
Nord-Lock Group og IT-direktør Sebastian Svärdebrant ruster opp IT-systemene for fremtidens vekst og oppkjøp. Foto: Hanna Engström.
Konsernets IT-direktør forteller om konsernets digitale reise
Nord-Lock Group og IT-direktør Sebastian Svärdebrant ruster opp IT-systemene for fremtidens vekst og oppkjøp. Foto: Hanna Engström.
Hanna Engström er redaktør for TransformationTools. Hun følger med på IT-utviklingen i selskaper med spesiell interesse for retail. Kontakt Hanna for nyhetstips og redaksjonelt samarbeid.
Hanna arbeider også som Marketing & Communications Specialist hos EG Sverige.
Kontakt og følg Hanna Engström
Kontakt og følg Hanna Engström
Skrusikringskonsernet Nord-Lock har startet på sin digitale reise og gjør seg klar for en fremtid med økt automatisering, komplekse prosjekter og bedre samarbeid mellom forretningspartnerne. I tillegg skal Nord-Locks IT-plattform underbygge fremtidig ekspansjon og oppkjøp.
Se videoen der IT-direktør Sebastian Svärdebrant forklarer hvorfor i Nord-Lock Group har valgt Microsoft Dynamics:
Nord-Lock Group er et globalt selskap innen skrusikringsbransjen. Selskapet lager en rekke produkter som sikrer festemidler og brukes av selskaper verden over innen en rekke ulike bransjer som kraft, transport, gruvedrift, produksjon, oljeindustrien og romfart. På kundelisten finner vi blant annet General Electric, Vestas, Sandvik, Tesla og SpaceX.
Nå er Nord-Lock Group i ferd med å implementere det skybaserte forretningssystemet Microsoft Dynamics 365 med EG som leverandør og digitaliseringspartner.
Med Dynamics 365 er målet å styrke samarbeidet mellom egne avdelinger og datterselskaper over hele verden og få tettere samarbeid med leverandører og partnere, samt få på plass en IT-plattform som understøtter fremtidig ekspansjon og oppkjøp.
Dynamics 365 skal også føre til økt automatisering og gjøre det mulig å levere enda mer komplekse prosjekter.
Ønsker du å innfri ditt digitale potensial? Les mer her.
Tidligere har datterselskapene i Nord-Lock Group brukt ulike forretningssystemer. For å støtte fremtidig ekspansjon og oppkjøp har selskapet valgt en felles skyplattform for hele konsernet. Den gjør det blant annet mulig å optimalisere salgsprosessene.
– Den store utfordringen for oss har vært at vi er et globalt selskap med et globalt fotavtrykk. Vi er til stede i et tyvetalls land med seks produksjonsenheter og et tyvetalls salgsavdelinger. Disse har tidligere brukt ulike forretningssystemer. Det har gjort at det har vanskelig å implementere et analyseverktøy og en CRM-løsning for å understøtte salgsprosessen, sier Sebastian Svärdebrant IT-direktør i Nord-Lock Group.
Med utgangspunkt i skyen kan vi bygge felles prosesser for hele konsernetSebastian Svärdebrant, Nord-Lock Group
Nord-Lock Group er drevet til å satse på digitalisering på grunn av muligheten for å automatisere sine produksjonsprosesser inkludert produktdesign, fra kundens etterspørsel til ferdig produkt.
Samtidig ser Svärdebrant at konsernet må utnytte muligheten for å styrke samarbeidet med kundene. Han spår at bruken av sosiale medier innenfor business-to-business (B2B) kommer til å øke dramatisk, særlig som følge av skytjenester som Microsoft Dynamics 365.
I fremtiden tror han at 3D-printing kommer til å finnes på hvert kontor og at produksjon når man trenger det, blir en del av hverdagen. IT-direktøren spår også at antallet komplekse prosjekter, med større krav til B2B-samarbeid, også vil øke i årene som kommer.
Bli kjent med Microsoft Dynamics 365
– For å møte fremtiden støtter vi oss på vår bransjekunnskap og den teknologiske kompetansen vi innehar. Det åpne og fleksible systemet som vi implementerer, kommer også til å hjelpe oss med å møte den nye virkeligheten vi står ovenfor, fortsetter Svärdebrant.
Vi endrer heller våre prosesser og måten vi jobber på enn å endre på systemetSebastian Svärdebrant, Nord-Lock Group
En forutsetning for å lykkes med digitaliseringen er en felles plattform for hele konsernet. IT-direktøren mener også at det blir stadig viktigere med samarbeidet mellom ulike produksjonsenheter, dels for å kunne utnytte produksjonskapasiteten optimalt, men også når det kommer til teknisk design.
– Med utgangspunkt i skyen kan vi bygge felles prosesser for hele konsernet, samt vokse gjennom oppkjøp raskt og fleksibelt. Det gjelder både nye produksjonsenheter og ekspansjon med nye produkter, sier Svärdebrant.
Konsernets strategi er at systemet skal være intakt. I stedet for å tilpasse systemet til egne prosesser, vil Nord-Lock Group tilpasse prosessene til systemet.
– Vi endrer heller våre prosesser og måten vi jobber på enn å endre på systemet, understreker Svärdebrant.
Standardisering har vært ledestjernen og har gjennomsyret hele prosjektet. Da Nord-Lock valgte EG som digitaliseringspartner, var det viktig at EG også delte strategien rundt bruk av standard komponenter i systemet.
* Få en IT-partner som kan mer enn bare teknologi. Skal man lykkes med å ta steget over i skyen, trenger man også riktige råd.
* Tegn opp kartet og prioriter ordentlig. Vurder også å gå trinnvis til verks. Da blir skyreisen mer håndterlig.
* Kartlegg hva konsekvensene av din nye forretningsmodell. Sørg også for at prosesser og systemer støtter endringene.
– Med en skyplattform som muliggjør felles prosesser på tvers av konsernet, får vi et 360-graders bilde av våre kunders forretning og behov. Automatisering og digitalisering gjør at vi kan fokusere på vår kjernevirksomhet, slutter Svärdebrant.
Konsernet har startet å migrere en produksjonsenhet i Nord-Amerika over på Dynamics 365, samt store deler av datterselskapene i Europa. Målet er at hele konsernet skal være over på Dynamics 365 i løpet av 2018.
Bransje: Verkstedsindustri
Lokasjoner: Hovedkontor i Malmø, Sverige og til stede i et 20 talls land over hele verden
Ansatte: Over 500
Omsetning: Over 1 milliard svenske kroner
Les mer om Nord-Lock Group her
Meld deg opp til våre nyheter fra DXC Technology, og få strategisk inspirasjon samt konkrete forslag til hvordan din virksomhet best utnytter de digitale mulighetene - direkte i din innboks.
Hos DXC har vi spennende tilbud og nyheter om våre produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere deg om via e-mail. Vi bruker dine opplysninger til å forutsi hva du kan være interessert i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan lese om vår databehandling på vår side om privatlivspolitikk.
Når du forplikter deg til DXCs databehandling gir du samtidig DXC muligheten til å markedsføre skreddersydd innhold til deg. Databehandling gir DXC mulighet til å bruke dine opplysninger til å levere det mest relevante innholdet og opplevelser fra våre websider. Denne tillatelsen kan trekkes tilbake når som helst. For flere opplysninger om hvordan informasjonen brukes, se DXC's privatlivspolitikk.