• Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra kunstig intelligens til å vudere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Automasjon
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra kunstig intelligens til å vudere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Cloud
    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra kunstig intelligens til å vudere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Big Data

    Hvor stort er egentlig Big Data?

    Hva er Big Data? Hvor stort er Big Data? Hvor stor plass tar Big Data? Big Data er vanskelig å definere, men her kan du lese om de fire karaktertrekkene ved Big Data.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehande-len, får du om du leser videre.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Dansand digital foregangsbedrift med automatisering

    Digital foregangsbedrift: Dansand konsoliderte ved hjelp av automatisering

    Automatisering har brakt Dansand langt foran konkurrentene. Les hvordan sandprodusenten gjorde det og få tre råd om digitalisering fra en digital foregangsbedrift.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Roboter
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Lantmännen Unibake standardisering

    Lantmännen Unibake øker konkurransekraften med standardisering

    Lantmännen Unibake er i dag et av verdens største bakerikonsern. Nå har konsernet standardisert forretningsprosessene og styrket konkurranseevnen betraktelig.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Adobes markedsdirektør, Imran Afzal

    Slik halverer du antallet sure kunder

    Det engelske mobilselskapet BT har ved hjelp av data forbedret kundeopplevelsen og halvert antallet henvendelser. Få tipsene til hvordan du kan få færre sure kunder her.

    Les flere artikler om Marketing
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om E-commerce
    BYOD

    11 trinn til sikker håndtering av BYOD

    Vil du implementere BYOD, men opprettholde et høyt IT-sikkerhetsnivå? Her er 11 trinn du må gjennomføre.

    Fordele og gevinster ved BYOD

    Fordeler og gevinster ved BYOD

    Få et oversikt over fordeler og ulemper ved å tillate BYOD i din virksomhet.

    BYOD

    Bakgrunn: Bring Your Own Device

    BYOD (Bring your own device) blir mer og mer utbredt både internasjonalt og i Danmark.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Data driver supermarkedets hylder

    Data driver butikk-hyllene

    Globalisering og digitale kunder skaper høye krav til effektiv styring av forsyningskjeden. Data er svaret, mener en professor.

    Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

    Viktig kunnskap øker salg og bekjemper svinn

    Et stort antall butikk-kjeder har allerede en vellykket erfaring med å analysere data om kunder og prosesser i jakten på en effektiv drift av butikken

    Big Data

    1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

    Big data er fylt opp med muligheter – men den menneskelige hjernen er ikke en analytisk motor.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • The State of Fashion 2018: Asia med ledertrøyen
      • 26. januar 2018
      • Endringsledelse
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends

      Asia med ledertrøyen i moteverden

      State of Fashion del 1: Slik påvirkes motebransjen av den globale økonomien

      The State of Fashion 2018
      Hanna Engström Hanna Engström
      Om Hanna Engström

      Hanna Engström er redaktør for TransformationTools. Hun følger med på IT-utviklingen i selskaper med spesiell interesse for retail. Kontakt Hanna for nyhetstips og redaksjonelt samarbeid.


      Hanna arbeider også som Marketing & Communications Specialist hos EG Sverige.
      Kontakt og følg Hanna Engström

      Kontakt og følg Hanna Engström

      • Email: haeng@eg.se

      Utvalgte artikler

      Skyskolen del 1: Tre grunner til at handelsbedrifter bør gå i skyen

      Av: Hanna Engström

      Skyskolen de 1

      Skyskolen del 3: Slik forbedrer du kundelojaliteten med bruk av skyen

      Av: Hanna Engström

      Skyskolen

      Google: 6 trender som påvirker fremtidens motebransje

      Av: Hanna Engström

      fremtidens motebransje

      Se alle artikler av Hanna Engström

      Usikkerhet i verden, krevende kunder og Asias aggressive ekspansjon. Motebransjen står overfor en rekke utfordringer, men også muligheter. I denne artikkelserien får du ta del i de viktigste innsiktene fra rapporten "The State of Fashion 2018".

       

       

      2017 var et tøft år for motebransjen globalt, men rundt hjørnet venter en opphenting på en rekke markeder, deriblant Asia, stillehavsområdet, Sør-Amerika og i Europa, heter det i rapporten «The State of Fashion 2018», som utgis av McKinsey og The Business of Fashion (BoF) som nå utgis for andre gang.

      Og selv om vi lever i en tid som preges av økonomisk usikkerhet og krevende forbrukere, er det en rekke muligheter for de motebedriftene som våger å ta sjansen. Men tross utfordringene og usikkerheten som finnes, er motebransjen forsiktig optimistisk.

       «The State of Fashion» er en årlig rapport og årets utgave har hentet mange synspunkter fra påvirkerne (influencers) som vil prege fremtidens moteindustri. Målet er å gi et komplett bilde av hva som skjer i industrien.

       

      Dette året vil vi se noe store vinnere og noen som taper alt. Forskjellen mellom de to er nivået av mot, tøffhet og ambisjoner. Imran Amed och Achim Berg, The State of Fashion 2018

       

      «The State of Fashion» viser sammenhengen mellom hele moteøkosystemet, på tvers av regioner, markeder og produktkategorier, gjennom å belyse hvordan bransjen presterer med vekt på fakturene som former og driver mote i dag og det kommende året.

       

      Den globale økonomien

      Rapporten presenterer ti trender som deles inn i tre områder: den globale økonomien, kundenes skiftende forbruk og de endrede spillereglene for moteindustrien. I denne artikkelen, del én av tre, ser vi på den globale økonomiens påvirkning på motebransjen.

       

      Dette vil prege den globale økonomien i 2018

      • Ustabilitet og usikkerhet
      • Tettere globale markeder og økt global konkurranse
      • Vekstskift fra vest til syd og øst
      • Disruptiv teknologi og raskere tilpasninger
      • Urbanisering

       

       

      Forutsigbar uforutsigbarhet

      Vi lever i en tid som preges av geopolitisk kaos, økonomisk usikkerhet og uforutsigbarhet. Hendelser som terrorangrep og naturkatastrofer er tragedier for dem som rammes, og får også konsekvenser for bedrifter, infrastruktur og lokalsamfunnene.

      På det amerikanske markedet er det delte meninger om fremtiden. Kredittbyrået Moody's mener at den amerikanske økonomien vil hente seg inn, mens det internasjonale pengefondet, IMF, derimot, nedjusterer prognosene.

      Det amerikanske motemarkedet står imidlertid overfor store utfordringer; Allerede midtveis i fjor var det tre ganger så mange butikknedleggelser som i hele 2016. Fremtiden for amerikanske kjøpesentre ser også dyster ut. Man forventer at mer enn 20 prosent vil legges ned innen 2020. Med tanke på den uforutsigbare økonomiske utviklingen, kommer mange amerikanske moteselskap til å stå ovenfor flere store, strategiske avgjørelser i løpet av 2018. 

       

      To tredjedeler av verdens "enhjørninger" innen ehandel har sitt utspring i Asia The State of Fashion 2018

       

      I Europa er økonomien i ferd med å hente seg  inn. Samtidig øker uroen for fremtidige kriser og usikkerhet. Det gjør at mange selskaper vil øke kontantstrømmen.

      Foreløpig er det usikkert hvordan brexit og en eventuell katalansk selvstendighetserklæring kommer til å påvirke den europeiske motebransjen. Også risikoen for en ny finanskrise bidrar til økt uro, samtidig som den globale geopolitiske situasjonen blir mer spent.

      Hvem vil lykkes? I følge McKinsey-rapporten er det moteselskapene som er smidig, stødige og som alltid setter kundene i førersetet.

       

      Omstart av globaliseringen

      Verden preges for tiden av økt nasjonalisme og proteksjonisme. Det kommer til syne blant annet  initiativ som "Made in America". Men globaliseringen kommer ikke til på stoppe på tross av økt nasjonalisme.

      USA er det landet som har størst import av klær. Når USA nå trekker seg ut av frihandelsavtalen, Trans-Pacific Partnership, får sannsynligvis konsekvenser for både USAs import og eksport. Samtidig øker kostnadene i de tradisjonelle produsentlandene og teknologien forbedres. Som en følge av dette er det mulig at amerikanske selskap velger å flytte hjem produksjon som i dag skjer i andre land.

      Ifølge rapporten er påstandene om avtagende globalisering overdrevet. Isteden mener man at vi nå går inn i en ny æra av globalisering der sammenkobling og dataflyt vil knytte oss enda tettere sammen til omverdenen. Hastigheten på bredbånd mellom ulike land, er økt cirka 80 ganger siden 2005 og det siste tiåret har datautveksling økt verdens BNP med mer enn 10 prosent. Nå har datautveksling en større virkning på BNP enn varehandel.

       

      Globale forbrukere vil handle for 1.000 milliarder dollar på grenseoverskridende ehandel innen 2020 The State of Fashion 2018

       

      Tidligere så man at store konsern utviklet egne kostnadseffektive løsninger for å håndtere transaksjoner over grensene, noe som var kostbart å gjøre for mindre selskaper. Nå dukker det opp alternative måter å interagere over grensene på som er rimelige og tilgjengelig for alle selskaper, fra operativsystemer, til markedsplasser og sosiale nettverk. Det betyr både økt transparens, mer effektivitet og demokratisering.

      Utviklingen innebærer at nye dører åpnes for moteselskaper, som enklere kan gå inn på nye markeder eller selge sine produkter via tredjepartsplattformer. Nå er det ikke lenger nødvendig at man fysisk etablerer seg i et marked. Ferske motebedrifter bør legge størst vekt på å lykkes med grenseoverskridende handle og bli "mikro-multinasjonale". Et selskap som har lyktes med dette er London-baserte Matchesfashion.com, som startet som en lokal butikkjede, men nå har netthandel i 190 land.

      Gamle regler gjelder ikke lenger, og moteselskaper kan forvente økt konkurranse, også fra uventet hold. Samtidig kna både etablerte bedrifter og nykommere dra nytte av å nå ut i globale markeder.

       

      Asiatiske nykommere

      Asia står i dag for over halvparten av all global ehandel og venter ikke på at Vesten skal følge etter. Dessuten er den økonomiske veksten sterkere i Asia enn i USA og Europa.

      Asia og stillehavsområdene forventes i år å stå for 40 prosent av den globale handelen med sko og klær. Regionen vokser ikke bare på grunn av rollen som slagmark for salg og fremveksten av nye forbrukere, men også på grunn av teknologiske nyvinninger. Det finnes 45 globale såkalte enhjørninger, rasktvoksende oppstartsselskaper med en markedsverdi på over 1 milliard dollar, innen ehandel. To tredjedeler av disse kommer fra Kina.

      I år vil det sannsynligvis komme flere asiatiske moteaktører på banen. Vi har allerede sett flere asiatiske innslag under motevisninger i USA og Europa.

      Tidligere ekspanderte Vestens motebedrifter til Østen, i år snur denne trenden. Dessuten kjøper asiatiske investorer seg opp i internasjonale moteselskaper, som JD.com som investerte i Farfetch.

       

      Afrika har lavere produksjonskostnader og nærhet til både råvarer og Europas kunder. Derfor velger mange asiatiske aktører å etablere nye hubber i Afrika. Denne utviklingen gjør at Asia tar en stadig større sentral posisjon i moteindustrien og overgår Vesten når det gjelder innovasjon, investeringer og ekspansjon.

      Er du klar for å møte den nye markedssituasjonen der Asia har på ledertrøyen?

       

      Her rinner du "State of Fashion 2018".

      • Del

      Hold deg oppdatert ...

      Få verdifulle artikler, verktøy og inspirasjon til hvordan du forankrer den digitale transformasjonen av virksomheten - direkte til din innboks.

      Registrer deg her

      Omnikanal
      Alibaba netthandel mobilhandel
      Artikkel

      Den kinesiske ehandelskjempen Alibaba vokser ut av Kina

      Den kinesiske ehandelskjempen Alibaba har over 500 millioner kunder. 90 prosent av dem handler på mobilen. Nå ekspanderer Alibaba ut i verden. Målet er 2 milliarder kunder....

      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      Bransjeløsning til Fashion
      Disse 11 skrittene forbereder virksomheten på CRM
      Andre leser også
      hvordan gi bedre kundeopplevelse med digitalisering

      Misfornøyde kunder er digitaliseringens bakside

      Cash flow analytics

      Sannferdig kontantstrømanalyse på sekunder med kunstig intelligens

      Finn din strategiske digitaliseringspartner

      ERP-ekspert: Slik velger du riktig IT-partner

      Gausdal Landhandleri Bygg21 digitalisering byggenæringen ERP
      Artikkel

      Gausdal Landhandleri - fra byggevarebutikk til logistikkpartner

      Digitalisering har gjort at Gausdal Landhandleri har gått fra en hverdag med mange og dyre avvik til å bli en av Norges mest lønnsomme og effektive byggevareforretninger....

      • Automasjon
      • IT-utvikling og løsninger
      • Supply Chain Management
      • Retailtrends
      • Bygg21
      Fremtidens kunde 7 trender innen retail
      Artikkel

      Slik blir framtidens detaljhandel: De 7 mest innovative trendene

      Her kan du lese de mest innovative trendene innen retail akkurat nå. Les og lær hvordan fremtidens handel vil se ut....

      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      Handlekurv, fremtidens retail detaljhandel
      Artikkel

      Kjøpe her? Eller hjemme?

      Kan du møte kundenes nye krav til levering, personlig tilbud og service, belønninger og opplevelser. Les hvordan du holder tritt med kundene og blir bedre enn konkurrentene?...

      • IT-utvikling og løsninger
      • E-commerce
      • Retailtrends
      Slik forbereder Varner seg på GDPR
      Artikkel

      Varner kler seg for GDPR

      Den norske motegiganten Varner står bak kjeder som Dressmann, Cubus og Bik Bok. Her kan du lese hvordan de blir klar for GDPR, EUs nye personvernforordning....

      • Marketing
      • Persondata | GDPR
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      Volder manuelle rutiner hodebry når du skal avslutte regnskapene?
      Cash flow analytics
      Artikkel

      Sannferdig kontantstrømanalyse på sekunder med kunstig intelligens

      Med hjelp av kunstig intelligens får man riktig kontantstrømanalyse på få sekunder. Les hvordan teknologi gjør det raskere å ferdigstille årsregnskapet....

      • CFO
      • Endringsledelse
      • Automasjon
      • Cloud
      • Machine Learning
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG NORGE A/S
      +47 61 18 90 00
      Personopplysningspolicy