos EG Variant. 

Les mer om EG variant, EGs bransjeløsning for fashion, her.

Annonse

RFID

  • RFID (Radio-Frequency IDentification - radiofrekvensidentifikasjon) er en metode for å lagre og hente informasjon ved hjelp av små radiobrikker.
  • En RFID-brikke har et unikt nummer som kan avleses uten visuell kontakt og på en avstand opp mot hundre meter.
  • En RFID-brikke trenger ikke strøm og kan for eksempel sys inn i tøyets vaskemerke.
  • Teknologien brukes blant annet i flere biblioteker og Statsbygg er i ferd med å ta i bruk RFID i byggeprosjekter.
Annonse