Høydepunkter fra conneXion Madrid

Skyen, personliggjøring, teknologi og data og omnikanal. Alt dette er nødvendig for å kunne tilby en virkelig god kundeopplevelse. TransformationTools.no har besøkt detaljhandelkonferansen conneXion Madrid. I denne artikkelen får du en oppsummering av de viktigste høydepunktene derfra.

conneXion Madrid

Over 450 detaljhandelaktører fra hele verden var til stede på  detaljhandelkonferansen conneXion Madrid. I løpet av to travle dager i den spanske hovedstaden ble vi presentert for de siste detaljhandelløsningene og de nyeste trendene i bransjen. På deltakerlisten sto navn som HP, Adidas og selvsagt LS Retail, som arrangerte konferansen. Her får du de viktigste høydepunktene, som alle handler om én ting, nemlig å legge til rette for den ultimate kundeopplevelsen.

#1. Skyen
Magnus Nordahl i LS Retail åpnet konferansen med å beskrive skyen som "den hvite elefanten i rommet" som ingen helt vil snakke om, selv om man kjenner godt til både risikoene og mulighetene som en overgang til skyen kan medføre. Virksomheter som ikke går til skyen, risikerer etter hvert å forsvinne helt. Det er ikke et spørsmål om virksomheten skal gå til skyen, men når og hvordan.

#2. Personliggjøring
etaljhandelen er midt inne i en omveltning der man går fra masseproduksjon til massetilpasning. Det å kunne tilby en personlig kundeopplevelse blir viktigere enn noen gang, både for å lykkes med netthandel og motivere til besøk i fysiske butikker. Dagens kunder ønsker å føle seg utvalgte og spesielle, ellers er risikoen stor for at de velger en konkurrent fremfor deg. Brad Tracy i HP fremholdt i sitt foredrag at kundene er villige til å bruke så mye som 20 prosent mer hvis forhandleren kan tilby en personlig kundeopplevelse. Det er det verdt å ta på alvor.

#3. Teknologi
For å kunne tilby den ultimate kundeopplevelsen, gjelder det å utstyre medarbeiderne dine med de rette verktøyene. Under konferansen presenterte Petar Thor Sigurdsson fraLS Retail og Dominik Meier fraAdidas hvordan sistnevnte har utstyrt butikkene sine med mobile kasseapparater ute på golvet. På den måten trenger ikke personalet å forlate kunden selv om den ønskede varen ikke finnes i butikken, men kan i stedet snakke med kunden mens en kollega henter riktig produkt på lageret. Også prøverommene kan forbedres ved hjelp av ny teknologi, med smarte skjermer der man kan tilkalle personalet når man for eksempel trenger en annen størrelse. Alt for å øke konverteringen av kjøp i de fysiske butikkene.

#4. Data
Å lykkes med detaljhandel handler om å være der kunden er og skaffe seg informasjon om kundeatferd. For å kunne spisse tilbudet og komme med treffsikre anbefalinger til kundene dine, trenger du tilgang til de rette dataene. Detaljhandelprofet og forfatter Doug Stevens understreket hvor viktig det er at data følger kunden under hele kjøpet. Slik kan man overraske og inspirere på en helt ny måte ved å tilpasse kommunikasjonen til den enkelte kunden.

#5. Omnikanal
Omnikanal har preget detaljhandelen i mange år, men det betyr ikke at temaet er irrelevant – snarere tvert imot. Tom Bevan fra K3 Retail var en av mange foredragsholdere på conneXion Madrid som løftet frem viktigheten av å realisere omnikanal. Han mente at hele 73 prosent av alle kunder kan nås gjennom omnikanal. Jo flere berøringspunkter og kanaler vi har, desto mer kan vi selge og skape en relasjon. Derfor gjelder det å bruke teknologien riktig i møtet med kundene. Hvordan kan du skape merverdi i kundeopplevelsen, uansett kanal?