Dropp ROI hvis du vil ha suksess med digital innovasjon

Vil du sikre at din virksomhet har suksess med digital innovasjon? Da bør du måle virksomhetens suksess med andre parametere, mener Jonas Skovkonge, digital transformasjonsekspert.

Å sette kunden i sentrum er det viktigste i digital innovasjon

Digital innovasjon handler ikke om å tjene penger. Likevel er det å tjene penger, en positiv bivirkning ved og skape verdi for kunden. Slik blir du nødt til å betrakte forretningen din, hvis du vil lykkes med og innovere eller forbedre forretningsmodellen din, forteller Jonas Skovkonge, digital transformasjonsekspert.

– Du blir nødt til å finne en ny måte å måle suksessen din på. Suksess i en virksomhet med ekte kundefokus kan ikke "have return on Investment" som hovedmål. Det handler i langt høyere grad om den innvolveringen og den verdien du skaper for kunden. Vi blir nødt til å komme bort fra måling av salgstall, og istedenfor se på andre parametere. Et eksempel er NPS-scoren – hvordan får vi det beste omdømme? Hvilken verdi får kundene ut av det? Hvordan skaper vi noe nytt, som kanskje kan gi kundene enda mer verdi?

Eiere og ledelsen skal vise veien

De historiske forholdene i virksomheten kan likevel vise seg å ha stor innvirkning på hvor enkelt en slik omstilling vil være for den enkelte virksomheten.

– Hos etablerte og eldre firma, er det en tendens til at forskjellige avdelinger jobber veldig uavhengig. Her må det etableres en kultur for å jobbe sammen på tvers av kompetanser, hvor fokuset fremdeles skal ligge på hva som er det beste for kunden. Det kan være vanskelig. Det krever at man gjør endringer fra toppnivå, og viser veien, forklarer Jonas Skovkonge, og fortsetter:

– Det kan kanskje høres lett ut, men man skal våge å satse – og det betyr at man skal våge å gjøre feil, for å levere øket verdi til kunden. Dette er for at kundene skal ha et forhold til deg og din virksomhet som merkevare, hvor kundene settes først. Det krever at eiere og ledere tørr å satse, og kanskje tape penger for at kunden skal få mer. Dette må medarbeiderne gjøres oppmerksom på, slik at de forstår at det er helt greit å ta en sjanse, sier han.

Kundeverdi er målestokken for en vellykket innovasjon

Dette krever ikke bare at man skal begynne å artikulere den. Endringene skal gjerne helt inn i virksomheten, hvor det skaper grunnleggende endringer i, og hvordan virksomheten fungerer.

– Det krever at man flytter pengene ut av de tradisjonelle kassene, og gjør ting på en ny måte. Man måler også på en annen måte. For man kan si at du vil skape innovative produkter, men hvis du måler på salgstall av eksiterende produkter – ja, så får du solgt de eksisterende produkter, men ikke utviklet nye. Så enkelt er det, påpeker Skovkonge.

Så hva skal du se mot, hvis du ikke skal måle den på salgstall? Det er kanskje det viktigste spørsmålet som du kan stille deg selv, forklarer han. For det er helt avhengig av den verdien som du skaper for kunden.

– Det finnes ikke lengre en fasit-liste for hva som gir mening å måle etter. For det er ut av verdi som du skaper for kundene dine. Så mål heller den verdien du vil skape hos kunden – så vet du når du har oppnådd suksess. Hvem er dere som virksomhet? Hva er det du vil bidra med? Når du vet svaret på dette spørsmålet, vet du også hva du skal måle etter, avslutter han.

Annonse
Andre leser også
S&OP: la den administrerende direktør sitte ved bordenden

S&OP prosessen: La administrerende direktør sitte ved bordenden

Av: Poul Breil Hansen og Einar Scholte

Sales & Operations planning blog 2 - TransformationTools

Derfor er sales & operations planning så pokkers verdifullt

Av: Poul Breil Hansen og Einar Scholte

S&OP – hva slags fisk er det?

S&OP – hva slags fisk er det?

Av: Poul Breil Hansen og Einar Scholte

Annonse