Google: 6 trender som påvirker fremtidens motebransje

Personlig handleopplevelse blir stadig viktigere for å vinne fremtidens motekunder

fremtidens motebransje

Personlig: Kundene vil kreve stadig mer personlige handleopplevelser, spår Google. Foto: Colourbox

Fremtidens konsument vil inspireres og få personlige tilbud. Det mener Michael Haswell i Google. Under Dansk Mode og Textil Topmøde 2017 trakk han frem seks digitale trender som påvirker motebransjen.

– We are never not shopping. Slik startet Michael Haswell sitt foredrag under Dansk Mode og Textil Topmøde 2017.

Haswell er ansvarlig for produktstrategier, forretningsutvikling og strategiske partnerskap på Googles kommersielle produktplattformer.

Han mener motebransjen i stadig større grad må forholde seg til ”We are never not shopping” fremover skal den lykkes med å gi personlige handleopplevelser.

Med smarttelefoner og nettbrett har konsumenter i dag med seg butikken uansett hvor de befinner seg. Det betyr ikke man må utvikle personlige opplevelser som treffer den enkelte kundens ønsker. Skal man lykkes med det må man kjenne kundens innerste ønsker.

– Internett gjør det mulig å handle, men det er ikke mulig å gjenskape den fysiske handleopplevelsen – en personlig og interaktiv opplevelse. Å replikere servicen som en butikkmedarbeider eller stylist gir, er den største utfordringen motebransjen står ovenfor. Derfor må man legge vekt på å inspirere og gi personlige handleopplevelser, understreket Haswell.

 

Inspirer dine kunder 

Det er vanskelig å inspirere kundene bare ved hjelp av tekst og et bilde av et plagg. Kundene trenger å få inspirasjon og veiledning under hele veien til kjøp – og her spiller såkalte ”influencers” – enkeltpersoner med mange følgere i sosiale medier –  en viktig rolle.

– Ved å bruke gjennomslagskraften influencers har, blir det enklere å nå ut til den aktuelle målgruppen. Samarbeider du ikke med ”influencers” i dag, går du glipp av mange muligheter, sier Haswell.

Han mener også at nettet må bli mer kjøpsvennlig og at man som motebedrift må nå ut til kunden uavhengig av plattform. Under følger hans seks trender innen digital markedsføring motebransjen bør kjenne til.

 

6 trender som påvirker motebransjen

1. Ubiquitous – Allestedsnærværende

Med dagens teknologi, som smarttelefoner, nettbrett, digitale assistenter og smartklokker, er butikken alltid åpen og tilgjengelig. Kjøpet starter kanskje hjemme, fortsetter mens man er på jobb eller på vei fra jobben og sluttføres om kvelden i en fysisk butikk.

2. Aware – Kjennskap

Fysiske butikker må ha kjennskap til kundenes netthistorikk for å kunne tilby bedre service og en mer personlig handleopplevelse. Ifølge statistikk fra Salesforce.com, ønsker 52 prosent av forbrukerne i Storbritannia at fysiske butikker har kjennskap til denne, noe som er svært viktig om man skal tilby en onmichannel-opplevelse.

3. Natural – Naturlig

Tidligere var det kundene som måtte tilpasse seg teknologien. Nå er det motsatt, teknologien må tilpasse seg kundene. Kommunikasjonen mellom butikken og kunden må være like personlig som den er i den fysiske butikken.

4. Ambient - omsluttende

Teknologien åpner opp for nye måter å handle på. Kundene vil ha en enklere hverdag der digitale hjelpere for eksempel setter opp innkjøpslister.

5. Experimental – Eksperimentell

Ny teknologi, som Machine Learning, er ferd med å innta moteverden. I appen Google Photos kan du snakke til mobilen og be den vise ulike typer bilder. Denne teknologien er svært interessant å anvende for å forbetre kjøpsopplevelsen i motebransjen.

6. Voice/Visual – Stemme/Syn

Verktøy som Google Lens gjør det mulig å få informasjon om severdigheter eller interessante bygninger man går forbi. Den samme teknologien skulle kunne brukes for å se hvor et plagg kommer fra, hva det koster og så videre, ved å se på det gjennom kameralinsen på smarttelefonen.

Her kan du se hele foredraget Google-direktør Michael Haswell holdt under Dansk Mode og Textil Topmøde 2017.