3 teknikktrender som gjør butikken din smartere og forbedrer kjøpeopplevelsen

Er du klar over hvilke muligheter Virtual Reality, kunstig intelligens og Augmented Reality gir for detaljhandelen? Edward Bjurström, Director Retail & Distribution i det skandinaviske IT-tjenesteselskapet EG Sverige, forteller hvordan detaljhandlere kan skape smartere butikker og tilby en bedre kjøpsopplevelse ved hjelp av innovativ teknologi.

retail

Virtual Reality, kunstig intelligens og Augmented Reality. Det finnes en rekke innovative teknologitrender som detaljhandelen kan benytte seg av for å skape en bedre kjøpsopplevelse. Vi har intervjuet Edward Bjurström, Director Retail & Distribution i EG Sverige, som har besøkt NRF Retail´s Big Show i New York, årets mest innflytelsesrike detaljhandelsmesse.

 

Oppmuntre til besøk i fysiske butikker med Virtual Reality

De aller fleste har vel fått med seg at Virtual Reality er en trend. Det tydeligste tegnet på at fenomenet har slått gjennom er at HUI kåret Virtual Reality-briller til årets julegave i 2016. Ved å utnytte denne trenden kan du sette ditt produkt inn i en sammenheng og skape en kjøpsopplevelse som oppmuntrer forbrukeren til å besøke fysiske butikker. Sportsmerker som Nike og Adidas er noen av aktørene som ligger i forkant når det gjelder dette.

– Nike bruker Virtual Reality ved sine tredemøller for å skape en følelse av å befinne seg utendørs og løpe på ordentlig. Et annet eksempel er Adidas 360° Concept Store, Europas første interaktive Virtual Reality-butikk. Med dette konseptet kan kunden få en shoppingopplevelse sammen med kjente idrettsstjerner, noe som gir en merverdi det ellers kan være vanskelig å skape i fysiske butikker, sier Director Retail & Distribution Edward Bjurström i EG Sverige.

 

Bedre service i e-handelen med kunstig intelligens

En av de største utfordringene for e-handelen er å skape en personlig kjøpsopplevelse og opprettholde et høyt servicenivå. Kunden møter ikke personalet rent fysisk og kan dermed ikke få del i deres kunnskaper. Gjennom kunstig intelligens kan du imidlertid bruke data til å gi kunden bedre service. The North Face og Macy´s er to aktører i motebransjen som har gått fra idé til virkelighet når det gjelder dette.

– The North Face har skapt en interaktiv kjøpsopplevelse basert på IBM Watson. Gjennom bruk av kunstig intelligens blir kunden ledet hele veien fra startsiden til kassen. Tenk deg at du skal på skiferie og trenger en ny jakke. Ved hjelp av parametere som værdata, kjønn, størrelse, lagerbeholdning og smakspreferanser kan den virtuelle butikkassistenten gi treffsikre anbefalinger som hjelper deg i kjøpsprosessen. Et annet eksempel er varehuset Macy´s, som tilbyr personlig shopping ved hjelp av en virtuell assistent. Ved å henge deg på trenden kan du yte god service også som e-handler, sier Edward Bjurström.

 

Forsterk Omnichannel-opplevelsen med Augmented Reality

En annen toneangivende trend i detaljhandelen er Augmented Reality, det vil si å forsterke opplevelsen av virkelige miljøer. Det kan for eksempel dreie seg om interaktive prøverom der du prøver klær, tilkaller personalet eller sjekker lagerbeholdningen digitalt ved hjelp av en skjerm. New York-designeren Rebecca Minkoff er blant de fremste på området, og skaper en Omnichannel-opplevelse ved hjelp av Augmented Reality.

– Rebecca Minkoff er et godt eksempel på hvordan du bygger bro mellom fysisk og digital handel. Når kunden henger opp plaggene i prøverommet, kommer de umiddelbart opp på den digitale skjermen som erstatter det tradisjonelle speilet. Da kan man blant annet sjekke hvilke størrelser som er tilgjengelige og bestemme hvordan varen skal leveres. Er ikke varen på lager, kan man i stedet bestille og få den levert hjem på et senere tidspunkt. På den måten skaper du en god kjøpsopplevelse selv om du ikke kan tilby varen direkte, avslutter Edward Bjurström.