• Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Automasjon
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Cloud
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Big Data

    Hvor stort er egentlig Big Data?

    Hva er Big Data? Hvor stort er Big Data? Hvor stor plass tar Big Data? Big Data er vanskelig å definere, men her kan du lese om de fire karaktertrekkene ved Big Data.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehande-len, får du om du leser videre.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Dansand digital foregangsbedrift med automatisering

    Digital foregangsbedrift: Dansand konsoliderte ved hjelp av automatisering

    Automatisering har brakt Dansand langt foran konkurrentene. Les hvordan sandprodusenten gjorde det og få tre råd om digitalisering fra en digital foregangsbedrift.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Roboter
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Lantmännen Unibake standardisering

    Lantmännen Unibake øker konkurransekraften med standardisering

    Lantmännen Unibake er i dag et av verdens største bakerikonsern. Nå har konsernet standardisert forretningsprosessene og styrket konkurranseevnen betraktelig.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Adobes markedsdirektør, Imran Afzal

    Slik halverer du antallet sure kunder

    Det engelske mobilselskapet BT har ved hjelp av data forbedret kundeopplevelsen og halvert antallet henvendelser. Få tipsene til hvordan du kan få færre sure kunder her.

    Les flere artikler om Marketing
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om E-commerce
    BYOD

    11 trinn til sikker håndtering av BYOD

    Vil du implementere BYOD, men opprettholde et høyt IT-sikkerhetsnivå? Her er 11 trinn du må gjennomføre.

    Fordele og gevinster ved BYOD

    Fordeler og gevinster ved BYOD

    Få et oversikt over fordeler og ulemper ved å tillate BYOD i din virksomhet.

    BYOD

    Bakgrunn: Bring Your Own Device

    BYOD (Bring your own device) blir mer og mer utbredt både internasjonalt og i Danmark.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Data driver supermarkedets hylder

    Data driver butikk-hyllene

    Globalisering og digitale kunder skaper høye krav til effektiv styring av forsyningskjeden. Data er svaret, mener en professor.

    Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

    Viktig kunnskap øker salg og bekjemper svinn

    Et stort antall butikk-kjeder har allerede en vellykket erfaring med å analysere data om kunder og prosesser i jakten på en effektiv drift av butikken

    Big Data

    1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

    Big data er fylt opp med muligheter – men den menneskelige hjernen er ikke en analytisk motor.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • Profesjonalisering av innkjøp skaper skarpere kundefokus
      • 20. desember 2016
      • Supply Chain
      • Salg
      • Supply Chain Management

      Profesjonalisering av innkjøp skaper skarperekundefokus

      Wrist Ship Supply satser beinhardt på category management i innkjøp. En av gevinstene er tettere dialog med salg og kunder og dermed en mer kundesentrert verdikjede.

      Professionalisering af indkøb skaber skarpere kundefokus
      Author Redaktionen
      Om Redaktionen

      Transformation Tools er en uavhengig fagportal med det formålet at man ønsker å øke takten i selskap og bedrifters digitale transformasjon. Portalen sponses av IT-konsernet EG A/S. Synspunkter som uttrykkes på Transformation Tools er ikke nødvendigvis EG's.

      Har du spørsmål til redaksjonen, eller ønsker du å bidra med et synspunkt, er du alltid velkommen for å sende en e-post til vår redaktør Leif Håvar Kvande på lehkv@transformationtools.no.

      Kontakt og følg Redaktionen

      Utvalgte artikler

      Uoverskuelige informasjon inneholder skjulte forbedringer

      Av: Redaktionen

      Uoverskuelige informationer indeholder skjulte forbedringer

      Adm. Dir. for REMA`s nye innkjøpsapp: Ledelsen må ha den digitale verdenen i fingrene

      Av: Redaktionen

      Vigo

      6 kritiske utfordringer ved datadrevet produksjon

      Av: Redaktionen

      6 kritiske utfordringer ved datadrevet produksjon

      Se alle artikler av Redaktionen

      Det lyder kanskje som en selvmotsigelse. Men den er god nok. Wrist Ship Supply styrker kundefokus i verdikjeden ved å styrke innkjøpsarbeidet. Virksomheten har siden 2011 arbeidet iherdig med å profesjonalisere innkjøp og har innført såkalt category management. Det har blant annet skapt en mer kundefokusert verdikjede, fordi salg og innkjøp arbeider mye tettere sammen, og fordi category managers blir plassert i de regionale kontorene rundt om i verden, tett på kundene. Virksomheten har 32 lokasjoner i 18 land.

      «Det siste skjer fordi vi ønsker enda mer dialog mellom innkjøp og salg og med kundene. Vårt sortiment skal hele tiden utvikle seg, slik at det avspeiler våre kunders behov og ønsker, og det skjer best ved at det er tett kontakt mellom kunder, salg og innkjøp. Så våre category managers skal fysisk sitte ute hos selgerne og ha tett daglig kontaktflate med kundeservice og kundene. Category management skal ikke utelukkende foregå på parkettgulvet i hovedkvarterets høyborg», forteller Lars Bomholt som er CPO (Corporate Procurement Offiser) i Wrist Ship Supply. Han ble ansatt i 2012 og har siden stått i spissen for arbeidet med å utvikle category management.

      Category managerens oppgave er å holde styr på et avgrenset landskap av leverandører, varer og faglig samt markedsmessig utvikling innenfor dette felt. Hvordan skal varesortimentet utvikles innenfor en kategori? Dukker det nye produkter, tjenester eller leverandører opp? Hvor skal en gitt leverandør plasseres på modenhetstrappen? Hvor mange leverandører skal jeg ha? Hvordan kan jeg endre en gitt leverandørs plassering på modenhetstrappen? Hvilke forskjellige tilnærminger og forhandlingstyper trengs det overfor de ulike leverandørene? Hvordan skal jeg fremforhandle, pleie og dyrke en gitt leverandørrelasjon?

      Innkjøp lærer av salg

      Salgsavdelingene har generelt vært dyktige til å utvikle key account management, der en key account manager pleier og dyrker en kunderelasjon på en profesjonell og strukturert måte. Key account management er et fint speilbilde av idéen med category management. Det er likevel ikke tvil om at den profesjonelle utviklingen av salgsarbeidet ligger en del foran utviklingen av innkjøpsfunksjonen. Det har ganske enkelt alltid vært mer oppmerksomhet på omsetning og markedsutvikling enn kostnader og leverandørutvikling i en virksomhet, noe som det ikke er noen forretningsmessig fornuftig begrunnelse for. Konsekvensen er at innkjøpsfunksjonen er et relativt uutviklet og udyrket område der det er mye potensial å hente – noe som har vært påpekt i en strøm av artikler, bøker og konferanseinnlegg de siste 10-20 årene. Innkjøpsorganisasjonene står svakt i virksomhetenes interne makthierarki, der salgs- og produksjonsavdelingene gjerne har langt mer innflytelse og anerkjennelse.

      Leverandørens innflytelse på forretningen

      Men slik er det ikke hos Wrist Ship Supply. Vi er vant til å tenke at «customer is king». I Wrist Ship Supply har de utvidet det til at leverandører også får stor innflytelse på å styrke forretningen.

      «Den verdien vi som handelsselskap tilfører kundene, avhenger i høy grad av at vi har de riktige varene og de beste leverandører om bord. Når vi arbeider profesjonelt og strategisk med våre innkjøp, så kan vi også i høyere grad trekke til oss de beste leverandørene. Vi har opplevd de seneste årene at store og ledende leverandører som Nestlé, Unilever og Procter & Gamble ringer til oss fordi de kan se at vi er en attraktiv kunde», forteller Lars Bomholt og supplerer:

      «Vi er attraktive fordi vi er vokst så mye og dermed har stort volum. Men vi er også attraktive fordi vi er en profesjonell kunde som er enkle å samarbeide med. Det kommer både våre kunder og vår forretningsutvikling til gode».

      Det krever stamdata, talent og trening

      Suksess med category management krever mye, men tre av de vesentligste forutsetningene er ifølge Lars Bomholt: Datadissiplin, riktig talent og opplæring av både innkjøpsavdelingen og andre funksjoner i verdikjeden.

      «Orden på stamdataene er utrolig viktig. Man kan ikke overvurdere hvor viktig det er å ha ett globalt varenummersett som alle arbeider etter. Og at alle stamdata alltid er oppdatert og korrekt», forteller han.

      Virksomheten implementerer i øyeblikket Microsoft AX 2012 som nytt ERP-system, og har i den forbindelse valgt å samle stamdatastyringen i den dedikerte stamdataløsningen Master Data Services. «Tidligere ble stamdataene styrt av hundrevis av medarbeidere. Nå blir de styrt av åtte medarbeidere i et separat system slik at vi holder det atskilt fra transaksjonsflyten i ERP».

      Suksess med category management krever også riktig talent. «Category management krever en annen profil enn den klassiske innkjøper. En category manager skal fremdeles beherske finansielle dataanalyser, håndtering av empiri og harde forhandlinger om pris og vilkår. Men han eller hun skal også være god til relasjoner, kommunikasjon og til å skape tillit», forteller Lars Bomholt.

      Den utfordringen løser Wrist Ship Supply ved å opplære utvalgte medarbeidere i samarbeid med virksomhetens eksterne kompetansepartner MarketXchange og så supplere med rekruttering av nye folk med erfaring fra andre virksomheter og bransjer.

      «Vi gjennomfører f.eks. i november 2016 et kurs for 14 medarbeidere på kontoret vårt i Houston, der de får en innføring i hvordan category management er til beste for Wrist Ship Supplys kunder og forretning».

       

      Fakta om Wrist Ship Supply

      Wrist Ship Supply er verdens største innenfor sitt segment som består i å forsyne skip og boreplattformer m.m. med varer og forsyninger, altså å fungere som et slags shared service-senter for sine kunder. Virksomheten er eid av kapitalfondet Altor, har gjennomgått en solid vekst de siste årene og omsetter for ca. 4 milliarder DKK. Virksomheten har 32 kontorer fordelt på 18 land og har cirka 1300 medarbeidere.

      • Del
      Vil du skape digital innovasjon i butikken
      Andre leser også
      Jørgen Skaarup

      Tulip: Det hele starter med kundeinnsikt

      Disse 11 skridt forbereder virksomheden på CRM

      Disse 11 skrittene forbereder virksomheten på CRM

      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

      Er CRM-prosjektet dødsdømt fra starten?

      Business intelligence
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG NORGE A/S
      +47 61 18 90 00
      Personopplysningspolicy