
Slik skal du IKKE legge opp et lojalitetsprogram
I denne artikkelen ser vi nærmere på den andre siden av medaljen: Hva må du unngå for å oppnå ønskede resultater av lojalitetskampanjen? Les videre for å finne ut hvilke fem ting du ikke skal gjøre.
I denne artikkelen ser vi nærmere på den andre siden av medaljen: Hva må du unngå for å oppnå ønskede resultater av lojalitetskampanjen? Les videre for å finne ut hvilke fem ting du ikke skal gjøre.
Transformation Tools er en uavhengig fagportal med det formålet at man ønsker å øke takten i selskap og bedrifters digitale transformasjon. Portalen sponses av IT-konsernet EG A/S. Synspunkter som uttrykkes på Transformation Tools er ikke nødvendigvis EG's.
Har du spørsmål til redaksjonen, eller ønsker du å bidra med et synspunkt, er du alltid velkommen for å sende en e-post til vår redaktør Leif Håvar Kvande på lehkv@transformationtools.no.
Kontakt og følg Redaktionen
Du har allerede hørt hvilke fem ting du skal gjøre for å bygge et vellykket lojalitetsprogram. Hva må du unngå for å oppnå ønskede resultater av lojalitetskampanjen?
Unngå å belønne bare transaksjoner
Lojalitet trenger ikke å være begrenset til kjøp. Tenk på hvem kundene er og hva som motiverer dem, og prøv å engasjere dem på ulike måter. Gi poeng i bytte mot handlinger som gir deg fordeler uten at kundene må betale for det. Det kan for eksempel være å skrive omtaler, reklamere på sosiale medier eller skaffe nye kunder. Ved å belønne kunder som anbefaler dine produkter, takker du samtidig lojale brukere, får nye potensielle kunder og effektiv muntlig reklame for din merkevare.
Ikke gjør det for vanskelig å oppnå en belønning
Lag et belønningssystem som er fristende, men som samtidig kan innløses innenfor en rimelig tidsramme. Hele poenget ved å opprette et lojalitetsprogram er å skape økt engasjement og få kunder til å komme tilbake – ingen vil delta i et lojalitetsprogram som er altfor komplisert eller tidkrevende, eller hvis belønningene ikke er verdt innsatsen.
Marriott Rewards, lojalitetsklubben til hotellet ved samme navn, ble nylig kåret til det beste hotellprogrammet i USA fordi det er en “relativt enkel måte å opptjene gratis hotellnetter og andre fordeler på.”
I den andre enden av skalaen finner vi kosmetikkfirmaet Sephoras lojalitetsprogram Beauty Insider, som regnes som kroneksempelet på hvordan et lojalitetsprogram ikke skal legges opp. Her må kundene handle for 100 dollar før de får en belønning – som attpåtil bare er en vareprøve på et skjønnhetsprodukt – et slikt produkt som du får med på kjøpet i andre kosmetikkbutikker. Ønsker du å oppnå lojale kunder, må du være en Marriott og ikke en Sephora.
Unngå å begrense belønningene til rabatter og verdikuponger
Belønningene trenger ikke å være i form av rabatter, verdikuponger eller gratisartikler. Tenk kreativt: Hva slags belønninger, som ikke har med penger å gjøre, tror du at kundene vil sette pris på? Digitale fordeler (for eksempel tilgang til ekstra informasjon på nettstedet ditt), tidlig tilgang til produkter, invitasjoner til spesialarrangementer som for eksempel produktlanseringer?
Mange suksessrike firmaer betrakter sine lojalitetskampanjer som en del av merkevaren og bruker dem til å gi kundene en bedre totalopplevelse. Dette omfatter, men er ikke begrenset til:
Ikke glem å opprettholde kontakten
Forrige uke anbefalte vi at du holder øye med kundenes kjøpshistorikk. Bruk Intel til å tilpasse tilbud og kommunikasjon, deriblant skreddersydde tilbud, påminnelser vedrørende rabatter som kanskje er i ferd med å utløpe og oppdateringer om status for medlemskap.
Hvis du ikke er i stand til å samle inn og analysere opplysninger om kundenes kjøpsmønstre, bør du ikke spamme klubbmedlemmene med irrelevante tilbud: Hold deg heller til konkrete meldinger vedrørende medlemskap, generelt salg og arrangementer.
Ikke vær redd for å gjøre endringer i programmet
Betrakt programmet som et utviklingsprosjekt og vær beredt til å endre struktur og belønninger underveis. Det avgjørende er at programmet alltid er lønnsomt og at det innebærer fordeler både for deg og klubbmedlemmene. Følg med på kundenes skiftende behov og smak, og juster programmet regelmessig for å sikre fornøyde og engasjerte kunder over tid.
Kilde: LS Retail, 3. september 2015
Meld deg opp til våre nyheter fra DXC Technology, og få strategisk inspirasjon samt konkrete forslag til hvordan din virksomhet best utnytter de digitale mulighetene - direkte i din innboks.
Hos DXC har vi spennende tilbud og nyheter om våre produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere deg om via e-mail. Vi bruker dine opplysninger til å forutsi hva du kan være interessert i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan lese om vår databehandling på vår side om privatlivspolitikk.
Når du forplikter deg til DXCs databehandling gir du samtidig DXC muligheten til å markedsføre skreddersydd innhold til deg. Databehandling gir DXC mulighet til å bruke dine opplysninger til å levere det mest relevante innholdet og opplevelser fra våre websider. Denne tillatelsen kan trekkes tilbake når som helst. For flere opplysninger om hvordan informasjonen brukes, se DXC's privatlivspolitikk.