5 trinn for å skape et fremgangsrikt lojalitetsprogram

Det å skape et velfungerende lojalitetsprogram kan ofte være en utfordring. For det handler ikke bare om hva du sender ut, men også hva du samler inn.

5 trinn for å skape et fremgangsrikt lojalitetsprogram

Med et lojalitetsprogram kan du effektivt belønne faste kunder, få kundene til å komme tilbake og levere en god kundeservice. Det er likevel ikke alle programmer som dekker det hele. Et dårlig utformet lojalitetsprogram kan fort bli et stort sort hull, som blir en utgift for virksomheten, istedenfor en fordel.

Her får du fem tips for å bygge et fremgangsrikt lojalitetsprogram, som gir tilfredse kunder, som vil komme tilbake på nytt, og på nytt.

1. Velg alltid en enkel løsning

Fjern alle komplikasjoner og hindringer. Gjør det enkelt å melde seg inn: Spør kun om de viktigste opplysningene, og gi kunden mulighet til å melde seg inn via flere kanaler – i din fysiske butikk, i dine nett-butikker og i appen din.

Gjør det lett å tjene opp poeng, og forklar belønningssystemet ditt klart og tydelig. Kundene dine vil kun melde seg på hvis de forstår hvordan man kan få belønningene som du tilbyr.

2. Markedsfør alltid programmet ovenfor dine kunder

Kundene melder seg kun på, hvis de vet at programmet eksisterer. Sørg for at folk hører om det, og få medarbeiderne dine med på laget: Sørg for at alle som jobber i butikken kjenner til lojalitetsprogrammet, og hvordan det fungerer. Be medarbeiderne dine om å promotere lojalitetsprogrammet i butikken.

Du kan styrke programmet med å gjøre det enkelt for kundene å fortelle om det til andre. Snakk om funksjoner som oppmuntrer eksisterende brukere til å dele programmet med deres venner via sosiale medier. En nylig undersøkelse viste at innhold som deles online, kan ha større innflytelse enn både prisen og merkevaren. Det motiverer forbrukeren til å handle, og bruke enda mer penger.

3. Bruk alltid kunde-data til å yte bedre service

Bruk lojalitetsprogrammet til å samle inn informasjon og analyser de viktige kunde-dataene. Sammenlign klubbmedlemmers online- og offlineopplysninger for å danne deg et bilde av forbrukeren. Utnytt denne innsikten for å tilby kundene relevante tilbud og personlige tilpassede forslag. Undersøkelser har vist at mer enn 80 % av alle kunder er mer lojal ovenfor forhandlere som sender dem persontilpassede tilbud.

Ikke la deg bremse av bekymringer om fortrolighet: Ifølge en nylig undersøkelse har 3 av 4 medlemmer av kundeklubber, ikke noe imot at deres kjøpevaner blir overvåket, hvis de til gjengjeld får personlig tilpasset rabatter og tilbud.

4. Belønn alltid kunder på tvers av salgskanalene

Stempelkortets tid er forbi. I dag er kundene på utkikk etter en smertefri brand-opplevelse, og ditt lojalitetsprogram er ingen unntagelse. Bruk programmet for å skape en plattform til kundene, på tvers av alle berøringsflater. Gjør informasjonen om lojalitetsprogrammet og belønninger tilgjengelig i flere formater, f.eks. i form av push-notifikasjoner, sms`er, e-post eller via lojalitets-appen. Alt etter hva dine kunder foretrekker. Gi brukerne adgang til deres belønninger via flere kanaler, f.eks. ved å gjøre det mulig å innløse rabattkuponger via appen, i din online-portal, eller fysisk i butikken.

5. Mål alltid suksessen

Hva vil du oppnå med ditt lojalitetsprogram? Vil du øke størrelsen, ha flere kunder som vender tilbake til butikken, eller skaffe nye kunder? Identifiser dine mål ved å stille opp key performance indicators (KPI`er) for å følge fremgangen. Sørg for at lojalitetsprogrammet er utformet på den måten at det hjelper deg med å oppnå målene dine.

Denne bloggen ble først publisert på LSretail.com den 25. august 2015.