Ny bransjenorm etableres mellom on-premise og cloud

Hvordan skaper man transformasjonen fra on-premise til cloud-løsninger, uten at kunnskap eller tid går til spille? Endringene kan være avgjørende for at du beholder konkurransekraften i markedet for fremtiden.

En ny bransjenorm vil bli etablert

For mange virksomheter vil løsningen bli en hybrid, hvor man kombinerer on-premise og cloud, før man kan legge hele eller store deler systemet over i skyen, mener Bo Hjort Christensen.

Cloud-baserte systemer har tatt seg kraftig opp det siste året, spesielt etter Microsofts lansering av Dynamics 365. Cloud har blitt en solid utfordrer til mange av de etablerte on-premise ERP-systemene. Høyskolelektor på BI, Bo Hjort Christensens modell over den digitale transformasjonene viser et eksempel på overgangen fra on-premise til cloud-løsninger. Etableringen av en ny bransjenorm skjer her og nå.

Ikke en bonus –et krav

I mange bransjer har et solid IT-grunnlag vært utgangspunktet for å være konkurransedyktig. Innen varehandel er sammenhengen mellom nettbutikk og virksomhet nødvendig for å gi den rette kundeopplevelsen. I servicenæringen begynner flere å tilby proaktiv service, ettersom sensorer (som er montert på utstyret) kan forutsi når en del av maskinen må skiftes ut. Dette vil i fremtiden være et krav, og ikke en bonus. Dette vil kun være mulig hvis man har et velfungerende IT-system med et rikt datagrunnlag og god prosesstøtte uten nødvendige grep kan dette bety at mange aktører faller utenfor bransjenormen.

Endring over tid

Å gå fra on-premise til en cloud-løsning er ikke gjort over natten. Det er mange veletablerte systemer som er avhengige av hverandre i en stor bedrift, spesielt med tanke på “legacy-systemer” som ikke er laget for en cloudbasert leveransemodell. For mange vil løsningen bli en hybrid, hvor man kombinerer on-premise og cloud, før man kan legge hele eller store deler systemet over i skyen. Idealarkitekturen kan bli realisert innenfor dette konseptet. En plattform basert på cloud-teknologi vil bli en enklere affære for et ny-etablert selskap, med de predefinerte prosesser som en cloud-løsning kan gi.

Utfordrer de etablerte

Den nye cloud-løsningen kan utfordre etablerte selskaper, ettersom nye bedrifter kan “leapfrogge” den erfaringen de eldre selskapene har bygget opp. Viktige dilemmaer vil da dukke opp for bedrifter som ønsker å gå fra on-premis til cloud. Hvor lang tid vil det ta å samle mange års drift, og få dette over til skyen? Hvor lang tid kan man bruke for å komme à jour, for at ikke nye bedrifter skal “leapfrogge” selskapet ditt? 2016 har vært et skikkelig knekkpunkt, fra Microsoft sin side. Nå kommer selskapet på banen med en kompleks og rik skymodell. Et tegn på at de store programselskapene anerkjenner at dette er en utvikling for både store og små virksomheter i fremtiden. Tidligere analyse viste at den store overgangen ville komme i 2020, men realistisk sett vil 2018 være et mer riktig årstall når vi snakker om SMB-markedet, i følge Hjort Christensen.

En spennende kombinasjon

Med Dynamics 365, kan man kombinere løsninger for ERP, CRM, og BI, i en og samme løsning i skyen. Med en kombinasjon av Office 365 og Dynamics 365 kan flere bedrifter flytte sine prosesser ut i skyen, og bli et “allcloud- company” som vil gi flere kostnadsbesparelser, effektivisering og andre fordeler. Å gå fra on-premis til en cloud-løsning blir det store hoppet i den nye bransjenormen som nå etableres i de kommende årene. Nye aktører vil etablere seg raskt i den nye bransjenormen. Spørsmålet blir hvordan bedrifter med etablerte ERP-systemer skal gjøre endringer for å holde følge. Hvis man holder følge med den gamle bransjenormen, kan resultatet bli at man mister sin konkurransekraft, går konkurs, eller blir spist opp av andre aktører.

Bo Hjort Christensen, Høyskolelektor BI.

Bo Hjort Christensen er en anerkjent ledende ekspert innenfor IT-strategi, ERP-systemer og –arkitektur. Han er medforfatter på flere bøker om emnene, og en populær foredragsholder.

Annonse
Andre leser også
Dr. Jochen Köckler, leder i styret for Deutsche Messe, Hannover, snakket i februar om nye trender og temaer for Hannover Messe 2017 under førpremieren.

Hva skjer på Hannover Messen 2017?

Av: Marius Vannum

Hvem har egentlig ansvaret for digital transformasjon?

Av: Marius Vannum

Sales & Operations planning blog 2 - TransformationTools

Derfor er sales & operations planning så pokkers verdifullt

Av: Poul Breil Hansen og Einar Scholte

Annonse