• Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Automasjon
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Cloud
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Big Data

    Hvor stort er egentlig Big Data?

    Hva er Big Data? Hvor stort er Big Data? Hvor stor plass tar Big Data? Big Data er vanskelig å definere, men her kan du lese om de fire karaktertrekkene ved Big Data.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehande-len, får du om du leser videre.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Dansand digital foregangsbedrift med automatisering

    Digital foregangsbedrift: Dansand konsoliderte ved hjelp av automatisering

    Automatisering har brakt Dansand langt foran konkurrentene. Les hvordan sandprodusenten gjorde det og få tre råd om digitalisering fra en digital foregangsbedrift.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Roboter
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Lantmännen Unibake standardisering

    Lantmännen Unibake øker konkurransekraften med standardisering

    Lantmännen Unibake er i dag et av verdens største bakerikonsern. Nå har konsernet standardisert forretningsprosessene og styrket konkurranseevnen betraktelig.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Adobes markedsdirektør, Imran Afzal

    Slik halverer du antallet sure kunder

    Det engelske mobilselskapet BT har ved hjelp av data forbedret kundeopplevelsen og halvert antallet henvendelser. Få tipsene til hvordan du kan få færre sure kunder her.

    Les flere artikler om Marketing
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om E-commerce
    BYOD

    11 trinn til sikker håndtering av BYOD

    Vil du implementere BYOD, men opprettholde et høyt IT-sikkerhetsnivå? Her er 11 trinn du må gjennomføre.

    Fordele og gevinster ved BYOD

    Fordeler og gevinster ved BYOD

    Få et oversikt over fordeler og ulemper ved å tillate BYOD i din virksomhet.

    BYOD

    Bakgrunn: Bring Your Own Device

    BYOD (Bring your own device) blir mer og mer utbredt både internasjonalt og i Danmark.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Data driver supermarkedets hylder

    Data driver butikk-hyllene

    Globalisering og digitale kunder skaper høye krav til effektiv styring av forsyningskjeden. Data er svaret, mener en professor.

    Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

    Viktig kunnskap øker salg og bekjemper svinn

    Et stort antall butikk-kjeder har allerede en vellykket erfaring med å analysere data om kunder og prosesser i jakten på en effektiv drift av butikken

    Big Data

    1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

    Big data er fylt opp med muligheter – men den menneskelige hjernen er ikke en analytisk motor.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • Tulip: Det hele starter med kundeinnsikt
      • 20. desember 2016
      • Supply Chain
      • IT-utvikling og løsninger
      • Supply Chain Management
      • Supply Chain Management
      • IT-utvikling og løsninger

      Tulip: Det hele starter med kundeinnsikt

      Dype, detaljerte og regelmessige målinger av kundebehov skal danne basis for den løpende utviklingen av alle parametre i verdikjeden som salg, innovasjon, supply chain/drift osv., sier Jørgen Skaarup, Vice President for supply chain og produksjon i Tulip.

      Jørgen Skaarup
      Author Redaktionen
      Om Redaktionen

      Transformation Tools er en uavhengig fagportal med det formålet at man ønsker å øke takten i selskap og bedrifters digitale transformasjon. Portalen sponses av IT-konsernet EG A/S. Synspunkter som uttrykkes på Transformation Tools er ikke nødvendigvis EG's.

      Har du spørsmål til redaksjonen, eller ønsker du å bidra med et synspunkt, er du alltid velkommen for å sende en e-post til vår redaktør Leif Håvar Kvande på lehkv@transformationtools.no.

      Kontakt og følg Redaktionen

      Utvalgte artikler

      Uoverskuelige informasjon inneholder skjulte forbedringer

      Av: Redaktionen

      Uoverskuelige informationer indeholder skjulte forbedringer

      1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

      Av: Redaktionen

      Big Data

      Adm. Dir. for REMA`s nye innkjøpsapp: Ledelsen må ha den digitale verdenen i fingrene

      Av: Redaktionen

      Vigo

      Se alle artikler av Redaktionen

      Den kundesentrerte verdikjeden starter med målinger. Kundeorientering forutsetter at man lar seg måle og veie på alle bauger og kanter hos kundene. Og det skal skje fortløpende, slik at man hele tiden kan sjekke om man er på rett vei, og om de tiltakene man lanserer skaper de riktige effektene. Dette uttaler Jørgen Skaarup, som står i spissen for en av de store leverandørene av næringsmidler til den danske, nordiske og europeiske dagligvarehandelen, nemlig Tulip.

      «I Tulip har vi valgt å sette ut målingene hos våre danske og svenske kunder til en tredjepart. Tredjeparten måler hvert år våre kunders tilfredshet på en lang rekke dimensjoner. Det er viktig for oss å få regelmessige målinger og få dybde og detaljer med i målingene», forteller han og tilføyer:

      «Utviklingen hos kunder og konkurrenter går raskt, og vi må derfor hele tiden være frampå og sikre at vi leverer riktig service, kvalitet osv. Vi har også våre egne customer service managers som drar på besøk til kundene. De er blant annet trent i å spørre nærmere om våre supply chain-prestasjoner og undersøke om det er områder vi kan forbedre oss på. Det er svært mange parametre på gang i vår verdikjede, fra råvarer via produksjon til salg og levering, og det er mange knotter vi kan skru på».

      Det hele handler om forbedringer

      Tulips toppledelse møtes også årlig med de største kundene for å gjennomføre det Jørgen Skaarup kaller «en sanity check» av serviceytelsen. Er Tulips evne, service og leveranser i samsvar med kundenes behov og krav? Det handler om hele tiden å forbedre seg i de rette dimensjonene.

      Tulip har f.eks. opplevd de siste årene å gå fra å være ordreproduserende til å være lagerledende på det tyske markedet. Det er en konsekvens av nye, tøffe krav fra tyske dagligvarekjeder som gjør at Tulip blir nødt til å ha lagervarer parat for å innfri kundenes krav.

      «If you’re not measuring it, you’re only practicing», siterer Jørgen Skaarup den danske næringslivstoppen Jan Leschly. «Mitt råd til virksomheter og supply chain-funksjoner som vil arbeide med å kundesentrere verdikjeden, er å sette tall på kundetilfredsheten og spørre kundene både titt og ofte. Din kunde er det første leddet i kjeden, og det er her verdikjeden har sitt utgangspunkt».

      Sales and operations planning

      I tillegg til hyppige og grundige målinger av kundeønsker, anbefaler Jørgen Skaarup å styrke sales and operations planning-prosessen (S&OP). «Vi må kanskje levere en ordre på kjølevarer innen 72 timer. Det kan bare la seg gjøre hvis råvarer/halvfabrikata, emballasjer, produksjonskapasitet og bemanning er på plass, og den slags krever prognoser som blitt bearbeidet i en sales & operations planning-prosess. S&OP balanserer og avstemmer forventet etterspørsel med kapasitet i forsyningssystemet, så vi vet om og hvor vi skal opp- eller nedjustere maskiner, bemanning, innkjøp osv.

      Hvis Tulip skal leve opp til den avtalte leveringskvaliteten målt i OTIF (on time in full), kreves det tett samarbeid mellom kundeservice, salg og supply chain/produksjon. Det samarbeidet blir utført og operasjonalisert i S&OP-prosessen. OTIF skal «oversettes» og støttes av et sett av interne KPI-er som f.eks. måler «ut av fabrikk», «inn fra leverandør», kundereklamasjoner, leverandørreklamasjoner osv.

      Målingene skal sammenlignes

      Men hva skal det egentlig til for å få suksess med kundetilfredshetsmålinger? Tulips kundetilfredshetsmålinger blir utført av analysehuset Factum, som er spesialisert på dagligvaresektoren i Danmark. «Dagligvaresektoren er ekstremt dynamisk, og de store kjedenes krav til leveringskvalitet, prislønnsomhet, innsikt i produkter og markeder, leverandørenes reaksjonsevne og beslutningstempo er både tøffe og veldig skiftende», forteller direktør Jørgen Johansen fra Factum.

      Han fremhever derfor at det er avgjørende at virksomhetene har noen bransjemålinger eller benchmarks å sammenligne sine kundetilfredshetsmålinger med. «For det første må kundetilfredshetsundersøkelser selvfølgelig skape troverdighet hos kundene. De må derfor være nyanserte og være utformet slik at det er tydelig for kundene at leverandøren vet hva det handler om. Automater med røde og grønne knapper som står ved utgangen i et stormagasin, skaper f.eks. ikke den slags troverdighet. For det andre må resultatene fra undersøkelsens kunne måles opp mot noe, ellers gir det ikke mening».

      Mål bare hvis dere er klar til handling

      Jørgen Johansen fremhever en annen avgjørende faktor for suksess med kundetilfredshetsmålinger. Man kan først gi seg i kast med kundetilfredshetsundersøkelser hvis man er parat til å ta konsekvensene, gjøre bruk av dem og implementere endringer av atferd, systemer, prosesser osv. «Er undersøkelsen nice to have eller need to have? Foreligger det ryggstøtte fra ledelsen, og er virksomheten både klar til og i stand til å handle på bakgrunn av resultatene fra kundetilfredsundersøkelsen? Hvis nei, gir det ikke mening å foreta undersøkelser», forteller han.

      Jørgen Johansen peker for øvrig på følgende tendenser som Factum har observert i undersøkelser de siste årene:

      • Dagligvarekunder forventer at key account managers kan treffe raske beslutninger.
      • Det er en økende tendens til at siloene i virksomheter i høyere grad begynner å samarbeide.
      • Det er en voksende erkjennelse av at salg og supply chain må arbeide tettere sammen.
      • Prognoser og S&OP er hete temaer, og de skal generere salg.
      • En voksende erkjennelse hos kjedenes og leverandørenes logistikkfunksjoner av at et tettere samarbeid tilfører begge parter verdi.
      • Kundetilfredsundersøkelser er i dag primært kvantitative undersøkelser. Men det er en tendens til å supplere med kvalitative dybdeintervjuer som kan gi mer nyansert innsikt.
      • Del
      Ha de viktigste værktøyene i lommen
      Andre leser også
      S&OP: la den administrerende direktør sitte ved bordenden

      S&OP prosessen: La administrerende direktør sitte ved bordenden

      Hvem har egentlig ansvaret for digital transformasjon?

      Sales & Operations planning blog 2 - TransformationTools

      Derfor er sales & operations planning så pokkers verdifullt

      Information overload - EG Crossworks
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG NORGE A/S
      +47 61 18 90 00
      Personopplysningspolicy