Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Teknologi

    Nye teknologier leverer konkurransefortrinn

    Hvordan kan selskaper oppnå innovasjon med virtuell og utvidet virkelighet? Hvilken verdi kan droner tilføre? Og hva med kunstig intelligens? Få svarene her.

    CIO teknologi

    Nye teknologier enhver CIO bør kjenne til

    Hvilke nye teknologier bør enhver CIO kjenne til? Få svarene her.

    Teknologiens superhelte

    Kjenner du til teknologiens superhelter?

    Digitale plattformer bygges raskt ved hjelp av teknologiens superhelter. Hvem er de og hva slags superkrefter har de? Bli kjent med dem her.

    Les flere artikler om Automasjon
    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Styrk din detaljhandelsvirksomhet med AI i skyen

    Et modulbasert detaljhandelssystem for kunstig intelligens hjelper deg med å komme tettere på kundene, gir mye funksjonalitet utenfor boksen og oppdateres automatisk.

    Teknologi

    Nye teknologier leverer konkurransefortrinn

    Hvordan kan selskaper oppnå innovasjon med virtuell og utvidet virkelighet? Hvilken verdi kan droner tilføre? Og hva med kunstig intelligens? Få svarene her.

    AI

    Gartner spår fremtiden for AI-teknologier

    Gartner forutser 5 områder hvor bedriftsledere må utnytte kunstig intelligens strategisk for å få fart på digitale forretningsinitiativer.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Cloud

    Skyen kommer til sin rett

    Skyen gir ny fleksibilitet til høyeffektive databehandlingsmiljøer.

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Styrk din detaljhandelsvirksomhet med AI i skyen

    Et modulbasert detaljhandelssystem for kunstig intelligens hjelper deg med å komme tettere på kundene, gir mye funksjonalitet utenfor boksen og oppdateres automatisk.

    Les flere artikler om Cloud
    CFO

    Slik oprettholder du innflytelsen som CFO

    For en CFO er grunnleggende oversikt over din bedrift utover det økonomiske aspekt avgjørende for å opprettholde din innflytelse som økonomidirektør.

    Cyber extortion

    Cyber-utpressingen kommer nærmere

    Kriminelle har fått mange nye muligheter til utpressing via nettet, fordi de digitale enhetene nå er en del av hverdagen vår. Hvilke mottiltak har bedriftene?

    CIO

    Kjære CIO: Hvorfor endringsagenter er dine viktigste medhjelpere

    Digitaliseringen handler først og fremst om å endre kulturer. Derfor må en CIO først og fremst alliere seg med endringsagenter.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    Teknologi

    Nye teknologier leverer konkurransefortrinn

    Hvordan kan selskaper oppnå innovasjon med virtuell og utvidet virkelighet? Hvilken verdi kan droner tilføre? Og hva med kunstig intelligens? Få svarene her.

    CIO teknologi

    Nye teknologier enhver CIO bør kjenne til

    Hvilke nye teknologier bør enhver CIO kjenne til? Få svarene her.

    Teknologiens superhelte

    Kjenner du til teknologiens superhelter?

    Digitale plattformer bygges raskt ved hjelp av teknologiens superhelter. Hvem er de og hva slags superkrefter har de? Bli kjent med dem her.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Cyber extortion

    Cyber-utpressingen kommer nærmere

    Kriminelle har fått mange nye muligheter til utpressing via nettet, fordi de digitale enhetene nå er en del av hverdagen vår. Hvilke mottiltak har bedriftene?

    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    CIO

    Kjære CIO: Hvorfor endringsagenter er dine viktigste medhjelpere

    Digitaliseringen handler først og fremst om å endre kulturer. Derfor må en CIO først og fremst alliere seg med endringsagenter.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    GDPR EU personvernlov Jan Sandtrø

    Hard Brexit gir GDPR-trøbbel

    Forlater England EU uten avtale, såkalt hard Brexit, kan man ikke lenger overføre personopplysninger til UK. Det får store konsekvenser for bedrifter med engelsk forretning. Her får du fem råd.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Cyber extortion

    Cyber-utpressingen kommer nærmere

    Kriminelle har fått mange nye muligheter til utpressing via nettet, fordi de digitale enhetene nå er en del av hverdagen vår. Hvilke mottiltak har bedriftene?

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Blockchain

    Utarbeide en blokkjede-strategi for bedriften

    Bedrifter vurderer i større grad blokkjede-teknologi for å forbedre sikkerheten og åpenheten rundt transaksjoner, men det krever riktig strategi.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Business Central Finance & Operations

    ERP til produksjonen: Dynamics 365 Business Central vs. Dynamics 365 Finance & Operations

    Hva er forskjellen på Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Operations? Hvordan kan de styrke produksjonen din? Få svarene her.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Kontra-Industriell

    Kontra-Industriell Revolusjon

    Vi vitner en Kontra-Industriell revolusjon. Immateriell eiendom utgjør nå grunnlag for verdiskaping. Les mer om revolusjonens opprinnelse og konsekvenser her.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Business Central Finance & Operations

    ERP til produksjonen: Dynamics 365 Business Central vs. Dynamics 365 Finance & Operations

    Hva er forskjellen på Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Operations? Hvordan kan de styrke produksjonen din? Få svarene her.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Intelligent produktion

    Utfordringer med smart tilkoblet produksjon

    Omstilling fra et tradisjonelt samlebånd til smart tilkoblet produksjon er svære greier for en virksomhet. Her er noen av risikoene mange bedrifter møter når de prøver å gjennomføre dette.

    Les flere artikler om Roboter
    Smart factory

    Koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen

    Produsenter har mye å vinne på å koble den smarte fabrikken til kundeopplevelsen.

    Smart factory

    Kan smarte fabrikker forbedre kundeopplevelsen?

    Smarte fabrikker aktivert av Industri 4.0 kan utnytte fordelene ved tilkoblede, intelligente systemer for å endre kundeopplevelsen.

    Business Central Finance & Operations

    ERP til produksjonen: Dynamics 365 Business Central vs. Dynamics 365 Finance & Operations

    Hva er forskjellen på Dynamics 365 Business Central og Dynamics 365 Finance & Operations? Hvordan kan de styrke produksjonen din? Få svarene her.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    POS Clienteling

    Clienteling: hva det er, og hvorfor du trenger det i detaljhandelen

    Clienteling sørger for at den personlige kontakten er tilbake i butikkene. Det betyr at når kundene ønsker praktisk assistanse, kan medarbeiderne dine tilby det.

    Slik selger du til moderne forbrukere

    Slik selger du til moderne forbrukere

    Salget øker hvis du gir moderne forbrukere uavhengighet, mening og hjertelag. Se hva det betyr og hvordan du kan gi dem det.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Retail

    Fremtiden til detaljhandel

    Hvilke endringer vil kreves av detaljhandelen fremover? Les her for en veiledning til moderne detaljhandel.

    WMS-platform retail

    5 tips: Slik velger du WMS-plattform for detaljhandelen

    Det kan være en lang og vanskelig prosess å velge og implementere riktig WMS-plattform for detaljhandelen. Her får du 5 tips til å treffe riktig.

    Marketing Dynamics 365

    Slik styrkes marketing din med Dynamics 365

    Tilpass markedsføringen! Dynamics 365 for Marketing er et effektivt verktøy som henter ut all bedriftens data og gir kundene en perfekt og personlig kundeopplevelse.

    Les flere artikler om Marketing
    SaaS

    Fem grunner til hvorfor enhver detaljhandler bør velge SaaS

    SaaS (Programvare som Tjeneste) tilbyr fordeler uten like for moderne detaljhandel. Her er fem gode grunner til hvorfor du bør innføre SaaS.

    Retail machine learning

    Teknologi-begrep enhver moderne detaljhandler bør kunne.

    Med nyskapende teknologi følger nye begreper. Her er en innføring i betydningen og bruksområdene til de mest sentrale begrepene du som detaljhandler bør kunne.

    POS Clienteling

    Clienteling: hva det er, og hvorfor du trenger det i detaljhandelen

    Clienteling sørger for at den personlige kontakten er tilbake i butikkene. Det betyr at når kundene ønsker praktisk assistanse, kan medarbeiderne dine tilby det.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Retail machine learning

    Teknologi-begrep enhver moderne detaljhandler bør kunne.

    Med nyskapende teknologi følger nye begreper. Her er en innføring i betydningen og bruksområdene til de mest sentrale begrepene du som detaljhandler bør kunne.

    Les flere artikler om E-commerce
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehandelen, får du om du leser videre.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Julehandelen detailhandel retail

    Retaileksperten: 6 tips før julehandelen

    Julehandelen: Hva må detaljhandelen tenke over for å lykkes? Retailekspert Anders Trege deler sine beste tips.

    Gjør kalr for Black Friday

    Slik lykkes du med Black Friday

    Er du teknologisk klar for årets store kjøpefest? Retailekspert Anders Trege gir deg fem tips før Black Friday.

    SaaS

    Fem grunner til hvorfor enhver detaljhandler bør velge SaaS

    SaaS (Programvare som Tjeneste) tilbyr fordeler uten like for moderne detaljhandel. Her er fem gode grunner til hvorfor du bør innføre SaaS.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • Et ERP-system trenger den riktige eksperten og de riktige verktøyene
      • 25. mars 2017
      • Endringsledelse
      • IT-utvikling og løsninger
      • Digital omstilling

      Et ERP-system trenger den riktige eksperten og de riktige verktøyene

      Et ERP-system er bygd opp som en kompleks motor som krever regelmessig vedlikehold. Men det kan være vanskelig hvis du ikke har de riktige verktøyene eller vet hva du skal se etter.

      Et ERP-system trenger den riktige eksperten og de riktige verktøyene
      Author Redaktionen
      Om Redaktionen

      Transformation Tools er en uavhengig fagportal med det formålet at man ønsker å øke takten i selskap og bedrifters digitale transformasjon. Portalen sponses av IT-konsernet EG A/S. Synspunkter som uttrykkes på Transformation Tools er ikke nødvendigvis EG's.

      Har du spørsmål til redaksjonen, eller ønsker du å bidra med et synspunkt, er du alltid velkommen for å sende en e-post til vår redaktør Leif Håvar Kvande på lehkv@transformationtools.no.

      Kontakt og følg Redaktionen

      Utvalgte artikler

      Uoverskuelige informasjon inneholder skjulte forbedringer

      Av: Redaktionen

      Uoverskuelige informationer indeholder skjulte forbedringer

      Adm. Dir. for REMA`s nye innkjøpsapp: Ledelsen må ha den digitale verdenen i fingrene

      Av: Redaktionen

      Vigo

      BYOD skal prioriteres på det strategiske nivået

      Av: Redaktionen

      Bring Your Own Device

      Se alle artikler av Redaktionen

      Et ERP-system er en sammensatt mengde ulike IT-komponenter som danner grunnstammen i de fleste virksomheters IT-oppsett og dermed er viktig for administrasjonen av hele virksomheten. Derfor er det viktig å vedlikeholde systemet proaktivt og hele tiden passe på at det ikke oppstår problemer som lange responstider, avbrudd og feilbefengte data.

      Du kan sammenligne et ERP-system med en bil.  De aller fleste vet ikke nøyaktig hva som foregår under panseret. Vi vet riktignok at det er en mekanisk motor og at fremdriften skyldes kontrollerte eksplosjoner i en sylinderrekke. Derfor er nødvendig å helle bensin eller diesel i maskinen for å få den til å gå. Vi vet også hvilke håndtak, knapper og pedaler vi må trykke på for å få det til å skje.

      Kanskje vet vi nøyaktig hvor mange sylindere bilen vår har. Men ellers nøyer vi oss med å fylle på spylervæske, sjekke oljenivået (kanskje litt for sjelden) og skifte dekk to ganger i året – eller når vi blir tatt på sengen av årets første snøfall.

      På samme måte forholder vi oss til ERP-systemer.  Vi vet at systemet fungerer når vi fyller på riktig type drivstoff (data) og trykker på de riktige knappene i de riktige menyene. Noen vet dessuten litt mer grunnleggende om hvordan vi undersøker om alle legger inn data på de riktige stedene og om det er tilstrekkelig med data. Vi vet at IT-avdelingen fra tid til annen sjekker tilgjengeligheten samt hvor mye kraft som trengs for å holde systemet oppe.

      Men de fleste vet faktisk ikke hva som foregår "under panseret" på ERP-systemet. Det er det heller ikke noe behov for så lenge maskinen går.

      Serviceettersyn fanger opp feil i forkant
      Det er imidlertid to grunner til at bilen ofte fortsetter å gå, mens ERP-systemet begynner å vise tegn til avbrudd og uforklarlige ytelsesproblemer.

      Den første er serviceettersynet. Alle vet at bilen må på service etter et bestemt antall kjørte kilometer eller et fastsatt tidsintervall. Hvorfor? Fordi vi ikke vil ta sjansen på at det plutselig oppstår problemer som vi kunne ha forutsett.

      Serviceettersynet holder oss ikke skadefri hvis vi selv forårsaker en feil og ødelegger bilen. Det er heller ingen garanti for at vi ikke opplever et havari – og jo eldre bilen blir, desto større risiko er det for at det skal skje noe. Med et serviceettersyn blir alle deler av bilen gjennomgått grundig av en autorisert mekaniker, og bilen kan bli reparert før mindre feil utvikler seg til større problemer som også kan medføre skader på andre deler av motoren.

      Vi vet også at det er viktig å overlate ettersynet til et profesjonelt verksted som vet hva de skal se etter og som har de riktige verktøyene. Ellers risikerer vi at ting som burde ha vært oppdaget, ikke dukker opp før vi plutselig hører en mistenkelig lyd og blir stående i veikanten for å vente på hjelp.

      Varsellamper og temperatur
      Den andre store forskjellen er at bilene er utstyrt med automatiske signaler som advarer oss når noe er galt. På den måten gjør bilen, eller i alle fall dashbordet, oss oppmerksom på ting vi bør få fikset eller i alle fall kontrollert snarest mulig.

      Jeg vil ikke spekulere i hvorfor det ikke finnes faste regler for serviceettersyn av ERP-systemer. Og dessverre har man ennå ikke klart å bygge inn en form for overvåking som gjør at IT-avdelingen alltid har god oversikt over systemet.

      Derfor antar jeg også at det er en god stund siden systemet ditt fikk et serviceettersyn utført av en profesjonell person med tilgang til de riktige verktøyene. For IT-avdelingen ofte må lete i blinde når de skal finne årsaken til at systemet ikke yter som det skal. Det betyr sløsing med både tid og ressurser for IT-avdelingen. Du vet aldri når systemet bryter sammen neste gang og hvorfor – og hvilke konsekvenser der får for virksomheten.

      Så hva gjør du hvis du allerede nå har et IT-system som begynner å gå opp i limingen? Du begynner å se deg om etter en IT-leverandør som ikke bare har ekspertene, men også de riktige verktøyene og som kjenner din bransje og prosessene som kreves.

      Ja, det betyr muligens at du er nødt til å gjøre en ekstra investering som ikke virker tvingende nødvendig her og nå. Men når du ser en familiefar som står på motorveiskulderen med pakkenelliker opp over ørene, tre skrikerunger i baksetet og en kone som nettopp har fått ødelagt familieferien, vil du nok ønske på hans vegne at han hadde sørget for å ta service på bilen.

      Til daglig hjelper Velimir virksomheter med å finne feil som skaper problemer og dårlig ytelse i Dynamics-løsningene. Besøk gjerne Velimir på LinkedIn, der han ofte skriver om og kommenterer IT for virksomheter, eller kontakt ham direkte på velimir.davidovski@eg.dk.

      • Del

      Utnytt de digitale forretningsmulighetene

      Meld deg opp til våre nyheter fra DXC Technology, og få strategisk inspirasjon samt konkrete forslag til hvordan din virksomhet best utnytter de digitale mulighetene - direkte i din innboks.


      Hos DXC har vi spennende tilbud og nyheter om våre produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere deg om via e-mail. Vi bruker dine opplysninger til å forutsi hva du kan være interessert i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan lese om vår databehandling på vår side om privatlivspolitikk.

       

      Når du forplikter deg til DXCs databehandling gir du samtidig DXC muligheten til å markedsføre skreddersydd innhold til deg. Databehandling gir DXC mulighet til å bruke dine opplysninger til å levere det mest relevante innholdet og opplevelser fra våre websider. Denne tillatelsen kan trekkes tilbake når som helst. For flere opplysninger om hvordan informasjonen brukes, se DXC's privatlivspolitikk.

      IT outsourcing
      Andre leser også
      Big Data

      Prosjektindustrien vinner på Big Data – Slik kommer du i gang

      S&OP: la den administrerende direktør sitte ved bordenden

      S&OP prosessen: La administrerende direktør sitte ved bordenden

      En ny bransjenorm vil bli etablert

      Ny bransjenorm etableres mellom on-premise og cloud

      Dynamics 365 for marketing
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O DXC Technology
      +47 21 63 40 00
      Personopplysningspolicy