• Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Automasjon
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Cloud
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Big Data

    Hvor stort er egentlig Big Data?

    Hva er Big Data? Hvor stort er Big Data? Hvor stor plass tar Big Data? Big Data er vanskelig å definere, men her kan du lese om de fire karaktertrekkene ved Big Data.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehande-len, får du om du leser videre.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Dansand digital foregangsbedrift med automatisering

    Digital foregangsbedrift: Dansand konsoliderte ved hjelp av automatisering

    Automatisering har brakt Dansand langt foran konkurrentene. Les hvordan sandprodusenten gjorde det og få tre råd om digitalisering fra en digital foregangsbedrift.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Roboter
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Lantmännen Unibake standardisering

    Lantmännen Unibake øker konkurransekraften med standardisering

    Lantmännen Unibake er i dag et av verdens største bakerikonsern. Nå har konsernet standardisert forretningsprosessene og styrket konkurranseevnen betraktelig.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Adobes markedsdirektør, Imran Afzal

    Slik halverer du antallet sure kunder

    Det engelske mobilselskapet BT har ved hjelp av data forbedret kundeopplevelsen og halvert antallet henvendelser. Få tipsene til hvordan du kan få færre sure kunder her.

    Les flere artikler om Marketing
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om E-commerce
    BYOD

    11 trinn til sikker håndtering av BYOD

    Vil du implementere BYOD, men opprettholde et høyt IT-sikkerhetsnivå? Her er 11 trinn du må gjennomføre.

    Fordele og gevinster ved BYOD

    Fordeler og gevinster ved BYOD

    Få et oversikt over fordeler og ulemper ved å tillate BYOD i din virksomhet.

    BYOD

    Bakgrunn: Bring Your Own Device

    BYOD (Bring your own device) blir mer og mer utbredt både internasjonalt og i Danmark.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Data driver supermarkedets hylder

    Data driver butikk-hyllene

    Globalisering og digitale kunder skaper høye krav til effektiv styring av forsyningskjeden. Data er svaret, mener en professor.

    Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

    Viktig kunnskap øker salg og bekjemper svinn

    Et stort antall butikk-kjeder har allerede en vellykket erfaring med å analysere data om kunder og prosesser i jakten på en effektiv drift av butikken

    Big Data

    1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

    Big data er fylt opp med muligheter – men den menneskelige hjernen er ikke en analytisk motor.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • Coop har kurs mot 99 % servicenivå
      • 28. februar 2017
      • IT-utvikling og løsninger
      • Supply Chain Management
      • Supply Chain Management
      • IT-utvikling og løsninger

      Coop har kurs mot 99 % servicenivå

      Coop Logistikks høyeste rangerende KPI er servicegraden. Dagligvarekonsernet optimerer i dag ut fra et kundeperspektiv, og ut fra data om kjøpeatferd. Fokus på omkostninger fyller mindre plass enn tidligere.

      Coop har kurs mot 99 prosent servicegrad
      Poul Breil-Hansen, ansvarlig redaktør SCM & Logistik og eier av Merkur Kommunikation Poul Breil-Hansen
      Om Poul Breil-Hansen

      Poul Breil-Hansen er selvstændig kommunikationsrådgiver og erhvervsjournalist i Merkur Kommunikation. Han har mange års erfaring med at rådgive b2b-virksomheder og har specialviden om komplekse erhvervsemner som supply chain management, process excellence, strategi, innovation, it etc. Han har i mange år fungeret som redaktør af specialmagasinet SCM & Logistik (www.scm.dk), er medforfatter til tre bøger "Sourcing" (2010), "Relationer skaber resultater" (2012) samt ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” (2016) og har bistået en række andre bogprojekter.

      Kontakt og følg Poul Breil-Hansen

      • Email: pbh@merkur-kommunikation.dk

      Utvalgte artikler

      Slik selger du supply chain management til toppledelsen

      Av: Poul Breil-Hansen

      Sådan sælger du supply chain management til topledelsen

      COOP og Widex leverer varene og skaper oppmerksomhet for SCM

      Av: Poul Breil-Hansen

      COOP og Widex leverer varen og skaber taletid for SCM

      Tre trinn for å få verdikjeden på agendaen

      Av: Poul Breil-Hansen

      Tre trin til at få værdikæden på agendaen

      Se alle artikler av Poul Breil-Hansen

      Coop Logistikk består av 2000 medarbeidere, som hver dag planlegger, bestiller, henter, plukker. Pakker, løfter, og kjører varer ut til dagligvarekonsernets mer enn 1200 butikker, fordelt over hele Danmark.

      – Vi arbeider med et hierarki av KPI`er, der den høyest rangerte KPI er servicenivå. Vi måler servicenivå på ut-fra-butikken", forteller Nicolay Boysen, logistikkdirektør. Coop Logistikk regnskapsfører alle varer i alle butikker, som beregner prosentsatser for varens tilgjengelighet hvert eneste minutt. Beregningen er gjort via hver enkelt butikk og totalt for alle butikkene, som gjør at det blir den tyngste beregningen for det arbeidet Coop Logistikk utfører daglig, med sine 2000 medarbeidere.

       

      Coop er på en logistikk-reise

      De har de siste fem-seks årene, gjennomført en stor mengde tiltak med fokus på lagerbinding, effektivitet, positive medarbeidere, og ikke minst glade kunder. Kundene ligger i det første ledet for butikkene, i det andre leddet ligger forbrukerne, hvor Coop Logistikks KPI`er i denne forbindelse ligger som servicegrad, men det er også leveringspresisjon. Logistikkavdelingen har blant annet jobbet med optimering av drift på distribusjonssentrene, transportdrift, og eksterne transportavtaler, prosesser på tvers av verdikjeden, lagerbinding på lageret og  i butikker, ledelse, organisering, samarbeid, behov- og etterspørselsplanlegging. I tillegg kommer fremtidsprognoser og ikke minst kundefokus. Det har skapt betydelige forbedringer i hele organisasjonen, men det stopper ikke her. Nicolay Boysen setter følgende ambisjoner for Coop`s logistikkreise i 2017:

      - Effektivitet: enhetsomkostningene skal ikke stige, selv om det vil bli prisstigninger på lønn og transsport.

      - Servicegrad: servicegraden på de viktigste varene som skal ut av butikkene, skal økes til 99 %.

      - Kundetilfredshet: butikkene må anbefale Coop Logistikk, og NPS-score (Net Promoter Score, red.) skal forbedres med 27 poeng.

      - Medarbeidertilfredshet: Logistikk-organisasjonen skal være ambassadør for Coop Logistikk som den gode arbeidsplassen og flytte e-NPS scoren til 55.

      - Lagerbinding: det samlede lageret skal reduseres med 300 millioner danske kroner.

       

      Kjøpedata bestemmer leveringen

      De siste tiltakene som er gjort, er et nytt leveringskonsept, som henger sammen med et nytt ruteoptimeringsverktøy.

      – Tidligere leverte vi som en fast regel, for eksempel ferskvarer til  Kvicklys butikker innen klokken 08.00. Nå endrer vi leveringstidene etter når kundene har behov for varene. Vi har kartlagt kundeatferd og vareflyten i hver enkelt butikk på bakgrunn av data fra kasseapparatene. Så lar vi dataene om kundens kjøpeatferd bestemme når butikken skal få varer, forteller Boysen, og supplerer:

      – Tidligere optimerte vi ut fra et omkostningsfokus, nå optimerer vi ut fra både et omkostnings- og et kundeperspektiv. I dag er det en mer datadrevet beslutningsprosess, sier han. I dag fokuserer de mer på den enkelte butikk, og har gått bort fra one-size-fits-all. Dagligvarekonsernet jobber i dag med en segmenterende forsyningskjede, som tar utgangspunkt i behovene til den enkelte butikk – og i den siste delen av dataen om sluttforbrukerens kjøpeatferd.

       

      Involvering av butikker

      Coop Logistikks forandringsreise har endret logistikkfunksjonen fra å være utførende og reaktiv, til å ta et bredere ansvar og være i forkant med forretningens utvikling. Det har blant annet resultert i at butikkene, hvor Coop Logistikks direkte kunder, i høyere grad blir tatt med i alle prosjektene  som logistikkavdelingen setter i gang. Det har resultert i:

      - en kraftig forbedret leveringspresisjon til butikkene, som ligger stabilt over målsettingen.

      - Servicegraden til butikkene er kraftig forbedret, og stabiliteten har økt de siste tre-fire årene.

      - Lagerbindingen er redusert med 325 millioner kroner siden januar 2003.

      - Lagereffektiviteten er kraftig forbedret på alle DC`er

      - 90 % av medarbeiderne deltok i medarbeiderundersøkelsen i 2015, og den viste fremgang på 25 poeng i målemetoden e-NPS i forhold til 2014. For 2016 var det detagelse på 91 % og fortsatt fremgang.

      - Kundetilfredsheten, målt som NPS, har forbedret seg med 9 poeng i forhold til 2014.

      – Vi har utelukkende gått vekk fra å optimere ut fra et omkostningsperspektiv. Når vi optimerer på lagrene, skjer det for eksempel ikke med ABC på lagerlayout (hvor hurtigløpende A-varer blir plassert nærmest på forsendelsesområdet, red.), I dag tenker vi hele tiden i en samlet verdikjede. Hvis vi kan spare 25 øre på lageret, men at det skaper en vanskeligere arbeidsflyt i butikken, som koster 1 krone, så duger det ikke, forteller Boysen.

       

      Standardiserer prosesser

      Coop Logistikk har de siste årene jobbet intenst på å standardisere alle prosesser på tvers av hele Logistikk. Målet er at hele Logistikk utfører hovedprosessen på samme standardiserte måte. Hovedprosessene har blitt beskrevet og dokumentert, slik at nye medarbeidere blir instruert av en instruktør, og regelmessige kontroller sikrer at prosessene lever opp til disse standardene.

      – Alle sentrene gjennomfører ukentlige styremøter som sikrer at vi følger prosessoptimeringen og standarden tett. Akkurat som vår regelmessige måling av SLA (servicenivåer over butikkene, red.) bidrar til at vi hele tiden er skarpe på prosess-standardene, forteller logistikkdirektør Boysen. Gevinstene ved prosess-standardiseringen på tvers av distribusjonssentrene, frigjør ressurser til å fokusere på den enkelte butikks behov.

      • Del
      Vil du skape digital innovasjon i butikken
      Andre leser også
      COOP og Widex leverer varen og skaber taletid for SCM

      COOP og Widex leverer varene og skaper oppmerksomhet for SCM

      Aura Energi

      AURA har laget oversikt over kundedataene – neste skritt er CRM

      Professionalisering af indkøb skaber skarpere kundefokus

      Profesjonalisering av innkjøp skaper skarperekundefokus

      IT-avdeling
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG NORGE A/S
      +47 61 18 90 00
      Personopplysningspolicy