
Les om hvordan detaljhandelen kan utnytta Managed Services. Foto: Colourbox.
Slik optimaliserer du din butikk
Les om hvordan detaljhandelen kan utnytta Managed Services. Foto: Colourbox.
Hanna Engström er redaktør for TransformationTools. Hun følger med på IT-utviklingen i selskaper med spesiell interesse for retail. Kontakt Hanna for nyhetstips og redaksjonelt samarbeid.
Hanna arbeider også som Marketing & Communications Specialist hos EG Sverige.
Kontakt og følg Hanna Engström
Kontakt og følg Hanna Engström
Les om fordelene med Managed Services I detaljhandelen. I denne artikkelen kan du lese om hva din forretning kan oppnå.
Det snakkes mye om hvordan man kan effektivisere sin virksomhet, særlig innen detaljhandelen, som er mer konkurranseutsatt enn noen gang. Men hva er egentlig fordelene med Managed Services innen retail?
Vi har intervjuet Anders Borggaard Jensen, EGs ekspert på området, om hva detaljhandelen kan oppnå.
– Folk handler mer og mer på nettet. Derfor må nettbutikken være åpen døgnet rundt. Uten systemovervåkning kan det være vanskelig å oppdage nedetid. Er ikke siden tilgjengelig, risikerer du å miste salg. Dessuten er det ressurskrevende og kostbart for den interne IT-avdelingen på grunn av ekstraarbeid og ressursknapphet å følge med på systemene som drifter nettbutikken til enhver tid. Derfor er det en god ide å ta i bruk en Managed Services -løsning, sier Jensen.
Under ramser tjenesteekspert opp de seks viktigste fordelene som detaljhandlere kan oppnå ved Managed Services.
1. Økt oppetid. I detaljhandelen er samspillet mellom butikker og nettbutikker helt fundamentalt. Det viktigste er at systemene er tilgjengelige. Er de ikke det, får du ikke solgt noe til kundene. Det er helt avgjørende at kassasystemet (POS-systemet) alltid fungerer. Også på nettet, der neste nettbutikk bare er et klikk unna.
2. Sikker ytelse. I dag er det flere ytelsestopper enn noen gang, for eksempel under Black Friday, Single´s Day, julehandel eller romjulssalget. Da må man håndtere en stor mengde kunder på kort tid, både i butikker eller på nettet. Derfor må dine systemer ha topp ytelse og rask respons 24/7.
3. Skalerbar kapasitet. Behovene skifter stadig raskere i detaljhandelen. I takt med at man åpner nye butikker eller at man legger ned filialer, endres behovet for data- og serverkapasitet. Skal man være konkurransekraftig og kostnadseffektiv, trenger man å regulere kapasiteten etter selskapets behov, uten å gjøre omfattende investeringer.
4. Sterk sikkerhet. Antall cyberangrep øker og man må være godt forberedt om man skal sikre kundenes informasjon, transaksjoner og handel. Etter at GDPR, EUs nye personvernlov, trådte i kraft, er bevisstheten rundt datainnsamling økt og at informasjon må lagres sikkert.
5. Riktig fokus. I dag må detaljhandlere mestre flere disipliner enn noen gang og antallet øker. I dag forventer kundene at du er tilstede i sosiale medier , uansett om du er en nystartet virksomhet eller en etablert kjempe. Det kan være utfordrende å ha kompetanse på alle områder internt i en verden i kontinuerlig endring. Pass på at du fokuserer på din kjernevirksomhet og at du tar vare på mulighetene.
6. Kostnadskontroll. Å drive detaljhandel krever omfattende investeringer i teknologi, som nettbutikk, webportal, kassasystem og forretningssystemer. Dessuten kan det være store svingninger gjennom året. Ved å kjøpe disse funksjonene i abonnementsform er det mulig å utjevne driftskostnadene og at man bare betaler for det man har behov for. God likviditet er ekstra viktig for nystartede bedrifter.
Les også: 5 gode grunner for outsourcing.
Managed Services-ekspert Anders Borggaard Jensen kommer til slutt med noen gode råd på veien:
– Pass på at du har en leverandør som forstår din bransje, tenker omnikanal og kan teknologien. Det er helt avgjørende for om din butikk vil henge med i endringene i markedet.
Stabil drift - la EG ta seg av driften av virksomhetens IT-systemer.
Slik bedret tilhengerprodusenten Tysse kunderservicen med ny webportal.
Digitalisering uten buzzord - les vårt gratis whitepaper.
Meld deg opp til våre nyheter fra DXC Technology, og få strategisk inspirasjon samt konkrete forslag til hvordan din virksomhet best utnytter de digitale mulighetene - direkte i din innboks.
Hos DXC har vi spennende tilbud og nyheter om våre produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere deg om via e-mail. Vi bruker dine opplysninger til å forutsi hva du kan være interessert i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan lese om vår databehandling på vår side om privatlivspolitikk.
Når du forplikter deg til DXCs databehandling gir du samtidig DXC muligheten til å markedsføre skreddersydd innhold til deg. Databehandling gir DXC mulighet til å bruke dine opplysninger til å levere det mest relevante innholdet og opplevelser fra våre websider. Denne tillatelsen kan trekkes tilbake når som helst. For flere opplysninger om hvordan informasjonen brukes, se DXC's privatlivspolitikk.