Hvis du tror at digital innovasjon handler om teknologi, tenker du feil

Å skape innovasjon med digitale verktøy handler ikke om å implementere teknologiske løsninger. Det handler om kundene og deres ønsker. Det gjelder å finne ut hvordan du oppfyller disse ønskene, sier Jonas Skovkonge, digital transformasjonsekspert.

Hvis du tror at digital innovasjon handler om teknologi, tenker du feil

– Det kan virke paradoksalt for en som lever av å jobbe med teknologi, men teknologi er det ikke. Det viktige, når du jobber digitalt, er den tankegangen du går inn med, og fokuset på kunden, sier Jonas Skovkonge, da vi snakket med han på telefonen om hvordan man utnytter de digitale mulighetene for å transformere virksomheter.

Det er nemlig et viktig poeng, at digitaliseringen i seg selv ikke skaper noen verdi. Det handler om å undersøke hva kundene dine vil ha. Så kan du finne ut hvordan du kan hjelpe dem med å oppnå det.

– Du må se etter hva som skaper verdi hos kunden. Hva er det som hjelper dem? Kundene må ha et forhold til deg, og virksomheten din som merkenavn. De skal se at du er her for dem – og ikke føle at du er der for å tjene penger på dem, forteller han.

Verdi over teknologi

Et av de bedre eksemplene på en virksomhet som har forstått det med å gi verdien til kunden, er Apple, ifølge Skovkonge. Når Apple selger produkter, fokuserer de på verdien og følelsen som kunden får, fremfor å fokusere på hvor godt produktet er rent teknisk.

– Hva er iPod egentlig? Det er 2000 sanger som du har plass til i lommen, og som det er enkelt å navigere i. Produsentene av de opprinnelige MP3-spillerne snakket hele tiden over hvor mye plass det var på spilleren, og hvor liten plass den tok i lommen. Det var likevel veldig irriterende å bla gjennom alle sangene, uten å se dem. Med iPoden fikk du en enkel oversikt – og du hadde med deg 2000 sanger over alt. Det er konkret kundeverdi, og det er en løsning på en utfordring, som mange har hatt –  det å ha mange sanger, når du er ute på farten, hvor det er enkelt og oversiktlig å finne frem. Du trengte ikke å vite hvor mange megabyte det var på enheten – du skulle bare trykke play, forteller han.

Men selv om Apple i langt tid har vært mestere på å selge følelse fremfor teknologi, skal selv de dyktigste være påpasselig.

– Vi har sett en del negativ oppmerksomhet omkring iPhone 7. Det henger sammen med at folk føler at de har blitt en pengemaskin for Apple. Vi har akkurat fått en iPhone 6S, og så kommer 7`ern like etter. Det er ikke fordi teknologien i 7`ern ikke er ny og innovativ – men det er ikke bruk for en ny iPhone akkurat nå. Heller ikke hvis teknologien har gjort fremskritt. For den reisen har ikke kundene fått gjort enda, forklarer han.

Til syvende og sist handler det om å bruke teknologien til å gjøre kundene glade.

– Innovasjon handler om det produktet som kunder opplever. Det er blant annet her at det digitale kommer inn. Gjennom digitale kanaler kan du få bedre innsikt om dine kunder, og hva er det de vil. Det er så mye data du kan samle opp, som kan brukes for å hjelpe kunden – ikke deg selv. Det kan godt være at du har samlet opp noe data som kan øke salget ditt på kort sikt. I det lange løp skal du overleve på den verdien dine kunder opplever, som du gir dem, avslutter han.

Annonse
Andre leser også
Annonse