Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Teknologi

    Nye teknologier leverer konkurransefortrinn

    Hvordan kan selskaper oppnå innovasjon med virtuell og utvidet virkelighet? Hvilken verdi kan droner tilføre? Og hva med kunstig intelligens? Få svarene her.

    CIO teknologi

    Nye teknologier enhver CIO bør kjenne til

    Hvilke nye teknologier bør enhver CIO kjenne til? Få svarene her.

    Teknologiens superhelte

    Kjenner du til teknologiens superhelter?

    Digitale plattformer bygges raskt ved hjelp av teknologiens superhelter. Hvem er de og hva slags superkrefter har de? Bli kjent med dem her.

    Les flere artikler om Automasjon
    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Styrk din detaljhandelsvirksomhet med AI i skyen

    Et modulbasert detaljhandelssystem for kunstig intelligens hjelper deg med å komme tettere på kundene, gir mye funksjonalitet utenfor boksen og oppdateres automatisk.

    Teknologi

    Nye teknologier leverer konkurransefortrinn

    Hvordan kan selskaper oppnå innovasjon med virtuell og utvidet virkelighet? Hvilken verdi kan droner tilføre? Og hva med kunstig intelligens? Få svarene her.

    AI

    Gartner spår fremtiden for AI-teknologier

    Gartner forutser 5 områder hvor bedriftsledere må utnytte kunstig intelligens strategisk for å få fart på digitale forretningsinitiativer.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Cloud

    Skyen kommer til sin rett

    Skyen gir ny fleksibilitet til høyeffektive databehandlingsmiljøer.

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Styrk din detaljhandelsvirksomhet med AI i skyen

    Et modulbasert detaljhandelssystem for kunstig intelligens hjelper deg med å komme tettere på kundene, gir mye funksjonalitet utenfor boksen og oppdateres automatisk.

    Les flere artikler om Cloud
    Cyber extortion

    Cyber-utpressingen kommer nærmere

    Kriminelle har fått mange nye muligheter til utpressing via nettet, fordi de digitale enhetene nå er en del av hverdagen vår. Hvilke mottiltak har bedriftene?

    CIO

    Kjære CIO: Hvorfor endringsagenter er dine viktigste medhjelpere

    Digitaliseringen handler først og fremst om å endre kulturer. Derfor må en CIO først og fremst alliere seg med endringsagenter.

    Digital mindset

    Ruste seg med riktig digital tankegang

    Det finnes ikke noe magisk kurs eller eksamen du kan ta som beviser at nå er du digital. Det handler om hvordan du forholder deg til det skiftende økonomiske og teknologiske landskapet.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    Teknologi

    Nye teknologier leverer konkurransefortrinn

    Hvordan kan selskaper oppnå innovasjon med virtuell og utvidet virkelighet? Hvilken verdi kan droner tilføre? Og hva med kunstig intelligens? Få svarene her.

    CIO teknologi

    Nye teknologier enhver CIO bør kjenne til

    Hvilke nye teknologier bør enhver CIO kjenne til? Få svarene her.

    Teknologiens superhelte

    Kjenner du til teknologiens superhelter?

    Digitale plattformer bygges raskt ved hjelp av teknologiens superhelter. Hvem er de og hva slags superkrefter har de? Bli kjent med dem her.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Cyber extortion

    Cyber-utpressingen kommer nærmere

    Kriminelle har fått mange nye muligheter til utpressing via nettet, fordi de digitale enhetene nå er en del av hverdagen vår. Hvilke mottiltak har bedriftene?

    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    CIO

    Kjære CIO: Hvorfor endringsagenter er dine viktigste medhjelpere

    Digitaliseringen handler først og fremst om å endre kulturer. Derfor må en CIO først og fremst alliere seg med endringsagenter.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    GDPR EU personvernlov Jan Sandtrø

    Hard Brexit gir GDPR-trøbbel

    Forlater England EU uten avtale, såkalt hard Brexit, kan man ikke lenger overføre personopplysninger til UK. Det får store konsekvenser for bedrifter med engelsk forretning. Her får du fem råd.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Cyber extortion

    Cyber-utpressingen kommer nærmere

    Kriminelle har fått mange nye muligheter til utpressing via nettet, fordi de digitale enhetene nå er en del av hverdagen vår. Hvilke mottiltak har bedriftene?

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Blockchain

    Utarbeide en blokkjede-strategi for bedriften

    Bedrifter vurderer i større grad blokkjede-teknologi for å forbedre sikkerheten og åpenheten rundt transaksjoner, men det krever riktig strategi.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Business Central Finance & Operations

    ERP til produksjonen: Dynamics 365 Business Central vs. Dynamics 365 Finance & Operations

    Hva er forskjellen på Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Operations? Hvordan kan de styrke produksjonen din? Få svarene her.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Kontra-Industriell

    Kontra-Industriell Revolusjon

    Vi vitner en Kontra-Industriell revolusjon. Immateriell eiendom utgjør nå grunnlag for verdiskaping. Les mer om revolusjonens opprinnelse og konsekvenser her.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Business Central Finance & Operations

    ERP til produksjonen: Dynamics 365 Business Central vs. Dynamics 365 Finance & Operations

    Hva er forskjellen på Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Operations? Hvordan kan de styrke produksjonen din? Få svarene her.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Intelligent produktion

    Utfordringer med smart tilkoblet produksjon

    Omstilling fra et tradisjonelt samlebånd til smart tilkoblet produksjon er svære greier for en virksomhet. Her er noen av risikoene mange bedrifter møter når de prøver å gjennomføre dette.

    Les flere artikler om Roboter
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Business Central Finance & Operations

    ERP til produksjonen: Dynamics 365 Business Central vs. Dynamics 365 Finance & Operations

    Hva er forskjellen på Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Operations? Hvordan kan de styrke produksjonen din? Få svarene her.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    POS Clienteling

    Clienteling: hva det er, og hvorfor du trenger det i detaljhandelen

    Clienteling sørger for at den personlige kontakten er tilbake i butikkene. Det betyr at når kundene ønsker praktisk assistanse, kan medarbeiderne dine tilby det.

    Slik selger du til moderne forbrukere

    Slik selger du til moderne forbrukere

    Salget øker hvis du gir moderne forbrukere uavhengighet, mening og hjertelag. Se hva det betyr og hvordan du kan gi dem det.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Retail

    Fremtiden til detaljhandel

    Hvilke endringer vil kreves av detaljhandelen fremover? Les her for en veiledning til moderne detaljhandel.

    WMS-platform retail

    5 tips: Slik velger du WMS-plattform for detaljhandelen

    Det kan være en lang og vanskelig prosess å velge og implementere riktig WMS-plattform for detaljhandelen. Her får du 5 tips til å treffe riktig.

    Marketing Dynamics 365

    Slik styrkes marketing din med Dynamics 365

    Tilpass markedsføringen! Dynamics 365 for Marketing er et effektivt verktøy som henter ut all bedriftens data og gir kundene en perfekt og personlig kundeopplevelse.

    Les flere artikler om Marketing
    SaaS

    Fem grunner til hvorfor enhver detaljhandler bør velge SaaS

    SaaS (Programvare som Tjeneste) tilbyr fordeler uten like for moderne detaljhandel. Her er fem gode grunner til hvorfor du bør innføre SaaS.

    Retail machine learning

    Teknologi-begrep enhver moderne detaljhandler bør kunne.

    Med nyskapende teknologi følger nye begreper. Her er en innføring i betydningen og bruksområdene til de mest sentrale begrepene du som detaljhandler bør kunne.

    POS Clienteling

    Clienteling: hva det er, og hvorfor du trenger det i detaljhandelen

    Clienteling sørger for at den personlige kontakten er tilbake i butikkene. Det betyr at når kundene ønsker praktisk assistanse, kan medarbeiderne dine tilby det.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Retail machine learning

    Teknologi-begrep enhver moderne detaljhandler bør kunne.

    Med nyskapende teknologi følger nye begreper. Her er en innføring i betydningen og bruksområdene til de mest sentrale begrepene du som detaljhandler bør kunne.

    Les flere artikler om E-commerce
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    SaaS

    Fem grunner til hvorfor enhver detaljhandler bør velge SaaS

    SaaS (Programvare som Tjeneste) tilbyr fordeler uten like for moderne detaljhandel. Her er fem gode grunner til hvorfor du bør innføre SaaS.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • Retail Apocalypse – alle må på nett uansett bransje
      • 12. oktober 2018
      • Endringsledelse
      • IT-utvikling og løsninger
      • Omnichannel
      • E-commerce
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends

      Retail Apocalypse: trenger bedriftene å bekymre seg?

      Åtte supertrender som påvirker alle som selger noe

      Retail Apocalypse

      Retail Apocalypse: Hver uke er det store oppslag om butikkdød og utfordringer i handelsbransjen i pressen. Foto: Getty Images.

      Leif Håvar Kvande Leif Håvar Kvande
      Om Leif Håvar Kvande

      Leif Håvar Kvande har han blant annet jobbet i nesten ti år som journalist i og redaktør for EG Norge, Finansavisens IT-seksjon, som IT-konsulent i Atea og som journalist og redaktør i flere blader og magasiner.

       

      Kontakt og følg Leif Håvar Kvande

      • Email: lehkv@eg.no

      Utvalgte artikler

      Oversikt over GDPR

      Av: Leif Håvar Kvande

      Jan Sandtrø Oversikt over GDPR

      Fra produkter til tjenester – slik lykkes du

      Av: Leif Håvar Kvande

      Espen Andersen med Handelshøyskolen BI

      Fem gode grunner for outsourcing

      Av: Leif Håvar Kvande

      Managed Services Outsourcing

      Se alle artikler av Leif Håvar Kvande

      De store endringene i handelsbransjen har fått et eget navn: Retail Apocalypse, men vi kan kanskje snakke om Business Apocalypse. Les om endringene og åtte trender som påvirker alle som selger noe - uansett bransje.

      Retail Apocalypse: Uansett hva man selger - uten digital tilstedeværelse, vil man raskt være ute av business. Nettet tar over for fysisk tilstedeværelse.

      Strukturen i handelen og alle bransjer hvor man lager noe som skal selges, står foran utfordringer man aldri tidligere har stått ovenfor.
      Innen handelsbransjen har de dramatiske endringene fått et eget navn: Retail Apocalypse, men endringene rammer alle bransjer, også innen industrien. Man kan kanskje snakke om en "Business Apocalypse". 

      Uten digital tilstedeværelse i form av en moderne kundeportal og/eller nettbutikk, er man raskt ute av business.

      "Apocalypse står for undergang, men kan også bety åpenbaring. Den fysiske handelen vil ikke forsvinne, men tradisjonell handel vil måtte gjenoppstå i nye former og takle konkurransen med nye og andre typer aktører," skriver Hovedorganisasjonen Virke i den ferske "Handelsrapporten 2018/2019".

      Åtte konkrete råd

      Espen Thorvaldsen, ansvarlig for digitale løsninger, portaler og ehandel i EG, gir åtte konkrete råd, som alle selskaper i alle bransjer må forholde seg til om man skal overleve i stadig sterkere konkurranse. 

       
      Les også: Alle trenger en nettbutikk.

       

      1. Sterk vekst

      Mens handelen generelt vokser med 2 prosent årlig, har netthandelen siden 2012 hatt en årlig snittvekst på 15 prosent. Med andre ord, netthandelen tar markedsandeler på bekostning av handel i fysiske butikker. Samtidig utgjør netthandel bare 7 prosent av varehandelen totalt i Norge.

      – Selger man noe i dag, må man også være tilstede digitalt. Vekstpotensialet på nett er enormt mye større enn i tradisjonelle butikker, understreker Thorvaldsen.

      Den fysiske handelen vil ikke forsvinne, men tradisjonell handel vil måtte gjenoppstå i nye former og takle konkurransen med nye og andre typer aktører Handelsrapporten 2018/2019, Virke

      2. Omfavn omnikanal

      En annen supertrend er omnikanal, salg i mange kanaler. Skal man lykkes med omnikanal, må handleopplevelsen gå friksjonsfritt mellom de ulike salgskanalene og kjøpsreisen må være sømløs.

      – Man henter inspirasjon på Instagram, får produktinformasjon på hjemmesiden, kjøper i nettbutikken og henter produktet i en fysisk butikk. Dette er eksempel på en vanlig kjøpsreise i dag. Og den må fungere sømløs og friksjonsfri. Skal man lykkes må butikker, IT-systemer og IT-infrastruktur understøtte omnikanal, forklarer Thorvaldsen.
       

      Les også: Fire fordeler med moderne netthandel.
       

      3. Social Media

      Social Media (SoMe) blir viktigere og viktigere som del av kjøpsreisen. I SoMe-kanalene, som Instagram, Facebook, Pinterest, Snapchat, henter man inspirasjon, ser anbefalinger, anmeldelser og kommentarer, ser annonser med mer.

      – Om ikke SoMe er en del av omnikanalstrategien, kan man miste kunder til konkurrentene eller man får ikke full oversikt over kundereisen til ens egne kunder, sier Thorvaldsen.

       

      4. Mobile first

      At mobilen tar over vår interaksjon med nettet, er velkjent, men fortsatt er det mange butikker som ikke har tatt "mobile first" på fullt alvor.

      – Man må tenke "mobile first" i alt man gjør. Produktpresentasjonen må være tilpasset mobilen. Bestillingen må være tilpasset mobilen. Betalingsløsningen må være tilpasset mobilen, slik at man betale med så få klikk som mulig, sier Thorvaldsen.

      Effektive betalingsløsninger er en viktig del av såkalt akselerert utsjekking; at kjøpet gjøres med færrest mulige klikk, noe som er svært viktig om man skal ha suksess med mobilhandel.
       

      Åtte trinn til lønnsom netthandel.

       

      5. Handle globalt

      Markedene er (blitt) globale. Det kommer blant annet til syne ved at de store ehandelskjempene, som Amazon og Alibaba, inntar Europa fra henholdsvis vest og øst – nesten som en knipetangoperasjon.
      – Selv om man har sitt utgangspunkt lokalt, må man tenke globalt i dag. Globale aktører vil bli en stor, kanskje den største konkurrenten fremover. Som lokal aktør kan man ha et globalt marked.

       

      netthandel ehandel - fordeling

      Norsk ehandel

      • Den norske ehandelen omsatte i 2017 for 105,1 milliarder kroner. Det er en vekst på 16 prosent fra 2016 og 74 prosent fra 2013.
      • I 2017 sto ehandel for 7 prosent av den totale varehandelen i Norge, som var på 1.604 milliarder kroner.
      • Den årlige snittveksten på den samlede varehandel i Norge har siden 2012 vært på 2 prosent. Tilsvarende har ehandelen i snitt vokst 15 prosent årlig.
      • Ehandel fordeler seg på tre kategorier: reiser (50 %), varer (31 %) og tjenester (19 %) (se ill.).

      Kilder: Dibs (Nets) og Virke.

       

      6. Personalisering

      Dagens teknologi gjør det mulig å personalisere både handleopplevelse og produkter. Samtidig øker personalisering konverteringsraten kraftig. Personalisering kan skje ved å vise og presentere produkter og info som er relevant for akkurat deg, og personaliseringen bygger på hvem man er og hva man har kjøpt tidligere. Innen produksjonsindustrien kan personalisering være å vise oversikt over reservedeler til akkurat "dine" produkter.

      – Personalisering må omfatte hele kjøpsreisen. Også epostmarkedsføring. Man må vekk fra dumme, statiske nyhetsbrev, og gå over til å levere personlig relaterte nyhetsbrev, understreker Thorvaldsen.

       

      7. Mer og bedre innhold

      Innhold er blitt ekstremt viktig og omfatter alt fra tradisjonell produktinfo, bilder, video, glimt fra produksjon, produkthistorikk og tilgjengelighet. En integrasjon med andre systemer kan gi kunden komplett produktinformasjon i nettbutikken.
      – Er produktinformasjon derimot mangelfull, kan du miste potensielle kunder til konkurrenter, advarer Thorvaldsen.

       

      8. Virkelig virtuelt

      Bedrifter har i en årrekke eksperimentert med VR (Virtual Reality) og AR (Augmented Reality), selv om teknologiene ennå ikke er blitt allemannseie. Boligbyggere har utforsket løsninger hvor boligkjøpere har kunnet "vandret rundt" i leiligheter som ennå ikke er bygd. Klesbutikker på nett eksperimenterer med avatarer – realistiske kopier av kundene. Matbutikker viser ekstra produktinformasjon og oppskrifter på tilstøtende skjermer når kunden peker på varene. Bilprodusenter bruker VR for å vise modellutvalg og kombinasjoner.

      – Etter hvert som teknologiene blir vanligere, vil det komme mange løsninger. Man kan for eksempel se hvordan en sofa vil se ut i sin egen stue ved hjelp av mobile VR-løsninger, spår Thorvaldsen.

      Forbrukerne forandrer seg

      For å forklare de store utfordringene, trekker Virke frem at endringer i konsumentenes handlemønstre bidrar til at strukturen i varehandelen endres. Butikker legges ned uten at nye dukker opp, og netthandel og handel i utenlandske butikker tar stadig større deler av markedet. Figuren under viser vekstratene i antall fysiske butikker og nettbutikker i perioden 2010–2016. Antall nettbutikker har hatt en positiv vekst gjennom hele perioden, mens antallet fysiske butikker har utviklet seg i negativ retning under hele tidsrommet.

       

      Virke vekstrate.png

      Kilde: Virke.

       

      Tilhengerprodusenten Tysse selger mer med ny webportal.

      Les også: Ny kassasystemlov – mange må oppgradere i løpet av 2018.

      Vet du hva dine kunder ønsker? Og hvordan du gir dem det?
       

      • Del

      Utnytt de digitale forretningsmulighetene

      Meld deg opp til våre nyheter fra DXC Technology, og få strategisk inspirasjon samt konkrete forslag til hvordan din virksomhet best utnytter de digitale mulighetene - direkte i din innboks.


      Hos DXC har vi spennende tilbud og nyheter om våre produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere deg om via e-mail. Vi bruker dine opplysninger til å forutsi hva du kan være interessert i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan lese om vår databehandling på vår side om privatlivspolitikk.

       

      Når du forplikter deg til DXCs databehandling gir du samtidig DXC muligheten til å markedsføre skreddersydd innhold til deg. Databehandling gir DXC mulighet til å bruke dine opplysninger til å levere det mest relevante innholdet og opplevelser fra våre websider. Denne tillatelsen kan trekkes tilbake når som helst. For flere opplysninger om hvordan informasjonen brukes, se DXC's privatlivspolitikk.

      Dynamics 365 for marketing
      Andre leser også
      Nina Langkilde, data for business

      Hvorfor er det så viktig å forstå kunden?

      digital foregangsbedrift

      Digital foregangsbedrift: Ta ledelsen i din bransje

      Datadrevet industri

      Kjenner du utfordringene ved datadrevet produksjon?

      IT outsourcing
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O DXC Technology
      +47 21 63 40 00
      Personopplysningspolicy