De fire viktigste trendene fra verdens største retail-messe

Kundekjennskap gjennom data. Merverdi i de fysiske butikker. Personlig tilpassing. Pleie av medarbeidere. Årets utgave av NRF kunne tilby spennende trender for detaljhandelen, som vil gjøre et sprang i den digitale tidsalderen.

NY

NRF Retail’s Big Show er den største o gen en av de mest toneavgivende messer innen detaljhandelen. I løpet av tre intense dager, presenteres de trendene som vil få størst betydning for detaljhandelen i de kommende årene. Vi tok en prat med Edward Bjurström, Director Retail & Distribution, fra den skandinaviske IT-virksomheten EG, som besøkte messen i New York for å høre mer om emnene som det ble snakket om på messen.

1. Lær deg å bli kjent med kunden ved hjelp av data

Machine Learning og kunstig intelligens er noen av de nye store buzzwords i IT-verdenen. Men hvordan kan detaljhandlere dra nytte av dette i deres bedrifter? Ifølge Edward Bjurström kan detaljhandlere lære mye om kundene deres  ved å bli bedre på å bruke data.

 

Data kan eksempelvis avsløre hvilke interesser kundene har, hvor de bor, og hvilke preferanser de har. Dette kan så kobles med data om været, arrangementer i en spesifikk by og data fra beacons, trådløse nettverk i butikker, eller kundetellere for å finne fram til om butikken har den riktige lagerbeholdningen, og har personalet nok varer til å fylle kundenes behov.

Å starte arbeidet med avansert analyse er ikke en billig investering. Derfor utgjør økonomien også en hindring for mange detaljhandlere, som allerede i dag er økonomisk presset av den skarpe konkurransen på markedet. Så hvor skal man starte, hvis man vil være med på reisen? Værdata er en av fruktene det er lett og plukke, som mange detaljhandlere kan dra stor nytte av, forklarer Bjurström.

- Gapet mellom trend og implementering er stort innenfor detaljhandelen. I dag sitter mange butikksjefer og skriver ned værdata i en notatbok. Dermed går de glipp av muligheten for å samkjøre den informasjonen med andre data, som inneholder informasjon om kundene. Den jobben kan på en enkel måte automatiseres ved hjelp av en værtjeneste. På den måten kan du effektivisere butikken og endre måten du møter kunden på i butikken".

 

2. Skap merverdi for kunden, som strekker seg ut over varemerket

De fysiske butikkene har i lang tid hatt det vanskelig med å matche prispresset fra e-handelen. Sakte men sikkert, ser vi starten på en trend, hvor merverdi i form av relasjoner og ekstra service til kundene blir mer og mer verdsatt.

- Nikes flaggskip-butikk i New York er et godt eksempel på hvordan man skaper en opplevelse, som lokker kunder inn i den fysiske butikken. De har for eksempel en basketballbane i butikken, som kundene kan bruke – selv om man ikke skal kjøpe noe den dagen. I butikken har de også tatt den nyeste teknologien til seg. For eksempel bruker de Virtual Reality på skjermene ved løpebåndene. I kombinasjon med personlig service så skaper det en kundeopplevelse, som får folk til å besøke den fysiske butikken istedenfor å bare handle på nett eller velge en konkurrent", sier Bjurström.

 

Blant de mindre butikkene, kan et større fokus på kundeopplevelsen skape nye relasjoner. For eksempel kan smaksprøver i kjøttdisken matches med anbefalinger av ost fra nabobutikken. Eller rådgivning om kjøp av joggesko kan ha sammenheng med anbefalinger fra en personlig trener, ut ifra ditt ønske om treningsform.

 

3. Glade medarbeidere skaper glade kunder

En av de tingene som skaper en høy grad av merverdi for kundene, er dyktige og vennlige medarbeidere. Derfor betyr at man videreutdanner og fastholder medarbeidere over lengre tid i de fysiske butikkene.

Muligheten for å påvirke sin egen vaktplan, skifte mellom forskjellige butikker, og innflytelse i det daglige arbeidet, bidrar til at medarbeiderne føler seg verdsatt og vil bli værende lenger. Dermed får de også mer erfaring og en høyere kompetanse, noe som bidrar til kundenes kjøpsopplevelse.

- Glade medarbeidere gir glade kunder. Derfor er det viktig å satse på sine medarbeidere. Økt fleksibilitet stiller store krav til et strukturert kommunikasjonssystem. Hvis ikke risikerer man at visjonen ikke kan føres ut i livet, forteller Bjurström.

 

4. Personlig tilpassing får stadig større betydning

På årets NRF-messe, var personlig tilpassing et populært tema, som kommer til å ha en stor innflytelse på detaljhandelens konkurranseevne. Denne trenden har så vidt begynt å spire, og har ikke nådd helt ut til butikkene helt enda.

I dag ser vi blant annet at de fleste butikker sender de samme tilbudene til alle kundene, selv om de er medlemmer i kundeklubber og bonusprogrammer, som burde generere brukbare data med hensyn til personaliserende tilbud. De detaljhandlerne, som raskest greier å få i gang med å sende ut skreddersydde tilbud til sine kunder, har en unik mulighet til å skille seg ut blant konkurrentene i kampen om personlig service.

- Personlig tilpassing er den faktoren som kommer til å skille de morderne butikkene fra de butikkene som ikke følger med i timen. Når man først har de riktige dataene på plass, kan du gå målrettet etter kunden med flere spesifikke tilbud. Det blir for eksempel mulig å analysere kundeadferden online, for eksempel på prissammenligningssider, og dermed knytte den til kundenes fysiske bevegelsesmønster. Her gjelder det å være kjapt ute, for når kunden først har gått inn i en butikk, er beslutningen som regel allerede tatt", sier Bjurström.

Om NRF

NRF Retail`s Big Show er verdens største messe innen detaljhandel. I løpet av tre intense dager, samles mer enn 33.000 deltagere, 510 utstillere, og 300 foredragsholdere i New York. På messen deltar det mennesker fra 94 forskjellige land. I år tiltrakk NRF ca. 400 skandinaviske besøkende. Les mer om messen her.