Microsoft Inspire: Full fart mot digital transformasjon

EG klar for Microsofts nye digitaliseringsstrategi

Satya Nadella

Sjefsåpning: Satya Nadella holdt åpningstalen under Microsoft Inspire. FOTO: Microsoft.

På sin årlige partnerkonferanse hadde Microsoft tre tydelige  budskap: Skap verdi for kundene, ha fokus på din bransje og ta utgangspunkt i skyen.

I juli fant 17.000 deltagere veien til Walter E. Washington Conference Center i Washington D.C. til Microsofts årlige partnerkonferanse. I år hadde konferansen skiftet navn fra Worldwide Partner Conference (WPC) til Microsoft Inspire. Navneskiftet ble annonsert i desember 2016 og markerer Microsofts forsterkede fokus på digital transformasjon, som også kom tydelig frem i løpet av den ukelange konferansen.

Fra Microsofts konsernsjef Satya Nadella holdt sin innledende keynote på konferansens første dag og videre under de mange møter, presentasjoner og workshops som Microsoft Inspire består av, ble vekten lagt på tre overordnede temaer: Bransjefokus, sky og kundeverdi.

Dette er hjørnestenene i Microsofts forståelse av den digitale transformasjon.

Den nye strategien får også stor betydning for hvordan Microsoft i fremtiden kommer til at arbeide med kunder og partnere.

 

Bransjefokus

Det tetteste man kommer på en definisjon av digital transformasjon ifølge Microsoft er: industri + teknologi = digital transformasjon.

I forhold til "industri" vil programvaregiganten fremover heller ta utgangspunkt i bedriftenes bransje fremfor bedriftsstørrelsen som grunnlag for kunderelasjoner. Dette gjelder ikke bare for salg, men kommer til å gjennomsyre hele selskapet, og vil bli reflektert i alle funksjoner, inkludert markedsføring og programvareutvikling. Microsoft har definert seks næringer (finansnæringen, produksjon, detaljhandel, utdanning, helsevesen og offentlig sektor), som med sine særegne forretningsmodeller og -prosesser, vil ha svært forskjellige behov på veien mot digital transformasjon.

 

Skyen

Microsofts teknologiske plattform for den digitale transformasjon er intelligente skyløsninger, som inkluderer kunstig intelligens (AI og Machine Learning) og det som Seattle-firmaet kaller Intelligent Edge, løsninger rundt tingenes internett (Internet of Things, IoT) basert på smarte objekter.

I tillegg er den nye, integrerte Microsoft 365-løsningen, som ble presentert på konferansens første dag, en grunnleggende forutsetning for transformasjonen.

Med Microsoft 365 samles Office 365, Windows 10 samt Microsofts Enterprise Mobility + Security-produkt i én løsning, som skal sikre at alle bedriftens brukere er oppdatert med den nyeste teknologien, ikke minst med hensyn på sikkerhet og beskyttelse av kundedata – og dermed klargjorte for skyen.

I skrivende stund er det allerede 64.000 partnervirksomheder i Microsofts Cloud Solution Provider-program, og ifølge programvareselskapet  kommer det 6.600 nye partnere til nettverket hver måned.

Microsoft Dynamics 365 er selskapets skysatsning på forretningssystemer, og i løpet av konferansen kunne deltagerne stifte bekjentskap med, hvordan Dynamics 365 kombinert med kunstig intelligens og analyse av data vil gi bedriftene helt nye muligheter fremover. Det gjelder blant annet Microsoft Relationships Sales, som snart blir en del av Dynamics 365.

 

Derfor ble LinkedIn kjøpt

Mange ble muligens forundret da Microsoft i fjor kjøpte LinkedIn for rundt 170 milliarder kroner, men etter Microsoft Inspire gir gigantoppkjøpet plutselig mening.

LinkedIn Sales Navigator blir nå integrert med både Office 365, Azure og Dynamics 365 (for Sales). Med den nye sammensatte løsningen, overnevnte Microsoft Relationship Sales, varsler Seattle-firmaet en ny form for salg: "social selling". "Social selling" vil benytte  alle dataene LinkedIn-brukerne selv legger ut til å hjelpe selgerne til å identifisere og komme i kontakt med beslutningstakere i relevante virksomheter. Dessuten kan Relationship Sales proaktivt komme med forslag til salgsleads. Det kan for eksempel  være virksomheter, som på parametere som bransje, vekst eller omsetning, minner om den virksomhet man nylig har solgt et produkt eller en løsning til.

En annen LinkedIn-basert løsning, som vil bli en del av Microsofts skyplattform, heter Dynamics 365 Talent. I den brukes LinkedIn-profiler for å hjelpe HR-avdelinger med rekruttering.

 

Kundeverdi

Alt i alt betyr det nye fokuset på bransjer og skytjenester  at Microsoft beveger seg vekk fra den klassiske lisensmodellen og over på en ny betalingsmodell som legger vekt på verdiøkning for kundene. Konkret vil Microsofts partnere i fremtiden belønnes utfra i hvor stor grad kundene tar i bruk Microsoft-løsningene. Dette i motsats til tidligere modeller hvor programvaregiganten har belønnet salg av et visst antall lisenser.

Dermed blir det ikke klingende mynt i partnernes kasser før en levert løsning gir verdi for kunden.

Microsoft-partnerne må altså gå gjennom sin forretningsmodell og tilpasse den til den nye tid. Partnerne som i dag har et sterkt bransjefokus står sterkest med hensyn på å lede sine kunders digitale transformasjon.

 

EG står sterkt

EG er en av Microsofts største partnere i Scandinavia. EG var også først ut med salg av Dynamics 365-løsning i Norge, blant annet Nordens største handelsløsning til Apotek 1-kjeden, som har 4.000 medarbeidere og en markedsandel på 40 prosent  i Norge.

I tillegg ble EG Norge kåret til "Årets Dynamics 365-partner" under Microsoft Inspire.

 

Oscar Tolstrup, Microsoft Alliance Director i EG, deltok på Microsoft Inspire som en del av en større delegasjon fra EG. Han mener at Microsofts fokus på digital transformasjon kommer til å bety at EG vil stå sterkt den kommende tiden:

– Hos EG er dyptpløyende vertikal bransjekunnskap en del av vårt DNA. Vi har omfattende kompetanse og innsikt, spesielt innen bransjene handel, produksjon og finans. Samtidig har vi i lang tid endret oss mot å bli stadig mer kundeorientert og skape verdier for kundene med utgangspunkt i en helhetlig oversikt på kundenes totale behov. Jeg er sikker på at Microsofts økte fokus på kundenes digitale transformasjon vil styrke vårt partnerskap fremover, sier Tolstrup.

– EG er en av svært få partnere som i dag er i stand til at levere en total løsning som dekker alle behov kunden har i forhold til den nye Microsoft-strategien. Uansett om vi snakker om Business Intelligence, Dynamics 365, Microsoft 365 eller de mange andre digitale transformasjonsløsninger fra Microsoft, så kan kundene få hjelp fra EG. Det både dagens kunder som har on-premise-løsninger basert på Dynamics AX og Dynamics NAV, men som vil starte på en IT-transformasjon mot skyen. Vi ser frem til å hjelpe dem med å skape større verdi for deres kunder ved hjelp av nye skybaserte verktøy, fortsetter Tolstrup.

 

Fakta om Microsoft Inspire

* Tidligere kjent som Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC). *En årlig konferanse for programvaregigantens partnervirksomheder.

* Konferansens fokus er Microsofts planer og strategier for det kommende året samt muligheten for å bygge nettverk med Microsoft og de mange partnerne.

* Konferansen ble holdt første gang i 2002, og oppigjennom årene har den blitt holdt i byer som Toronto i Canada, Orlando i Florida, Los Angeles i California og som i år i USAs hovedstad Washington D.C.

* I 2017 hadde Microsoft Inspire 17.000 deltagere. Du kan lese mer om konferansen her.