• Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra kunstig intelligens til å vudere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Automasjon
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra kunstig intelligens til å vudere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Cloud
    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra kunstig intelligens til å vudere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Big Data

    Hvor stort er egentlig Big Data?

    Hva er Big Data? Hvor stort er Big Data? Hvor stor plass tar Big Data? Big Data er vanskelig å definere, men her kan du lese om de fire karaktertrekkene ved Big Data.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehande-len, får du om du leser videre.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Dansand digital foregangsbedrift med automatisering

    Digital foregangsbedrift: Dansand konsoliderte ved hjelp av automatisering

    Automatisering har brakt Dansand langt foran konkurrentene. Les hvordan sandprodusenten gjorde det og få tre råd om digitalisering fra en digital foregangsbedrift.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Roboter
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Lantmännen Unibake standardisering

    Lantmännen Unibake øker konkurransekraften med standardisering

    Lantmännen Unibake er i dag et av verdens største bakerikonsern. Nå har konsernet standardisert forretningsprosessene og styrket konkurranseevnen betraktelig.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Adobes markedsdirektør, Imran Afzal

    Slik halverer du antallet sure kunder

    Det engelske mobilselskapet BT har ved hjelp av data forbedret kundeopplevelsen og halvert antallet henvendelser. Få tipsene til hvordan du kan få færre sure kunder her.

    Les flere artikler om Marketing
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om E-commerce
    BYOD

    11 trinn til sikker håndtering av BYOD

    Vil du implementere BYOD, men opprettholde et høyt IT-sikkerhetsnivå? Her er 11 trinn du må gjennomføre.

    Fordele og gevinster ved BYOD

    Fordeler og gevinster ved BYOD

    Få et oversikt over fordeler og ulemper ved å tillate BYOD i din virksomhet.

    BYOD

    Bakgrunn: Bring Your Own Device

    BYOD (Bring your own device) blir mer og mer utbredt både internasjonalt og i Danmark.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Data driver supermarkedets hylder

    Data driver butikk-hyllene

    Globalisering og digitale kunder skaper høye krav til effektiv styring av forsyningskjeden. Data er svaret, mener en professor.

    Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

    Viktig kunnskap øker salg og bekjemper svinn

    Et stort antall butikk-kjeder har allerede en vellykket erfaring med å analysere data om kunder og prosesser i jakten på en effektiv drift av butikken

    Big Data

    1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

    Big data er fylt opp med muligheter – men den menneskelige hjernen er ikke en analytisk motor.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • 11 feilaktige påstander om GDPR
      • 20. oktober 2018
      • Endringsledelse
      • Sikkerhet
      • Persondata | GDPR

      11 påstander om GDPR som er (delvis) feil

      GDPR-ekspert oppklarer misforståelser rundt de nye personvernreglene

      Jan Sandtrø partner DLA Piper, GDPR-ekspert

      Feilaktig om GDPR: Advokat Jan Sandtrø i DLA Piper rydder opp i misforståelser rundt EUs nye personvernregler, GDPR. FOTO: DLA Piper

      Leif Håvar Kvande Leif Håvar Kvande
      Om Leif Håvar Kvande

      Leif Håvar Kvande er redaktør for TransformationTools.no. Tidligere har han blant annet jobbet i nesten ti år som journalist i og redaktør for Finansavisens IT-seksjon, som IT-konsulent i Atea og som journalist og redaktør i flere blader og magasiner.

      Til daglig er Leif Håvar Communications Manager i EG Norge.  

      Kontakt og følg Leif Håvar Kvande

      • Email: lehkv@eg.no

      Utvalgte artikler

      Byggebransjen skal spare 125 milliarder kr i 2020

      Av: Leif Håvar Kvande

      Digitalisering av byggenæringen

      Eksplosjon i bruk av skytjenester

      Av: Leif Håvar Kvande

      IT i praksis: Digitaliseringsdokument digitalisering av offentlig sektor

      NSM: Stadig flere cyberangrep

      Av: Leif Håvar Kvande

      Bente Hoff Nasjonal sikkerhetsmyndighet

      Se alle artikler av Leif Håvar Kvande

      GDPR-ekspert og advokat Jan Sandtrø i DLA Piper rydder opp i noen myter og dels feilaktige påstander rundt EUs nye personvernlov, GDPR.


      "GDPR" er i ferd med å bli den vanligste forkortelsen i det norske språk. Og det er ikke uten grunn, for fristen for at alle virksomheter skal følge EUs nye personvernregler (General Data Protection Regulation) nærmer seg med raske skritt. Men det er ikke alt som blir sagt og påstått om de nye personvernreglene som er helt riktig. Her er noen påstander som ikke er (helt) riktige.

      1. GDPR og de nye reglene gjelder ikke oss.
      Dette stemmer ikke. Noen selskaper mener de ikke behandler personopplysninger, men alle selskaper behandler personopplysninger, enten det er i personalregistre, kunderegistre, eller på annen måte. De nye reglene gjelder for alle selskaper, og alle selskaper vil måtte gå gjennom hva de behandler av personopplysninger, vurdere om behandlingen følger de nye reglene, utbedre avvik fra regelverket, utarbeide dokumentasjon for å vise at reglene følges mv. Hvor mye arbeid det vil være med å vurdere og gjennomføre tiltak for å være i overensstemmelse med de nye reglene avhenger av omfanget av behandling av personopplysninger, hvilke typer personopplysninger som behandles med videre.

      2. Vi blir aldri ferdig til 25. mai 2018, så da kan vi likegodt vente.
      Fra 25. mai 2018 så gjelder reglene, og det blir ingen amnestiperiode etter dette. Etter denne datoen kan selskaper få pålegg om å følge utbedre avvik fra reglene og/eller bøter for å ikke følge reglene. Selv om man ikke blir ferdig, så bør arbeidet startes med å få virksomheten i overensstemmelse med de nye reglene. Blir man ikke ferdig, vil det være mindre å ferdigstille om det skulle avdekkes av Datatilsynet at man ikke er i overensstemmelse med reglene. Det vil også kunne ha betydning for eventuelle bøter at man ikke har forsøkt å etterleve reglene, enn om man har forsøkt, men ikke klart det. Ikke for å stresse dere, men det er ikke så mange arbeidsdager igjen...

      3. Vi kommer aldri til å klare å følge reglene helt, så da kan vi like gjerne ikke gjøre noe.
      Som nevnt i punkt 2, vil det alltid være en risiko for at man ikke er helt i overensstemmelse med reglene, men det å ikke gjøre noe i motsetning til å forsøke å etterleve vil ha betydning for de bøter eller gebyrer man får dersom Datatilsynet avdekker at man ikke følger reglene. I et slikt tilfelle kan det være at selskapet får en frist til å bringe virksomheten i overensstemmelse med reglene, og da er det bedre å ha noen forhold å utbedre enn å forsøke å gjennomføre et fullstendig prosjekt innenfor den fristen som gis.

      4. GDPR har med IT-systemene å gjøre, derfor bør IT-sjefen ha ansvaret for dette.
      De nye personvernreglene omfatter hele virksomheten, og ikke bare IT-systemene. IT-systemene er som regel der personopplysninger behandles, men de som beslutter hvilket personopplysninger som skal behandles og hvordan disse skal behandles er som regel andre i organisasjonen enn IT-sjefen. Kravene etter de nye reglene omfatter hele virksomheten, og ansvaret for at behandling av personopplysninger har daglig leder/administrerende direktør/konsernsjef. Ansvaret for å gjennomføre prosjekt om GDPR bør derfor ligge i selskapets ledelse, mens andre kan ha ansvaret for den praktiske gjennomføringen.

      5. Det er en enorm jobb som krever et stort prosjekt for å bli klar for GDPR.
      For enkelte virksomheter som behandler personopplysninger i meget stort omfang eller spesielt sensitive opplysninger vil det kreves et stort prosjekt for å bli klar for GDPR, men for de fleste selskaper vil å bli klar for GDPR være en overkommelig oppgave som kan gjennomføres på relativ kort tid (forutsatt at man har rette ressurser tilgjengelig og gjennomfører prosjektet metodisk). Det handler om å kartlegge hvilke personopplysninger som behandles, vurdere om behandlingen er i overensstemmelse med reglene, utbedre avvik fra reglene, utarbeide dokumentasjon på behandlingen og andre tiltak og krav som følger av regelverket. Et prosjekt kan gjennomføres på 1 til 3 måneder avhengig av hvor mye som allerede er på plass i virksomheten, ressurser internt og eksternt, hvor mye og hvordan personopplysninger behandles i virksomheten og enkelte andre forhold.

      6. Vi trenger ikke juridisk ekspertise for å bli klare til GDPR.
      Dette kan være riktig dersom man behandler personopplysninger i meget lite omfang og man har god ekspertise internt, men for de fleste virksomheter vil det som regel oppstå spørsmål om behandling av personopplysninger er i overensstemmelse med personvernforordningen eller den nye personopplysningsloven, det må utarbeides dokumentasjon og det må gjøres vurderinger. Da vil det være en fordel at vurderingene er tatt av ekspertise, dersom det blir spørsmål senere om man har gjort det man kan for å være i overensstemmelse med reglene. Som regel vil også de som har erfaring med GDPR-prosjekter ha verktøy, maler og kunnskap som gjør at prosjektet går raskt og effektivt (og får riktig resultat).

      7. Vi kan bli klar for GDPR og de nye reglene med kun interne ressurser.
      Som for punktet over, så kan man klare seg uten ekspertise, men det gjelder kun for et fåtall av virksomheter som har tilstrekkelig god ekspertise internt. Med ekspertise som har gjennomført GDPR-prosjekter tidligere, som har verktøy og prosedyrer tilgjengelig, så vil prosjektet gå raskere, dekke alle forhold og man risikerer ikke at det er forhold som ikke er dekket og som kan være brudd på regelverket.

      8. Vi har ikke tid eller ressurser til å gjennomføre et slikt prosjekt, så benytter kun eksterne konsulenter for å få dette i orden.
      De tiltakene som skal gjennomføres for å følge de nye reglene, må til en viss grad gjøres av de som kjenner virksomheten. Det vil normalt ikke være mulig at dette arbeidet gjøres av kun eksterne konsulenter eller andre. Et normalt prosjekt for å bli i overensstemmelse med de nye reglene vil kreve 70-80 % innsats fra interne ressurser og 10–30 prosent bistand fra eksterne rådgivere.

      9. Det finnes IT-systemer som gjør en klar for GDPR.
      For å bli klar for GDPR må en gjennomgå hvilke personopplysninger som behandles i virksomheten, vurdere om behandlingen er i overensstemmelse med regelverket, utbedre avvik fra regelverket ved vurderinger, dokumentasjon og endringer mv. Programvare og it-systemer kan fungere som verktøy for å gjennomføre enkelte av tiltakene, spesielt i virksomheter som behandler personopplysninger i stort omfang, men programvare og it-systemer kan aldri alene være tilstrekkelig for å bli klar for de nye reglene.

      10. Det blir enormt store bøter for brudd på reglene.
      Det er åpnet for meget høye maksimalnivåer på bøter (eller administrative gebyr som det kalles) under de nye personvernreglene på opptil 20 millioner euro eller 4 prosent av global årlig omsetning. Det er imidlertid lite trolig at bøter i Norge kommer opp i maksimalgrensene. Nivået på bøter kommer til å øke noe fra dagens nivå, hvor den høyeste bot som er gitt har vært 750000 kroner og maksimalgrensen er cirka 900.000 kroner, men det er lite trolig at bøtenivået vil være i nærheten av maksimalgrensene i de nye reglene. Men dette bør ikke være en sovepute for virksomhetene for å implementere GDPR-tiltak.

      11. Bare vi blir ferdig med dette prosjektet har vi lagt GDPR bak oss.
      Å være i overensstemmelse med reglene er heller ikke et éngangsprosjekt, men en pågående oppgave som ikke slutter. Virksomheter skal være i overensstemmelse med reglene, og endres hvordan personopplysninger behandles i virksomheten, det behandles nye opplysninger, det avdekkes avvik fra reglene osv., må det gjøres endringer i dokumentasjon og prosedyrer. Virksomhetene må derfor etablere prosedyrer for å overholde reglene også etter man kan si at virksomheten følger reglene. Dette gjelder også etter 25. mai 2018.

      Jan Sandtrø er advokat og partner i DLA Piper. De 11 rådene ble først publisert på hans LinkedIn-profil. Her er det flere gode artikler rundt temaet lovgiving og databehandling.

      • Del

      Følg med på den digitale utviklingen fra første rad...

      Få verdifulle artikler, verktøy og inspirasjon til hvordan du forankrer den digitale transformasjonen i ditt selskap rett i din innboks. Vi sender ut cirka ett nyhetsbrev i uken.

      Du kan til enhver tid melde deg av hvis nyhetsbrevet ikke lever opp til dine forventninger. Les om vår personopplysningspolitikk her.

       

      Volder manuelle rutiner hodebry når du skal avslutte regnskapene?

      GDPR - General data protection regulation

      * EUs nye personvernforordning, som gjelder fra 25. mai 2018 og gjelder alle EU- og EØS-land. 

      * Viderefører gammel forordning fra 1995, men med en rekke innstramminger knyttet til økte dokumentasjonskrav, innebygget personvern (data protection by design and by default), dataportabilitet, sletting samt varsling ved sikkerhetsbrudd.

      * Målet er å sikre borgeres, sluttkunders og brukernes data, blant annet for å forebygge cyberkriminalitet og for å regulere virksomhetenes kommersielle utnyttelse av persondata.

      * Overtredelse kan gi gebyrer på opptil 20 millioner euro eller 4 prosent av global omsetning, avhengig av hva som er høyest.

      * Vedtatt i EU-parlamentet 14. april 2016.

      Andre leser også
      GDPR EU Personal Data Protection

      De fem vanligste bruddene på GDPR

      GDPR Personal Data Protection ERP

      Dette er GDPR

      Skyskolen

      Skyskolen del 4: Slik trygger du IT-sikkerheten fra hovedkontor til butikk

      Effektiviser din rapportering
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG NORGE A/S
      +47 61 18 90 00
      Personopplysningspolicy