• Om TransformationTools
  • NO DK SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
Søk
    • Automasjon
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Endringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-utvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhet
    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Les flere artikler om Automasjon
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Big Data & Analytics
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Cloud
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Les flere artikler om Endringsledelse
    5G future factory

    5G, IoT og AI gir perfekt teknologistorm i fabrikkene

    5G, internettilkoblede sensorer og kunstig intelligens gir en perfekt storm, mener Telenor. Les hvordan Telenor tester ut de tre teknologiene for å skape fremtidens fabrikker og produksjon.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunnmuren i fremtidens fabrikk

    5G byr på helt nye muligheter, sammenlignet med dagens mobilnett. Telenor leder et europeisk forskningsprosjekt som undersøker 5G i fremtidens fabrikker. Les om det nye nettverket som nå testes ut.

    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Les flere artikler om Internet of Things
    Artificial Intelligence in Europa and Norway - kunstig intelligens i Norge

    Kunstig intelligens er her – men hvor langt er vi egentlig kommet?

    Hvor langt er vi kommet med kunstig intelligens i Norge? Hvilke teknologier bruker vi? Og hvordan står vi i forhold til andre land? En ny rapport gir svar.

    Robotrådgiver Topdanmark machine learning kunstig intelligens

    Robotrådgiver hjelper forsikringsselskap med å vurdere bilskader

    Forsikringsselskap får hjelp fra en robotrådgiver til å vurdere skader og omfang og hva en reparasjon vil koste. Les hvordan kunstig intelligens hjelper til.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Satya Nadella Microsoft Dynamics GDPR compliant

    Skyplattformer gir GDPR-frykt

    Microsoft understreker at Dynamics 365 vil følge EUs nye personvernforordning, GDPR.

    Big Data

    Hvor stort er egentlig Big Data?

    Hva er Big Data? Hvor stort er Big Data? Hvor stor plass tar Big Data? Big Data er vanskelig å definere, men her kan du lese om de fire karaktertrekkene ved Big Data.

    Les flere artikler om Persondata | GDPR
    Grundfos iSolutions

    Kunstig intelligens endrer Grundfos fra produksjonsbedrift til tjenesteleverandør

    Hvordan bruker produksjonsvirksomheter kunstig intelligens? Les hvordan Grundfos bruker maskinlæring, IoT og Big Data til å selge water-as-a-service.

    Unngå julekrasj

    Tre tips som kan redde julehandelen din

    "Sørg alltid for å ha utstyr som fungerer" og to andre gode råd som redder din nettbutikk eller fysiske butikk fra å krasje under presset fra julehande-len, får du om du leser videre.

    Gartner Mike Harris ITxpo

    Gartner: De viktigste teknologitrendene for 2019

    Gartner har plukket ut de ti strategisk viktigste teknologitrendene for 2019. I den andre av to artikler får du de fem siste IT-trendene.

    Les flere artikler om Sikkerhet
    • Datadrevet produksjon
    • Digital omstilling
    • Prosessoptimering
    • Roboter
    • Supply Chain Management
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Datadrevet produksjon
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Digital omstilling
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Dansand digital foregangsbedrift med automatisering

    Digital foregangsbedrift: Dansand konsoliderte ved hjelp av automatisering

    Automatisering har brakt Dansand langt foran konkurrentene. Les hvordan sandprodusenten gjorde det og få tre råd om digitalisering fra en digital foregangsbedrift.

    Les flere artikler om Prosessoptimering
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Gol sambruksstasjon og døgnhvileplass Digibygg Statens vegvesen

    Digitalt bygg på Gol

    Norges første papirløse byggeprosjekt er akkurat ferdigstilt. Nå flytter Statens Vegvesen inn i Gol trafikkstasjon. Les hva Statsbygg lærte av prosjektet.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Les flere artikler om Roboter
    Prosjektorientert produksjon industri

    Sensorer gjør industrien smartere

    Nettilkoblede sensorer sammen med Big Data, gjør både produsenter og produkter smartere. Med IoT, datainnsamling og -analyse, øker produktets verdi, noe som igjen løfter både topp- og bunnlinje.

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrikk

    Industri 4.0-teknologier forandrer produksjonsbedrifter. Danfoss Drives er i ferd med å bygge fremtidens fabrikk. Les om hva den inneholder.

    Lantmännen Unibake standardisering

    Lantmännen Unibake øker konkurransekraften med standardisering

    Lantmännen Unibake er i dag et av verdens største bakerikonsern. Nå har konsernet standardisert forretningsprosessene og styrket konkurranseevnen betraktelig.

    Les flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundelojalitet
    • IT-utvikling og løsninger
    • Kundeopplevelse
    • Retailtrends
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Les flere artikler om Omnichannel
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Adobes markedsdirektør, Imran Afzal

    Slik halverer du antallet sure kunder

    Det engelske mobilselskapet BT har ved hjelp av data forbedret kundeopplevelsen og halvert antallet henvendelser. Få tipsene til hvordan du kan få færre sure kunder her.

    Les flere artikler om Marketing
    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Detaljhandelen: Slik får du en pangstart på 2019

    Detaljhandel: Få en god start på året

    Detaljhandel: Hvordan skal butikkene arbeide for å få en god start på året? EGs retailekspert gir her tre gode råd som hjelper deg til å lykkes.

    Lars-Erik Rasmussen, Greens Engros

    Digitalisering ga grønn vekst

    Digitalisering ga vekst hos grønnsakshandeler Greens Engros. Les hvordan Lars-Erik Rasmussen brukte digitalisering for å gi en bedre kunde- og kjøpsopplevelse.

    Les flere artikler om Enabling employees
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om E-commerce
    BYOD

    11 trinn til sikker håndtering av BYOD

    Vil du implementere BYOD, men opprettholde et høyt IT-sikkerhetsnivå? Her er 11 trinn du må gjennomføre.

    Fordele og gevinster ved BYOD

    Fordeler og gevinster ved BYOD

    Få et oversikt over fordeler og ulemper ved å tillate BYOD i din virksomhet.

    BYOD

    Bakgrunn: Bring Your Own Device

    BYOD (Bring your own device) blir mer og mer utbredt både internasjonalt og i Danmark.

    Les flere artikler om Kundelojalitet
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om IT-utvikling og løsninger
    Kinesisk nyttår  Detaljhandel  Adyen

    Derfor bør nordisk handel satse på kinesisk nyttår

    Hvorfor bør nordiske detaljhandlere satse på kinesiske shoppingfenomer som kinesisk nyttår? Les hva Adyen-sjef Tobias Lindh svarer.

    Managed Services Retail

    Managed Services gir detaljhandelen minst 6 fordeler

    Vet du hvilke fordeler du kan oppnå med Managed Services i detaljhandelen? I denne artikkelen gir EGs ekspert seks gode råd.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Slik lykkes du med markedsplattformer og en sømløs kundeopplevelse

    Hva skal til om man skal lykkes med markedsplattformer og sømløs kundeopplevelse? Les vårt intervju med Johan Sommar, Avensias ekspert på Unified Commerce hvor han deler til beste tips.

    Les flere artikler om Kundeopplevelse
    Data driver supermarkedets hylder

    Data driver butikk-hyllene

    Globalisering og digitale kunder skaper høye krav til effektiv styring av forsyningskjeden. Data er svaret, mener en professor.

    Vigtig viden øger salg og bekæmper svind

    Viktig kunnskap øker salg og bekjemper svinn

    Et stort antall butikk-kjeder har allerede en vellykket erfaring med å analysere data om kunder og prosesser i jakten på en effektiv drift av butikken

    Big Data

    1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

    Big data er fylt opp med muligheter – men den menneskelige hjernen er ikke en analytisk motor.

    Les flere artikler om Retailtrends
    • Temaer
      • Automasjon
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Endringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-utvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhet
    • Manufacturing
      • Datadrevet produksjon
      • Digital omstilling
      • Prosessoptimering
      • Roboter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundelojalitet
      • IT-utvikling og løsninger
      • Kundeopplevelse
      • Retailtrends
      • Om TransformationTools
      • NO DK SE
      • TransformationTools - inspirasjon til digital transformasjon
      • Endringer skjer for langsomt i for mange IT-avdelinger
      • 20. desember 2016
      • Supply Chain
      • Endringsledelse
      • Supply Chain Management
      • Supply Chain Management

      Endringer skjer for langsomt i for mange IT-avdelinger

      Toppledelsen blir utfordret i valget mellom å fokusere på drift av eksisterende systemer og å investere i innovasjon og ny konkurransekraft. Her er tre grunner til at toppledelsen kan ha problemer med å drive frem endring raskt nok og samtidig bevare oversikten over IT-strategien – samt litt om hva man kan gjøre ved det.

      Forandring er lig med for langsomt
      Author Redaktionen
      Om Redaktionen

      Transformation Tools er en uavhengig fagportal med det formålet at man ønsker å øke takten i selskap og bedrifters digitale transformasjon. Portalen sponses av IT-konsernet EG A/S. Synspunkter som uttrykkes på Transformation Tools er ikke nødvendigvis EG's.

      Har du spørsmål til redaksjonen, eller ønsker du å bidra med et synspunkt, er du alltid velkommen for å sende en e-post til vår redaktør Leif Håvar Kvande på lehkv@transformationtools.no.

      Kontakt og følg Redaktionen

      Utvalgte artikler

      Uoverskuelige informasjon inneholder skjulte forbedringer

      Av: Redaktionen

      Uoverskuelige informationer indeholder skjulte forbedringer

      1/5 av medarbeidernes tid går til å finne informasjon de allerede har

      Av: Redaktionen

      Big Data

      Adm. Dir. for REMA`s nye innkjøpsapp: Ledelsen må ha den digitale verdenen i fingrene

      Av: Redaktionen

      Vigo

      Se alle artikler av Redaktionen

      I vår tid endres toppledelsens digitale spillerom drastisk. Det er store krefter i spill. Den medfølgende dynamikken skaper store muligheter – og like store farer. La oss først se på tre aspekter som er med på å sette den aktuelle konteksten for samarbeidet mellom toppledelse og IT-ledelsen.

       

      Teknologi er tilgjengelig overalt
      Antallet leverandører i kategorien «marketing technology» har fra 2012 til 2015 utviklet seg fra å omfatte ca. 350 virksomheter til nærmere 2000. En seksdobling på 3 år. Og det er bare leverandører i én kategori.

      Applikasjoner og tjenester som kan optimere eksisterende delprosesser i enkeltavdelinger eller på tvers av organisasjonen, er tilgjengelige overalt: Fra sales and operations planning, supply chain, WMS, CRM via leverandørstyring til fakturering og vikarplanlegging samt tidsregistrering. For å nevne noen få områder. Det finnes tusener og atter tusener av enkeltstående applikasjoner og leverandører som er dukket opp de siste 5 årene. Mange av dem er i gang med å kontakte avdelingsledere i din organisasjon akkurat nå.

      Når en teknologi er tilgjengelig i et område, medfører det automatisk et erkjennelsespress hos den ansvarlige: Kan jeg gjøre det jeg gjorde i går og som jeg har tenkt å gjenta i morgen, smartere – raskere - billigere?

      Antallet applikasjoner som tilbys som skyløsning, fordobles ca. hver femtende måned. Teknologien er overalt, den er i økende grad «stand-alone» og den er ekstremt lett tilgjengelig. F.eks. kan den ofte avregnes månedlig etter antall brukere. Den krever kanskje ingen teknologisk kompetanse å innføre. Enkelt inn, enkelt ut. Det kan man godt forstå at driftige avdelingsledere ikke kan motstå. Og så kjøper de inn, ofte uten å spørre IT-sjefen om råd. Hvorfor få et «nei» når man bare kan sette i gang?

      Derfor ser vi i økende grad at virksomheter har en rekke delprosesser som støttes av applikasjoner de har ingen eller svært liten kontroll over. Verken når det gjelder sikkerhet, dublering av ressurser til vedlikehold av data eller potensial i analyser av aggregerte data. Organisasjonen har mistet den samlede oversikten over sin applikasjonsportefølje – og for hver dag som går blir det litt verre.

      Men det er ikke bare innenfor eksisterende prosesser at ledelsen kommer under press. Teknologier som representerer fundamentalt nye prosesstilnærminger og forretningsmodeller, durer også frem. Hvilke av dem skal man ta i bruk selv – og hvilke bruker en enda ukjent konkurrent?

       

      IT-avdelingen fokuserer på drift
      Tro om IT-avdelingen kan bidra til å svare på det spørsmålet? De fleste kan ikke det. Og det er det en god grunn til. De kan ikke forandre seg raskt nok.

      En høy andel av virksomhetens interne og eksterne prosesser er støttet av IT. Nesten alle virksomheter er i dag avhengige av at IT-systemene deres fungerer 24/7. Virksomheten er i konstant digital dialog med økosystemet sitt av medarbeidere, leverandører og kunder. På den ene siden har virksomhetene vært i gang med å bruke IT lenge, på den andre siden har digitalisering av alle prosesser akselerert ekstremt rask.

      Det er ikke uvanlig at en mellomstor virksomhet kombinerer elementer i sin infrastruktur som spenner fra 15-20 år gamle egenutviklede applikasjoner, med tjenester utviklet og implementert i løpet av det siste året. Det betyr at det er blitt lagt lag på lag av ny funksjonalitet oppå gamle systemer og infrastruktur. Lapper overlapper (manglende) patcher.

      Kompleksiteten er skutt i været. Antall forskjellige kompetanser som trenges for å holde «systemet på lufta» likeså. Konsekvensen for IT-avdelingen er at de er nødt til å bruke en uforholdsmessig stor andel av ressursene på bare å holde de grønne lampene tent.

      Ifølge tall fra MIT, Gartner og A.T. Kearney betyr det at mange IT-avdelinger bruker 75-80 % av sine ressurser på drift og vedlikehold. Ikke på innovasjon, prosessforbedringer og økt konkurranseevne – men direkte i det røde oseanet: Drift og vedlikehold. Alt det som på den ene siden kan være helt uvesentlig om seks måneder hvis virksomheten blir forbikjørt i konkurransen, men som på den annen side er forretningskritisk mht. levering av denne og neste måneds omsetning og inntjening.

      Samtidig er IT-avdelingen underlagt optimerings- og benchmarking-regimet, på samme måte som alle andre. Hvis det ikke finnes en business case, er det heller ingen ressurser. Og selv om det finnes en business case, må nettoresultatet for antall medarbeidere i avdelingen i mange tilfeller ikke ende med å bli større. Man hører ofte: Det er en god idé, det gjør vi… hva vil du slutte å gjøre for å få plass til dette nye i din avdeling?

      Har du hørt det før? Du skal gjøre det nye, men du må skape plass til det i din eksisterende ressursbase. Altså er det noe du må slutte å bruke ressurser på.

      Det er en reell utfordring å svare på hva man vil slutte å gjøre i fremtiden hvis 80 % av ressursene er bundet i forretningskritisk drift og en stor del av de resterende 20 % er allokert utviklings- og oppgraderingsoppgaver som er nødvendige leveranser til andre prosjekter i organisasjonen.

      Nettoresultatet for andre avdelinger i organisasjonen er at de opplever IT-avdelingen som ikke-responsiv og uinteressert i å medvirke til innovasjon og optimering av prosesser. Og hva gjør man hvis man er en driftig avdelingsleder som gjerne vil nå målene sine? Venter man eller handler man? Skal fokus ligge på delmål eller på virksomhetens overordnede mål?

      Det finnes ikke ett svar. Men spørsmålet er viktig. Spesielt sett i lys av presset på rask handling som en konstant optimering skaper.

       

      Optimeringspresset stiger
      EBITDA må drives i været. Alle divisjoner, avdelinger, forretningsenheter, hele verdikjeden – hva som nå utgjør toppledelsens ambisjon om kontrollsfære – er underlagt økende prestasjonskrav. Generelt kan man si at det skal ytes mer for færre ressurser. Inntjeningen økes hurtigst hvis kostnadsnivået faller, samtidig med at omsetningen økes. Productivity cuts er et premiss de fleste avdelingsledere må leve med: 5-15 % av kostnadene hvert år.

      Og løpende optimering blir ikke fjernet fra agendaen, selv om flere og flere nå ser muligheter for vekst og i høy grad prioriterer å øke topplinjen.

      Derfor arbeider alle etter en mer og mer målrettet agenda der styring av scope of work (er det vår eller noen andres oppgave?), ressursoptimering og avdelingsspesifikke delmål ikke lenger er fjerne teorier, forbeholdt diskusjoner med kunder eller konsulenter, men konkrete oppgaver som skal følges opp hver måned. Det er karrierebegrensende hvis man ikke leverer sin del av puslespillet til rett tid.

      I tillegg til å sikre et optimalt balansert KPI-rammeverk, befolket med sanntidsdata (ellers korrumperes inndata alt for lett), blir toppledelsens rolle som verdiinnpiskere og atferdsledere viktigere og viktigere. Tall gir innspill til ledere som setter retningen. Tall leder ikke en virksomhet. Det er til gjengjeld nærmest umulig å treffe ledelsesbeslutninger uten.

      Alternativet er velkjent. Hvis det ikke er et høyere (verdi)mål, kan organisasjonen havne i en situasjon der alle har innfridd sine delmål, men hvor konkurransedyktigheten reelt sett er forverret. Optimering med utvikling og konkurransedyktighet for øye, uten sanntidsdata og verdiledelse, blir lett til suboptimering og svekket kundeopplevelse.

       

      Problemet: Strategisk ambivalens
      I mellomstore og større virksomheter fører kombinasjonen av press mot innovasjon, kontinuerlig optimering og mangel på ressurser i IT-avdelingen til en rekke uheldige konsekvenser for virksomhetens langsiktige konkurranseevne.

      Avdelinger treffer selvstendige innkjøpsbeslutninger om teknologi – som på kort sikt støtter avdelingens mål, men som ofte medfører to ulemper: 1) Teknologien blir ikke implementert ordentlig, så nytteverdi som ble beskrevet i businesscasen, blir ikke realisert. 2) Datagrunnlaget er ikke integrert i virksomhetens øvrige systemer og prosesser, og derfor får ledelsen problemer med analyser, optimering på tvers av forretningsenheter og gjerne også delområder innen supply chain-optimering.

      Virksomhetens grunnleggende «teknologistakk» blir ikke vedlikeholdt – infrastrukturen blir ikke gjennomgått kritisk og det blir ikke tatt stilling til hvilke oppgaver som er forretningskritiske, hvilke som presterer under benchmarknivå og hvilke som må inn-/outsources. Det betyr for høye driftskostnader, økt risiko for kompromittert sikkerhet og havari.

      IT-avdelingen «importerer» supportoppgaver som ikke fremgår av løsningsporteføljen som inngår i sine budsjetter. Dermed øker presset på ressursene ytterligere, men ressursbruken er vanskelig å dokumentere, for løsningen er ikke en del av IT-avdelingens arbeidsomfang.

      Makten skifter til leverandørenes fordel. Dels blir det vanskeligere å oppnå volum og kjøpekraft i innkjøpene. Dels er det vanskeligere å plassere ansvaret for å sikre løsninger som medvirker til den samlede virksomhetens beste og endelig er innkjøperne, om de er enda så dyktige til å forstå sine prosesser, ikke kvalifiserte IT-innkjøpere.

      Det betyr at virksomhetens IT-avdeling verken er en en god driftspartner eller en god innovasjonspartner – men litt av begge deler. IT-sjefen lider av strategisk ambivalens og strever hardt for å få alle ender til å møtes, helst uten å brekke ryggen. IT-avdelingen anses, i den interne konkurransen om ressurser, mer som et kostsenter enn et kraftsenter som bidrar til å skape fremtidig verdi for virksomheten.

       

      Veien frem i denne situasjonen er at IT-sjefen tar ansvar. Først for å igangsette en strategisk diskusjon med sin toppledelse, som klarlegger avdelingens rollefordeling mellom drift og innovasjon.

      Deretter å ta kritisk stilling til hvilke muligheter man har for å outsource oppgaver som ikke er en del av virksomhetens kjerneoppgave. Det er veien frem til å frigjøre ressurser som kan brukes til nye oppgaver.

      Og endelig å innføre en selskapsstryringsprosess som forankrer den avledede strategien i forhold til den øvrige organisasjon. Stans bevegelsen mot å øke kompleksitet og miste oversikt. Krevende, men ikke umulig. Og helt nødvendig sett fra toppledelsens perspektiv.

      Både i min rolle som CIO i virksomheter og i min nåværende rolle som rådgiver for kunder i ovenstående situasjon, har jeg med suksess brukt spørsmålene nedenfor i prosessen som fører til ny avklaring av hvilke oppgaver som skal løses – og hvorfor. Lykke til med det.

       

      Fire trinn på reisen fra kostsenter til kraftsenter

      1. Avklar hvilken rolle IT spiller i virksomhetens nåværende og fremtidige konkurranseevne
      - Er innovasjonskapasitet en del av IT-avdelingens rolle? Hvilke forretningsområder og prosesser mener toppledelse og avdelingsledelse, IT-avdelingen skal støtte bedre – og med hva?

      Her kan man med stor fordel gjennomføre en ledelsesworkshop, ev. med hjelp fra eksterne konsulenter som tar utgangspunkt i f.eks. Geoffrey Moores «Core/Context»-modell. Den bidrar til å fastslå hva som er kjerneoppgaver hvor virksomheten tilfører verdi – og hva som er støtteprosesser uten unik verditilførsel.

       

      2. Hvilken miks av oppgaver løses i dag – og hvordan passer avdelingens ressurser til det?
      - Analyser avdelingens nåværende oppgaver og relater dem til de prosessprioriteringene som er fremkommet gjennom «Core/Context»-analysen. Hva viser bildet? Hvordan er ressursene fordelt i forhold til virksomhetens egentlige prioriteringer?

      Her finner de fleste ut at de har bundet for mange ressurser i oppgaver som har lavere prioritet og bør være kandidater til outsourcing. Hvis det også skal tilføres flere ressurser (økt budsjett) handler det dels om hvor stort gapet mellom strategiske prioritetsoppgaver etter outsourcing, dels om avdelingen har riktig kompetanse til å løse de fremtidige oppgaver. Helst skal det brukes et kortsiktig omstillingsbeløp, ikke en fast økning av OPEX i fremtide.

       

      3. Organiser outsourcingen
      - I stedet for å spre virksomhetens IT-innkjøp – f.eks. ved å la avdelinger shoppe skyløsninger her og der – må IT-avdelingen gjennomføre en samlet innkjøpsstrategi i samsvar med IT-strategien.

      Virksomheten kan oppnå betydelige både økonomiske og kvalitetsmessige fordeler på den måten. Ikke minst er det i IT-avdelingens interesse at det svært tydelig fremstår hvem som har ansvaret for brukerstøtte, samsvar og driftspålitelighet. Å spre det på mange leverandører har skapt mer enn én søvnløs, og deretter arbeidsløs, IT-sjef.

       

      4. Organiser ressursene
      - En IT-organisasjon som primært har levert drift, har også primært teknologisk kompetanse / driftskompetanse. Hvis avdelingens fokus i økende grad skal være støtte av forretningsrelevant innovasjon, må avdelingens kompetanse avspeile det. Mindre drift, færre driftsfolk. Mer innovasjon, flere forretningsorienterte innovatører. Hvem skal lede prosessen? Hvilke metoder vil man bruke? Hvor lang tid tar omstillingen? Hvordan definerer man suksess?

      • Del
      IT-avdeling
      Andre leser også
      Hvis du tror at digital innovasjon handler om teknologi, tenker du feil

      Hvis du tror at digital innovasjon handler om teknologi, tenker du feil

      Business casen brukes ofte til å rettferdiggjøre beslutninger, som allerede er tatt.

      Business casen brukes for å rettferdiggjøre beslutninger som er truffet

      Alt for ofte glemmer virksomheter gevinstrealiseringen i projektene deres

      Selskaper glemmer å realisere gevinsten i IT-prosjektene deres

      Bestil en legetime til din Dynamics AX
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG NORGE A/S
      +47 61 18 90 00
      Personopplysningspolicy